[Løst] UPS til projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[Løst] UPS til projektor

Jeg prøvde å søke på forumet på dette temaet men fant ikke ut noe særlig:

-Er det noe spesielt man må tenke på når man kjøper UPS for å bruke sammen med projektor?

Jeg skal sette opp hjemmekino i kjellerstua nå i høst. I starten blir det kun investert i projektor og lerret (surroundanlegg, kabler og møbler har jeg) så forbedrer jeg den senere i forhold til rom-akustikk m.m.
    Så tror jeg kursen (10A) kan være i grenseland for AV-utstyret + belysning + litt oppvaring, men det er mulig at jeg skal avvente med elektriker og ny kurs til jeg skal gjøre et annet prosjekt i kjelleren.
    Dermed tenkte jeg at UPS være en grei forsikring for projektoren i tilfelle sikringen går, samt også etter at jeg har fått lagt opp ny kurs i tilfelle strømbrudd.

Jeg har ikke valgt projektor ennå men jeg tenkte å bruke 10-15.000 på dette. Uansett er de vel kanskje ganske lik i strømforbruk?
    Nå har jeg bare sett på utvalget av UPSer på Komplett.no, som er stort, og jeg registrerer at det er en del forskjellige egenskaper på disse, ikke bare kapasitet.
    Man har f.eks. offline, online og line-interactive.
    I tillegg er utgangsbølgeform noe ulik og kan enten være modifisert sinus-kurve, trinnvis tilnærming til sinus-kurve eller ren sinus-kurve.
    Har dette noe å si for projektoren?

Jeg setter veldig pris på om noen har god input om dette før valg av UPS til projektor. Gjerne også i forhold til kapasitet.

I utgangspunktet hadde jeg håpet at 1000-1500 kr skulle være nok for en UPS som kun er tiltenkt å skulle dekke projektor.
    Ønsker en UPS som har grei kapasitet til å kjøre projektoren i de minutter som er nødvendig for å skru den av og kjøre vifta til den er kald nok, eventuelt til å slå av noen strømforbrukere og vippe over sikringen igjen. Der er jo også fint om den bruker minst mulig strøm (ingen strøm?) når idle. Støy er ikke et viktig tema da den kan stå i en tilstøtende bod (jeg lager bare en gjennomføring i veggen mellom boden og hjemmekinoen).

(PS, admin må gjerne flytte til annen kategori - var usikker på om dette hører hjemme bland projektor eller AV-distribusjon i hjemmet)
    Sist endret av StianH*; 07-29-2015 kl 10:18

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun projektoren du skal beskytte, så holder det med en rimelig offline UPS. Eaton er et veldig godt merke, men trolig vil det meste her være tilstrekkelig.

En online UPS er dyrere og kan levere perfekt sinus og volt kontinuerlig. Kobles den til anlegget eller kursen anlegget er på, så vil den gjøre arbeidsoppgavene enklere til elektronikken og i noen tilfeller kan det kanskje forbedre lyden. En slik UPS koster derimot en god del (f.eks Eaton 9130).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden skal du sette UPS på en projektor? Kan ikke tenke med noe mer unyttig bruk av en UPS? Går strømmen når projektoren er aktiv, så skjer det absolutt ingen skade. Skaden inntreffer kun om du prøver å tenne en varm projektorlampe. Det er også grunnen til at de fleste nye projektorer har varmesensor ved lampehuset, og starter kjøling før lampen kan tennes på nytt, om du mot formodning skulle prøve å skru på projektoren mens lampen fortsatt er kritisk varm.
    At strømmen går skader altså ikke lampen, eller projektoren.

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    ...
    At strømmen går skader altså ikke lampen, eller projektoren.
    Akkurat ja, da er det feil det som jeg hadde hørt tidligere. Det var egentlig bare bra da! Mange takk for svar Gorm!
    Da kan jeg bestille kun lerret og projektor når kveldene blir mørkere her. :-)
    Så kontakter jeg elektriker hvis det blir et problem at kursen går.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om kursen går pga av annlegg så har du kanskje gamle 'raske' sikringer jeg har f.eks selv kjørt hele mitt annlegg på en 10ampers kurs uten problemer, det hendte ene subben tok sikringen ifra kald start men det var da med gammel 10a sikring, etter at denne sikringen ble oppdatert har det aldri skjedd at den går pga anlegg, uansett hva jeg finner på, og etter den hadde startet kunne den stå på auto on/off som vanlig.

Men helt villt annlegg har jeg da ikke heller, men det er jo fortsatt snakk om 2 aktive subber, projektor receiver og en 5 kanals effekt forsterker.
    Om du har en 16 ampers kurs burde det holde til det meste man kan forestille seg, med mindre du planlegger annlegg på linje med BEF eller Hunsbedt

Eneste jeg vil anbefale er stort sett anbefalt av alle uansett og det er i det minste et overspennings vern i skapet for hele huset.
    Dog en ting jeg har erfart litt er om det skulle skje strømbrudd over større områder altså om hele nabolaget går svart, hadde jeg fortsatt trukket stikkene på annlegget mitt, jeg har ikke får noe ødelagt men jeg mistenker det kommer litt under optimal strøm nå systemene startes igjen fra leverandør, var et tilfelle hvor hjemmenettverket på pcene våres ikke var stabilt en uke etter et slikt brudd dog alt fungerte.
    Sist endret av TorTorden; 07-29-2015 kl 14:14
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Acer H5360BD DLP 3D projektor VS full HD 3D projektor
    By Bikertoby in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 09-13-2011, 15:16
  2. Optoma Projektor HD600X eller Infocus Projektor IN35EP?
    By Drixer in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 1
    Siste melding: 12-05-2010, 13:30
  3. Ny projektor, hjelp til valg av projektor og tips.
    By snnaj in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 09-08-2010, 10:52
  4. Optoma Projektor HD600X eller Infocus Projektor IN35EP?
    By Drixer in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 09-03-2010, 09:59
  5. Acer Projektor PD523 vs. BenQ Projektor, PB6200
    By ognedal in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 12-30-2004, 15:28

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg