Hjemmekino 2015

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino 2015

Har hatt 2 projektorer tidligere, hhv BenQ PE8720, og Epson som jeg ikke husker modell (3-4år siden)

etter dette ble det flytting og rom avviklet, nå skal derimot dette på plass igjen, og har to kandidater - men blir ikke helt klok på avstandskalkulatoren. I tillegg om det dempe problem eller ulempe å ha den innstilt på Max/min zoom.

kadidater; Sony HW55 = god, "billig"
    JVC x500= litt dyrere, bedre sort, "4k"

lerret blir 106" eller i området, rammelerret, og rommet er omtrentlig 4m i lengderetning, trekk vekk størrelsen på projektor og man har da avstanden jeg har tilgjengelig for å få aktuell bildestørrelse.

hva tenker folk her?
    evt vil skikkelig 4k bli mer vanlig og normalt priset i bør fremtid, slik at jeg bør vurdere en HW55 som mellomstopp?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg kanskje ville ha levd med "kun" 1080p og gått for Sonyen. Dette er en fabelaktig prosjektor. Nå skal det sies at blu-ray 4k og slikt er i annmarsj, men likevel. Skulle jeg tippe så betaler man litt mye for 4k enda på prosjektorsiden i forhold til bildekvaliteten denne har i vanlig 1080p
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt HW55 og heller ventet på at 4K blir mer vanlig på konsummarkedet. For øyeblikket er det kun Sony som selger ekte 4K projektor, JVC bruker E-shift teknologi til å etterligne 4K, men er altså en 1080p projektor som HW55. Men X500R er helt klart en bedre projektor enn det HW55 er, ikke pga oppløsningen, men pga den skyhøye on/off kontrasten og evnen til å produsere Panasonic plasma lignende kullsort. Jeg vil tippe at JVC vil komme ut med ekte 4K modeller veldig snart, tipper neste X700/X900 erstatter vil bli 4K og ikke neste, men modellen er det i X500 serien vil også være 4K.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kan se langt etter 4K i konsumentmarkedet fra JVC. 4K brikkene deres er rett og slett alt for store til å kunne brukes uten gigantisk optikk. Panelene deres er på neste 1,4 tommer. Til sammenlikning er Sony sine 4K paneler på 0,74 tommer.

Ingen ønsker seg en 4K JVC projektor mer enn meg, men jeg tviler sterkt på at det finnes penger til utviklingen som skal til for å halvere 4K panelet i størrelse?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Tror du kan se langt etter 4K i konsumentmarkedet fra JVC. 4K brikkene deres er rett og slett alt for store til å kunne brukes uten gigantisk optikk. Panelene deres er på neste 1,4 tommer. Til sammenlikning er Sony sine 4K paneler på 0,74 tommer.

Ingen ønsker seg en 4K JVC projektor mer enn meg, men jeg tviler sterkt på at det finnes penger til utviklingen som skal til for å halvere 4K panelet i størrelse?

Vedr Max/min zoom er det noe videre problem?

og klarer både hw55 og x500 ca 106" bilde på i et rom på ca 4m?
    Verdt prishoppet opp på JVC slik det nesten kan tolkes?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge klarer dette med god margin

Siste spørsmålet er vanskelig å svare på. Jeg hadde ikke lånt penger for å betale mellomlegget, for HW55 er absolutt en god projektor. Men har du råd til mellomlegget, så er det nærmest et "kantesprang" i bildekvalitet.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v Vis post
    Vedr Max/min zoom er det noe videre problem?

og klarer både hw55 og x500 ca 106" bilde på i et rom på ca 4m?
    Verdt prishoppet opp på JVC slik det nesten kan tolkes?
    Jeg eier begge kandidatene dine og på ren bildekvalitet er X500 helt overlegen, men skal du bruke projektoren til gaming hvor du er avhengig av presisjon er HW55 helt overlegen. Skal du bruke projektoren kun til fim er X500 verd mellomlegget med god margin.

Og som Gorm sier er 4K projektor fra JVC sannsynligvis et stykke unna, desverre.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Jeg eier begge kandidatene dine og på ren bildekvalitet er X500 helt overlegen, men skal du bruke projektoren til gaming hvor du er avhengig av presisjon er HW55 helt overlegen. Skal du bruke projektoren kun til fim er X500 verd mellomlegget med god margin.

Og som Gorm sier er 4K projektor fra JVC sannsynligvis et stykke unna, desverre.
    siden vi skal ha minimum 65" på stua, ønsker jeg størst mulig lerret innenfor rimelighetens grenser. 106" - uansett Max 120".

dettw blir hjemmekinorom - mao vil film/tv serier være hovedbruk. Dog kjenner jeg meg rett kommer nok det meste av fotballkamper til å sees i hjemmekinoen vil jeg tippe, i tillegg til en viss fare for PS4 (og primært FIFA) vil nok kunne finne på å bli brukt her, fremfor i stua.

Jeg har jo helst ikke lyst å risikere at bildet blir mye bedre på stua, og at det blir sjeldnere brukt av den grunn også, samtidig kommer jeg nok ikke til å kjøpe noe my projektor igjen, før det Evt er kommet noe vesentlig bedre (feks UHD eller noe annet)
    total opplevelsen blir nok viktig, men på den andre side så har jeg nå levd med en panasonic V10 plasma i en del år, og "alt" vil vel kanskje være bedre enn denne?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med bakgrunn i disse to projectorene, hva tenker folk om størrelse på lerret?

rommet er som sagt ca 3,8-4m i retning mot lerret.
    hvor stort lerret er "praktisk" ift sitteavstand, samt at dette ikke skal gå på bekostning av bildekvalitet?
    120" for mye?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120 tommer er ikke noe issue, for du har ikke kasteavstand nok. Gå for 106

EDIT: Forresten, når du nå endret fra 4 meter til 3,8-4 meter, så er det ikke sikkert du kan klare 106 tommer engang. Hvor langt er rommet, 3,8 eller 4 meter?
    Sist endret av Gorm; 07-20-2015 kl 09:48

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ikke fastsatt, hele huset skal rives og bygges på nytt, så om jeg må ha 4m så blir det 4m!
    106" mener jeg burde få til, så bør jeg sette målet på rommet til 4?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge projektorene klarer 106" lerret med ca 3,3 meter kasteavstand (avstand fra linse til lerret). Du må altså beregne lengden på projektoren i tillegg, pluss noen få cm i bakkant av projektoren inn mot bakvegg.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 3,7m vegg til vegg, hvor det henger et 106" dream screen rammelerret (som måler nærmere 104" i lysåpningen - skjønne det den som kan) og en HW50 ca 7 cm fra bakveggen. Det funker fint med ørlite mer zoom å gå på.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha kjøpt HW55 for en måned siden, og egentlig fått med meg tester der dette er en fantastisk bra prosjektor- så har jeg sittet i perioder å grublet på om jeg ikke kom til å angre på at jeg ikke benyttet sjansen å gikk for JVC X500 først som sist.

jeg spiller stort sett type FIFA spill, eller som ikke er altfor håpløst mtp inputlag. Bestemte meg for å heller gå "all-in" og bestiller en full kalibrert JVC :-)

huset er nå Forøvrig fullstendig revet, rørlegger og elektriker har kommet i gang, og hovedentreprenør skal overta huset på mandag om 2 dager.

Februar/Mars er vi trolig klar med "nytt" hus - og hjemmekino:-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet blir Forøvrig godt over 4 meter i lengden slik det ser ut nå, så lerret på 106" går helt greit :-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt skal prosjektor henge i forhold til lerret?

tenker da i mitt tilfelle med X500, tenkte å montere prosjektor på en hylle eller takfeste men pga lav takhøyde, vil uansett linsen komme ned til øverste del i lerret eller akkurat i rammen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er null problem. Projektoren kan faktisk henge et godt stykke over øvre kant uten problemer (med max lens-shift). Jo lengre ned mot midten av lerretet, jo mer sentreres bildet i linsen. Optikken på X500 er svært god, og max lens-shift resulterer sjelden i CA (fargebrytningsfeil)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk, mange takk Gorm :-)