Ny hjemmekino i kjeller 15m2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino i kjeller 15m2

Hei

Holder på med en liten hjemmekino i kjelleren. Den blir ca 15 m2 stor med en bredde på 3.07m og lengde på 4.92m.
    Har panel på vegger som er malt grått(Jontun antikk matt). Tak er hvitt matt. Har ikke lagt opp til en helt mørk hule men har ingen vinduer.

Tenkte i utgangspunktet nedtrekkslerret, men har fått en forståelse for at ramme er bedre. Så lander nok på ca 100" tommer og tenker et grått lerret. (Kom gjerne med alternativer om dette høres helt feil ut.)

Så er valgets kval på projektor.

Tenker nok å få mest mulig for en billig penge og kikket lenge på Benq 1300 som en favoritt. Var ikke plaget av regnbuer før når jeg hadde projektor men greidde å fremprovosere om jeg gikk inn for å se.

Så har jeg også tittet på epson tw6600 og tw7200.

Det som slår meg når jeg ser er jo at dette er modeller som kom i fjor og således er "gamle". Så spørsmålet er jo hva som kommer fra de ulike leverandørene og når de slippes.

Hva er vanlig slipptid for nye modeller?

Noen som har god innsikt som har noen tips? og evt godt råd om hva jeg skal kjøpe.

Med tanke på støy har jeg mulighet å åpne vegg og sette prosjektor på utsiden av vegg.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjett = ??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Budsjett = ??
    Om jeg kan slippe med 7-8 for projektor er det fint men kan legge gå opp til 12-13 må prisforskjell kan forsvares

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da hadde jeg i hvert fall kjøpt brukt, det er helt sikkert. LANGT mere for pengene.

Eksempler på noen jeg ville sett nærmere på:
    FINN.no - Mulighetenes marked

XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lot meg imponere av en hjemmekinoprosjektor til 6000, så det lar seg gjøre
    https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ideoprojektor/
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Da hadde jeg i hvert fall kjøpt brukt, det er helt sikkert. LANGT mere for pengene.

Eksempler på noen jeg ville sett nærmere på:

Hvordan er kvaliteten på eldre Sony. Las i en annen tråd at en mente sony hadde problemer med panelene og at pærene holdt 700+ timerfør de måtte byttes. Mener Gorm også komenterte at man ikke fikk kalibrert de ordentlig ved feks bytte av pære. Dette var en svakhet med tidligere SXRDpaneler?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ser ut til at jeg muligens lander på en epson 6600 eller 7200. De har ønsket trow ratio slik at jeg får 100" lerret på en av stand av 5 m. Projektor blir da plassert i naborom. Ellers så er rommet 492vegg til vegg.

Ønsker å liminere viftestøy og plassere den utenfor rommet. Benq1300 var lenge en kandidat men ser den ikke går pga av kastelengde og vil helst ikke ha støy i rom.

Hvilken er best av 6600 eller 7200? ser 7200 har bedre spec på papiret og lengre kastelengede, 6600 er vel en nyere projektor.

Hva mener ekspertisen?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for TW6600.
    Som du nevner er den nyere. TW7200 er også en helt ribbet budsjett-projektor.
    Største grunnen til at jeg ville forkastet TW7200 er derimot lysstyrke. Den har - på tross av spec - svært lav lysstyrke, og den sliter med lerret på 100 tommer. Du må i tilfellet kjøre den med full spenning på lampe, noe som medfører redusert levetid, samt kjølevifte som støyer kraftig. Den blåser ut i front, så du vil høre dette. PGA at den blåser kjøleluften ut i front kan du ikke sette projektoren inn mot noe glass, om det var tanken for å hindre støy mellom rommene. Det samme gjelder forøvrig stort sett alle andre projektorer (kjøleluft ut i front). TW7200 er også fabrikk kalibrert i øko-modus, og oppsettet er slik at det er nær umulig å kalibrere den med full spenning på lampen. Rett ut av esken er fargetemperaturen totalt off med full spenning på lampen, og man må gjøre en del kompromisser for å rette dette, og dermed forsvinner også lysstyrken med "full gass" på lampen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Jeg ville gått for TW6600.
    Som du nevner er den nyere. TW7200 er også en helt ribbet budsjett-projektor.
    Største grunnen til at jeg ville forkastet TW7200 er derimot lysstyrke. Den har - på tross av spec - svært lav lysstyrke, og den sliter med lerret på 100 tommer. Du må i tilfellet kjøre den med full spenning på lampe, noe som medfører redusert levetid, samt kjølevifte som støyer kraftig. Den blåser ut i front, så du vil høre dette. PGA at den blåser kjøleluften ut i front kan du ikke sette projektoren inn mot noe glass, om det var tanken for å hindre støy mellom rommene. Det samme gjelder forøvrig stort sett alle andre projektorer (kjøleluft ut i front). TW7200 er også fabrikk kalibrert i øko-modus, og oppsettet er slik at det er nær umulig å kalibrere den med full spenning på lampen. Rett ut av esken er fargetemperaturen totalt off med full spenning på lampen, og man må gjøre en del kompromisser for å rette dette, og dermed forsvinner også lysstyrken med "full gass" på lampen.
    Takk for svar. Vil dette si at jeg da heller burde plassere projektor inne i rommet siden frontvifte er et problem?

I så fall er det andre kandidater jeg burde vurdere igjen? Benq? Optoma ? infocus? Som sagt så er jeg interessert i å holde pris nede. Primær bruk blir nok film og litt spill. Litt fram og tilbake her ..... :-D

Men foretrekker en med lav viftestøy......

Mvh
    Vingle Petter

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Gorm - Har du testet JVC HD1 før? Trusted Reviews (ehh, kanskje ikke beste kilde, tross navnet) ga 10/10 i 2012 med et prispunkt på rundt 40 000 kroner (dagens kurs) han fra Finn annonse påsto en nypris på 60 laken. Uansett så virker litt over 5000 kr for den som et røverkjøp, eller? kanskje litt lite lumens (700) og mulig at pærene er dyre siden det teknisk sett er snakk om en nesten high end projektor.

Hm 2007 modell står det på ProjectorCentral.. rart at TrustedReviews anmeldte den så sent som mars 2012..
    Sist endret av UltimaNoctis; 07-21-2015 kl 21:12 Begrunnelse: Lest litt mer

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    @ Gorm - Har du testet JVC HD1 før? Trusted Reviews (ehh, kanskje ikke beste kilde, tross navnet) ga 10/10 i 2012 med et prispunkt på rundt 40 000 kroner (dagens kurs) han fra Finn annonse påsto en nypris på 60 laken. Uansett så virker litt over 5000 kr for den som et røverkjøp, eller? kanskje litt lite lumens (700) og mulig at pærene er dyre siden det teknisk sett er snakk om en nesten high end projektor.

Hm 2007 modell står det på ProjectorCentral.. rart at TrustedReviews anmeldte den så sent som mars 2012..
    JVC HD1 var den første D-ILA projektoren med "fornuftig" pris og var en liten revolusjon da det kom til native kontrast på projektor siden, men 2007 er lenge siden og jeg ville aldri kjøpt en HD1 brukt i dag. Jeg hadde HD1 i Cineversum sin versjon og JVC har gjort meget store steg siden da...

Og JVC HD1 hadde en veiledende pris på 59990,- i 2007 hvis jeg ikke husker veldig feil, Cineversum Blackwing 2 som jeg eide hadde en veiledende pris på 74990,- (dette også hvis jeg ikke husker helt feil.)
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill og råd. Kommer nok til å kjøpe en ny regner jeg med. Greitt med garantier og mulighet til å bytte om det skulle være noe. Forhåpentlig har kvaliteten og kommet videre :-D

Vurderer da Epson 6600 evt en rimeligere DLP.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Gorm

Hvordan er svartnivået på TW6600?
    Er det den beste projektoren i 12k klassen eller ville du anbefalt noen andre?
    Sitter 3m fra lerrete vil da 100 tommer bli for stort?og vil vel ha grått lerret når man har hvite vegger?
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer deg med fast optikk og offset til BenQ, så er vel også BenQ W1400 og W1350 aktuelle kandidater.
    Grå duk til lyse vegger ja.

Legger ved link til en test av TW6600, der den ble testet mot Optoma HD50 og BenQ W1400: Epson EH-TW6600 | Lyd & Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det Epson tw6600. Har og kjøpt grått rammelerret. Så blir spennende når rom er klart og får testet.

Lignende tråder

1. Hjemmekino i kjeller
    By MadDog1540 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 79
    Siste melding: 04-18-2017, 10:35
  2. Hjemmekino i kjeller
    By vincleif in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 12-19-2011, 21:34
  3. Hjemmekino i kjeller
    By auvala in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 12-07-2008, 15:59
  4. Hjemmekino i kjeller.
    By Vitus in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 08-27-2006, 14:12
  5. Hjemmekino i kjeller'n.
    By olehosar in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 11
    Siste melding: 07-04-2004, 18:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •