Tips til projektor i kjellerstue?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til projektor i kjellerstue?

Postet opprinnelig en tråd under "AV-rom", men jeg ser nå i ettertid at den kanskje var litt feilplassert, så jeg legger den ut her også!
    Admins må bare flytte/slette om nødvendig.

--------------

Hei og hå!
    Da er det omsider klart for å bygge et kombinert lekerom / man cave i kjelleren som har stått uberørt siden huset var nytt for 5 - v år siden.
    På grunn av at dette ikke blir en ren hjemmekino, må det inngås noen kompromiss med tanke på farge- og materiellvalg, noe som da stiller litt mindre krav til lyd og bilde enn en fullblods hjemmekino, derav et litt redusert budsjett.

Er rimelig grønn på A/V, så jeg trenger vel hjelp til det meste. Har lest en del rundt her på forumet, men i og med at ingen rom er like, lager jeg like godt en egen tråd for å være sikker på at det blir så bra som mulig, forholdene tatt i betraktning.

På grunn av litt lav takhøyde (2050mm ferdig tak) og en H-bjelke som stikker 150mm under der igjen, vil jeg tro en PJ med lens shift hadde vært optimalt?
    Tanken er å bygge hylle over sittegruppe for PJ, og det hadde vært greit å få denne så høyt opp som mulig.

Det vil bli trekt trekkrør for det som trengs av kabler, så jeg bør ha det meste klart før det blir kledd igjen. Snart ferdig med stenderverk og isolering nå.

Når det kommer til audio er jeg litt usikker på om et 5.x anlegg er optimalt med tanke på romkonstruksjonen? Ser for meg at mye lyd forsvinner bort til venstre for sittegruppen. Her trenger jeg innspill

Hva bilde angår er jeg ute etter et rammelerret. Mulig gråtonet? på grunn av veggene (MDF-panel i lys grå) og gips i tak som hvitmales
    Det er 2 rektangulære vinduer markert på skissen, til disse skal jeg lage egne plater med tettningslist rundt, for å få det så mørkt som mulig.

Er med andre ord ute etter forslag og anbefalinger til AV-ustyr til kjellerstuen, med et budsjett på maks 30.000. Kan leve med en liten budsjettsprekk om det er mye å hente på å gå LITT opp i pris.
    Bruksområdet vil være "det meste". Alt fra tv-titting/streaming til ishockey og PS3

Mange takk!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimeligste alternativ med lens-shift er vel Epson TW6600, selv om denne kanskje har i overkant høyt lysutbytte. Sony HW55 er vel beste valget, men da forsvinner en veldig stor del av budsjettet på projektoren alene. Lerret med grå duk bør du uansett gå for.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forskjellen mellom Epson og Sony verdt like mye i bildeopplevelse, som i kroner og øre? Lukter budsjettsprekk allerede i plaleggingsfasen her

Grå duk er notert. Hadde store forhåpninger om 100" men jeg tror nok 92" holder i massevis.. bør nesten ha plass til evt. Høyttalere på sidene også.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HW55 er nok en god del grommere enn TW6600, så dersom du kan strekke budsjettet litt i alle ender, er det et meget godt valg.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med bredde på 2.8m så er nok 92" veien og gå. Jeg har selv 2.75m bredde og har fått plass til et 92" tab tension.

Med ramme lerret kan du kanskje gå opp til 100" men det kan bli trangeste laget.

hos meg står faktisk høyttalerne litt innom lerret kanten, så om noen sitter i hjørnet på sofaen kommer høyttaleren litt inn i bildet. Nå har jeg jo Dali mentor 6 høyttalere og de er ikke akkurat små..

Vil også klinge til og si at hw55 er verdt mellomlegget, den har egentlig meget hyggelig pris for tiden.
    Jeg har hw50 (forrige modellen) og i tillegg til et meget bra bilde så er den også meget stillegående og det er oversende deilig.
    Min første optoma billig projektor måtte man nesten spille i referanse nivå bare for og overdøve viften.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange takk for svar!

Nå ser det i ut som at budsjettet har sprukket en smule, og lander sannsynligvis på HW55 med 92" dreamscreen V5, samt Denon AVR-X2100W med Dali zensor 7 i første omgang, så får man heller utvide litt etter hvert..

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med at HW55 er meget god men jeg ville gått for hvitt lerret.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvitt lerret på 92" i et rom med bare lyse flater som reflekterer masse lys? Hvorfor? Selv i økomodus vil HW55 har mer enn nok lys til 92" med grå duk. Hvit duk vil gi mye dårligere opplevd kontrast, og scener med mørke områder vil oppleves utvasket og flate sammenliknet med det man opplever på den grå duken. Har et lerret som er vertikalt delt på midten med grå og hvit duk, så er du i tvil er det bare å ta en tur og kikke.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har grått 92" lerret og det er absolutt ikke mangel på lys nei, og lampa passerte nylig 700 timer.

Finnes nesten ikke grunn for og for hvitt lerret nå med mindre det er store lerret det er snakk om.

Hadde det ikke verdt for at lampa mi har dette flimmer problemet i lav spenning hadde jeg ikke brukt høy lampe spenning enda.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dere må ta hensyn til er at alle ikke opplever farger og bilde likt på ett lerret og derfor blir det beste å selv teste ut hva man liker best.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg setter mn lit til x antall erfaringsbaserte opplevelser, og går for grått lerret ja.

Lignende tråder

1. Ny kjellerstue. Hjelp til valg av projektor og lerret.
    By mortenstj in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 05-20-2015, 13:34
  2. Projektor til relativt liten kjellerstue
    By JWH in forum Digitale projektorer
    Svar: 25
    Siste melding: 04-19-2013, 15:00
  3. Projektor til 'hvit' kjellerstue?
    By byton in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 02-22-2012, 23:29
  4. Bygge kino i kjellerstue - trenger tips!
    By TG1 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 01-07-2012, 00:16
  5. Tips til min kjellerstue...
    By Wasted in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 08-22-2008, 23:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg