Feriepenger og TV, ut. Lerret og Projektor inn. Trenger tips og råd

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feriepenger og TV, ut. Lerret og Projektor inn. Trenger tips og råd

Årets feriepengene går til oppgradering av stuen, og klippekort på Brun og blid til min bedre halvdel

-stuen-jpg-stuen1-jpg-tv-vegg-jpg-tegning-zoom-jpg

Tenker foreløpig følgende:

Audio:
    Atmos/DTS:X installasjon. (Trekking av nye kabler til takhøyttalere og HDMI til projektor pågår)

Bilde:
    "Budsjett" 4K projektor alternativt en kompromissløs HD projektor. ( Tips?)
    Lerret: Egnet maling på TV vegg (se bilde) alternativt lerret montert rett på TVvegg. Stiftet eller lignende på baksiden. (Tips?)

Diverse:
    Det er noe lysinnslipp i rommet på dagtid/kveld i sommerhalvåret. Blir ikke bekmørkt, men mørkt.
    Ønsker å utnytte så mye som mulig av TV-veggen til lerret.

Budsjett for video: Er ute etter "Bang for the buck" Billigere jo bedre. Øvre grense 40-60k.
    Se ellers bilder vedlagt for mål osv.

Ønsker foreløpig tips og råd til:
    Type projektor
    Plassering av projektor
    Oppheng til projektor
    Lerret

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får dessverre ikke så mye 4K projektor, selv til den øvre delen av prisgrensen din (60 000,-)

Den rimeligste 4K projektoren jeg vet om er Sony VW300ES til 65 000 (Avshop).

Forsatt veldig mange gode full HD projektorer som passer ditt budsjett... f.eks JVC X500R til 35 000,- eller JVC X700R til 60 000,-

begge har blant de beste sort nivåene og kontraster du får tak i

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Får dessverre ikke så mye 4K projektor, selv til den øvre delen av prisgrensen din (60 000,-)

Den rimeligste 4K projektoren jeg vet om er Sony VW300ES til 65 000 (Avshop).

Forsatt veldig mange gode full HD projektorer som passer ditt budsjett... f.eks JVC X500R til 35 000,- eller JVC X700R til 60 000,-

begge har blant de beste sort nivåene og kontraster du får tak i

Takk for svar, og takk for tips. JVC var ikke en av kandidatene inntil denne ambefalingen.
    Håper flere hiver seg på her

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kjøp X500r. Mye "bang for the bucks"

AVshop.no / JVC DLA-X500R D-ILA Projektor 4K E-shift 3D Sort
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stuekino det er snakk om her? Man får ikke utnyttet sortnivået og kontrasten til jvc hvis man har lysinslipp og vegger som reflekterer lys. Da er vel eventuelt noe fra sony kanskje en bedre anbefaling?

6. Takk PRIMARE takket for denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort lerret ser du egentlig for deg ?
    tror maks hva jeg hadde beregnet for jvc er 100" som er ca 220cm bredt (om jeg husker riktig), om du mener du skal kline til med de nesten 5m bredden som du ser så snakker vi om antall lumen du ikke finner på denne siden 100k, f.eks sim2 etc disse er enda DLP baserte og TI har ikke lansert noen 4k dlp chip enda vi aner ikke noe om når det skulle komme heller.

Det skjer forsåvidt ting i projektor verden nå, vel så mye som for tv markedet om ikke mer, UHD kommer til og komme snart for fullt, ikke bare med sony sine projektorer som jeg med tanke på UHD BD standarden ikke helt kan anbefale, men de ser jo fantastiskt ut med full hd.

Jeg hadde ikke anbefalt JVC til stuen din idet hele tatt og jeg tipper kanskje budsjette inkluderer lerret etc etc ?

Da hadde jeg heller sett på projektor til under 30k og brukt så mye som mulig på en dagslys\høykontrasts lerret alá supernova og disse koster også fort 25-30k men vil gi veldig god valuta siden lerret kan beholdes når du oppgraderer til 4k projektor, kanskje med laser\led belysning om noen år når dette er på plass. Epson har allerede sin ls10000 laser belyste projektor med e-shift 4k (samme 4k implementasjon som JVC)
    Denne har levetid som varierer fra 10k-30k timer avhengig av brukt lysstyrke, jo større lerret jo mer lys trenger du, til motsetning har "gamle" lampe baserte projektorer levetid på 2-4k timer før man må bytte pære, og jo større lerret jo fortere merker man lys tapet av en pæres leve tid.

Jeg hadde sånn sett nå med et budsjett på ca 60k siktet meg inn mot et maks 130" lerret dette er 288cm bredt, og 168cm høyt pluss ramme, man bør ha minimum en halvmeter ekstra i høyden, og er omtrent der du vil havne med tanke på kaste lengden også.

Sånn sett det jeg ser for meg er da et høykontrasts lerret (f.eks DNP men finnes andre og) til ca 30k +\-., projektor Sony hw55 til 22k, og noen ekstra lapper for oppheng, jeg har f.eks et chief feste på min som til slutt kom på nesten 3000 kr, men de fleste projektorer i disse pris gruppene har lens-shift så de kan f.eks også bare plasseres på hylle.

HW55 er sikkert et godt steg ned fra de andre nevnt over, men denne er siktet mot bruk i f.eks nettop stuer, jvc og selv de litt dyrere sony projektorerne med 4k, er heller ment for dedikerte batcave kinoer, når vi da også vet det vil skje en del med UHD og lampe teknologi, skifte til LED\laser f,eks så anbefaler jeg og heller bruke mye på lerretet også kan du oppgradere projektor når ting har kommet litt mer på plass.
    Sist endret av TorTorden; 06-13-2015 kl 19:33
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

8. Takk PRIMARE takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillene dine TorTorden!

Jeg ønsker å bruke så mye som mulig av «tv-vegg» den har følgende mål.
    B: 360cm H: 152cm Av det jeg kan se er den optimal med tanke på 2,35:1 cinemascope, men jeg er novise innen video. Hva tenker du/dere?
    -img_5794-jpg
    TV er 65" Bildet ble litt off center med mobilen over hodet

Ja, budsjett inkluderer lerret, men budsjettet er villedende
    Som du påpeker må det taes med i beregningen at dette er en stue med noe lysinnslipp. Ikke dedikert hule.

Har Sony HW55ES og VW30ES 4K er på listen.

Er lerret maling et ikke tema forresten?
    Jeg antar det, da du anbefaler lerret i 30K sjiktet. Det var en hinsides pris i forhold til hva jeg antok av pris på dette.

Hva gjelder plassering så tenker jeg takplassering, men aner ikke hva som er optimalt avstand fra lerret. Center plassering er kurant å få til.

Jeg er ikke bilde nerd, men ønsker en framtidsrettet installasjon. Jeg såg for meg 4K.
    I utgangspunktet kan jeg vente en stund om det er store endringer på gang, som igjen vil gi utslag i priser på produkter som allerede er i markedet. Er dette nært forestående?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Det er en stuekino det er snakk om her? Man får ikke utnyttet sortnivået og kontrasten til jvc hvis man har lysinslipp og vegger som reflekterer lys. Da er vel eventuelt noe fra sony kanskje en bedre anbefaling?
    God presisering, takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Lerret maling..

Noen med erfaringer på dette området.

Kom gjerne med innspill til en lerret maling som gjør jobben om det finnes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2015
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha 4K projektor opp i mot 60k, men vil male lerret? Det ville jeg ha slått ifra meg

Om du absolutt vil fylle ut veggen, er du ganske i nærheten med AVshop.no / DreamScreen V5 Basic DynaGrey D65 16:9 332cm/150" f.eks, uten å sprenge budsjettet helt. Dreamscreen leverer også innfellbare masking bars, så du kan bytte mellom 16:9 og 2:35:1 i ei håndvending. Litt enklere enn å maskere og male om når du eventuelt skal se noe i 16:9

Men hva kasteavstand, synsvinkel og nakkesleng angår, er et helt annet kapittel..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger projektor av et helt annen kalibrer enn de nevnt i tråden her, om du skal fylle et såpass stort lerret i et rom uten full lyskontroll. Da ville jeg satset på noe med minst 4-5 tusen lumen lysstyrke. Med mindre du kan kombinere det med en TV da, slik at du har et alternativ når det ikke er "mørkt nok" i rommet

14. Takk PRIMARE takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vekker til live igjen denne tråden.

Prosjektet fikk en stopper i fjord, men er på beina igjen nå.

Hvilken projektor tror du ville passet her Gorm?

THX anbefaling til størrelse på lerret kontra sitte avstand, utgjør 120" her.
    Jeg antar det vil svare seg å følge denne anbefalingen, for den gode seer opplevelsen.

Dette gjør det noe mer tungvindt. Antar jeg ikke kan ha lerret på hele veggen, men må ha lerret på noe og blende resten, noen tanker om dette?
    Sist endret av PRIMARE; 03-07-2016 kl 10:33

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

120" bør f.eks DLA-X500 klare "greit", og det vil være "bare barnematen" for nyere DLA-X5000 - om budsjettet kan strekkes dit. Med sistnevnte vil du også kunne spille av 4K (dog ned-skalert) når UHD bluray kommer med HDCP 2.2.
    Ren 4K projektor ligger fortsatt et stykke utenfor budsjettet, med mindre dette har vokst siden midten av 2015?

Veggen bak lerretet er det ikke så viktig å maskere mørk, for den kan aldri reflektere lys mot lerretet. Det er de andre veggene, og spesielt veggen bak i rommet som bør maskeres. En mørk farge, med hel-matt overflate er en fordel.

17. Takk PRIMARE takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag! Er det noen fornuftige alternativer under 20 000kr?

Om jeg forstod deg riktig trenger jeg ikke maskere baffelveggen. Betyr det at jeg kan kle hele med lerret og skyte den bildestørrelsen jeg foretrekker? Om jeg skyter 120" vil det være 40 cm på sidene. Vil disse 40 cm av lerretet da være "svart" i mørkt rom.

Mulig dette er et banalt spørsmål, men jeg har som tidligere nevnt ikke noe erfaring med projektor og lerret.

Er takknemlig for noen forslag til lerret, gjerne i 2 pris alternativer. "Mye for pengene" og "her får du hva du betaler for"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale at du får tak i et skikkelig lerret med sortmaskering som rammer inn det projiserte bilde. Ubenyttet lerret utenfor bildet vil reflektere såpass mye lys at det kan virke forstyrrende for bildeopplevelsen. En sort lysabsorberende ramme rundt bildet får det projiserte bildet til å stå mer frem.

Du skriver ellers tidligere i tråden at du vil bytte ut TV mot en projektor. Det ville ikke jeg gjort var jeg deg.
    Det fordi en projektor sammen med vanlige lerret er avhengig av et rom som er så mørkt med så lite lys fra andre lyskilder enn projektorene som mulig for å få et best mulig bilde.Det finnes "dagslys lerret" som reflekterer lyset fra projektor meget kontrolert tilbake uten å plukke opp så mye lys fra rommet ellers, men disse er ganske dyre og vil fort overstige prisen på en god projektor.

De fleste av dagens Projektorer har en lampe som har en ganske begrenset levetid og som derfor må skiftes forholdsvis ofte hvis den brukes flere timer hver dag. Lampen får også redusert lysstyrke som kan bli halvert i løpet av levetiden som er kanskje 2000 timer. Har man lite lyskontroll og er avhengig av høy lysstyrke for å få et brukbart bilde vil levetiden på lampen kunne bli enda kortere.

En annen ting er det at mye av kildemateriale man typisk ser på TV sendinger har ganske dårlig kvalitet. Det blir ikke spesielt bra å få det presentert på et 120" lerret for å si det sånn, og en TV kan være å foretrekke i mange tilfeller.

Det blir ofte sånn at man bruker projektor til å se film fra best mulig kildemateriale og får frem kino følelsen, og man bruker TV til tv programmer og kan ha den på i bakgrunnen for å få med nyheter osv. uten å tenke lapetimer.

Hvis man ikke har et dedikert kinorom for projektor, er en kombinasjon av en TV og et elektisk nedsenkbart tab-tesnion lerret en løsning som kan kombinere de to "verdenene" på en ganske så god måte.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill !

TV brukes kun til konsert, film og serier pr i dag. Ikke tradisjonel tv bruk med Kanalpakker.
    Gardiner på begge sider av stuen. Mot vindu og mot kjøkken. Ikke 100% lystett, men det blir ingen direkt lys.

Jeg har sett på nedsenkbart lerret, men de fleste passer bedre på et kontor enn en stue. (finnes det noen flotte løsninger her?)
    Alternativene er:

* Ramme lerret 120" på "baffelveggen" fare for at dette ikke blir visuelt bra i en stue med en markant svart ramme.
    * Hele baffelveggen kledd med lerret.
    * Redusere størrelsen på baffelveggen til 120" da vil teppe på veggen bak danne en lys absorberende ramme. (omfattende)
    * Nedsenkbart lerret

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PRIMARE Vis post
    Takk for alle innspill !
    * Ramme lerret 120" på "baffelveggen" fare for at dette ikke blir visuelt bra i en stue med en markant svart ramme.
    * Hele baffelveggen kledd med lerret.
    * Redusere størrelsen på baffelveggen til 120" da vil teppe på veggen bak danne en lys absorberende ramme. (omfattende)
    * Nedsenkbart lerret
    Tror den beste kombinasjonen visuelt/bildemessig vil være et Supernova Blade lerret (rammeløst).
    dnp Supernova Blade

Siden du har litt dårlig lyskontroll så kan 23-23 være et bra alternativ for duk til lerretet. Bruker selv 23-23 i rom med dårlig lyskontroll. Det fungerer utrulig bra så lenge man ikke får lys på lerretet rett forfra.

Det hjelper ikke med 4K projektor hvis bildet blir utvasket. Da er det bedre å gå ned på projektorkravet og få et bra lerret :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte en pris forespørsel på Blade i går faktisk. Av det jeg kunne finne selv var prisen over 50 høvdinger!
    Hvor kjøpte du for ditt dnp supernoa 23/23lerret? Pris?

Mvh Tommy Hagen

Sitat Opprinnelig postet av janterje Vis post
    Tror den beste kombinasjonen visuelt/bildemessig vil være et Supernova Blade lerret (rammeløst).
    dnp Supernova Blade

Siden du har litt dårlig lyskontroll så kan 23-23 være et bra alternativ for duk til lerretet. Bruker selv 23-23 i rom med dårlig lyskontroll. Det fungerer utrulig bra så lenge man ikke får lys på lerretet rett forfra.

Det hjelper ikke med 4K projektor hvis bildet blir utvasket. Da er det bedre å gå ned på projektorkravet og få et bra lerret :-)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janterje Vis post
    dnp Supernova Blade

Hvorfor Blade da et vanlig rammelerret er mye billigere, uansett er ikke dnp Supernova et billig lerret. Et 100" koster 33995,- og et 120" koster 39995,- Blade koster 54995,- for 100" og 65995,- for 120". Ta kontakt med intrepid AV da de forhandler dnp.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi han er redd for at den sorte ramma blir stygg? Det skriver han i allefall selv et par poster opp. Blade er jo unektelig mye kulere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Trenger tips til projektor + lerret til møterom
    By Skjervesbu in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 04-24-2014, 19:34
  2. Trenger tips til HD projektor for stort lerret.
    By dago5 in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 10-30-2013, 09:42
  3. Feriepenger - Prosjektor - Lerret
    By Stereo Light in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 06-05-2011, 16:24
  4. Feriepenger - Prosjektor - Lerret
    By Stereo Light in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 06-05-2011, 16:24
  5. Tips projektor+lerret