Iforhold til rekalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Iforhold til rekalibrering

Hei
    Jeg har en Sony hw30 som jeg kjøpte i 2o13 med full kalibrering. Har oppgradert lerretet fra V2 til V5 og byttet pære siden den gang.
    Nåværende pære har gått 600timer ca. Jeg føler bildet har blitt veldig blasst. Sendte en epost og hørte om en ny kalibrering hadde noe for seg.
    Fikk da til svar at de ikke kunne garantere bra resultat da pj er gammel, isåfall er dette tilfelle? Kan jo ikke kjøpe ny pj for det?.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Gjorde det samme selv for noen uker siden, men da med en enda eldre pj (Sony hw15). Jeg hadde byttet lerret fra 78" dynagrey til 100" bright white. Etter kalibreringen kunne ikke kalibratøren gå god for resultatet da han ikke klarte å få verdiene innenfor det han bruker som rettesnor. Jeg spurte om skifte av pære ville hjelpe, men fikk til svar at det ikke ville det. Projektoren var rett og slett for gammel og manglet color management system, noe din pj antageligvis har.
    Jeg var selvfølgelig noe skuffet og tenkte at det var jo bortkasta penger, men etter å ha koblet den opp hjemme å snurra film oppfatte jeg allikevel bilde som betraktelig bedre enn før (både sortnivå og fargegjenngivelse) og angrer ikke på at jeg fikk den rekalibrert.

Nå skal det skal vel sies at jeg sikkert ikke stiller like høye krav til bilde som kalibratøren......og bytte av lerret spiller jo også en faktor.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med eldre Sony-projektorer er at sortnivået blir "borte", samtidig som fargene blir tynnere, og fargetemperaturen gjerne drifter langt utenfor det headroom-et man har for korreksjon i kalibreringsystemet. Ser som regel at intensiteten i blått er alt for høy, og selv med blå gain dratt ned til minimum, er gjerne fargetemperaturen iskald pga alt for høy blå intensitet i gråskalaen.
    Det med sortnivået er også en merkelig affære, for sort blir lysere og lysere, på tross av at lampen mister lysstyrke. Det skjer altså en endring av gamma (og kontrast) over tid, og dette er det ikke mulig å korrigere. Det er nok dette du opplever som at bildet har blitt "blassere" johnsen90.

Projektoren til din (StereoSmurfen) er selvsagt blitt bedre etter at jeg har makset ut enkelte parametre i kalibreringsystemet, men den er fortsatt såpass langt unna Rec709, at jeg ikke kan kalle den kalibrert og signere en kalibreringsrapport.

De siste SXRD-panelene er ikke like ille på dette området. Altså 1080p panelene i HW55 og HW40

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Problemet med eldre Sony-projektorer er at sortnivået blir "borte", samtidig som fargene blir tynnere, og fargetemperaturen gjerne drifter langt utenfor det headroom-et man har for korreksjon i kalibreringsystemet. Ser som regel at intensiteten i blått er alt for høy, og selv med blå gain dratt ned til minimum, er gjerne fargetemperaturen iskald pga alt for høy blå intensitet i gråskalaen.
    Det med sortnivået er også en merkelig affære, for sort blir lysere og lysere, på tross av at lampen mister lysstyrke. Det skjer altså en endring av gamma (og kontrast) over tid, og dette er det ikke mulig å korrigere. Det er nok dette du opplever som at bildet har blitt "blassere" johnsen90.

Projektoren til din (StereoSmurfen) er selvsagt blitt bedre etter at jeg har makset ut enkelte parametre i kalibreringsystemet, men den er fortsatt såpass langt unna Rec709, at jeg ikke kan kalle den kalibrert og signere en kalibreringsrapport.

De siste SXRD-panelene er ikke like ille på dette området. Altså 1080p panelene i HW55 og HW40
    Takk for utfyllende svar. Men i teorien vil det si at projektor må byttes hvert 3år for å kunne opprettholde kvaliteten? Eller gjelder ikke dette for "high end" ?
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel heller et rent Sony problem, som omfatter et par generasjoner av SXRD-paneler.
    Det er vel et problem der man ikke har vært klar over utstrekningen før projektorene dukker opp i bruktmarkedet, og kjøperne gjerne vil ha dem kalibrert. Første eier har som oftest ikke reagert, siden endringen kommer gradvis?
    Har forsåvidt tilbakemeldt dette til Sony noen ganger, men har aldri fått noe svar/tilbakemelding

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel heller et rent Sony problem, som omfatter et par generasjoner av SXRD-paneler.
    Det er vel et problem der man ikke har vært klar over utstrekningen før projektorene dukker opp i bruktmarkedet, og kjøperne gjerne vil ha dem kalibrert. Første eier har som oftest ikke reagert, siden endringen kommer gradvis?
    Har forsåvidt tilbakemeldt dette til Sony noen ganger, men har aldri fått noe svar/tilbakemelding
    Okei Så det vil ikke ha noe spesielt for seg å kalibrere denne på nytt da.
    Gjelder dette de siste sonyene også eller kan man velge det neste gang?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kalibrert en del HW55 som har gått rundt 1000 timer, og disse har ikke den samme ekstreme endringen. Gamma drifter litt, mens fargetemperaturen har sett stabil ut. 4K projektorene bruker forøvrig forrige generasjon paneler, og drifter derfor mye mer enn f.eks HW55

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kalibrert en del HW55 som har gått rundt 1000 timer, og disse har ikke den samme ekstreme endringen. Gamma drifter litt, mens fargetemperaturen har sett stabil ut. 4K projektorene bruker forøvrig forrige generasjon paneler, og drifter derfor mye mer enn f.eks HW55
    Okei. Hvilken anbefaler du som gir mest for pengene med tanke på bildekvalitet (rekalibrering er mulig).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på budsjettet. HW55 er beste i sin prisklasse, men går du opp i pris får du en veldig mye bedre projektor i JVC X500. Denne er også unikt bra i sin prisklasse. Rommet (lysforhold/refleksjoner) samt størrelsen på lerretet er utslagsgivende for projektorvalg, så må nesten vite litt om det før noen anbefaling. Maks budsjett setter jo også en øvre ramme i forhold til valget.
    Sist endret av Gorm; 06-05-2015 kl 22:16

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på budsjettet. HW55 er beste i sin prisklasse, men går du opp i pris får du en veldig mye bedre projektor i JVC X500. Denne er også unikt bra i sin prisklasse. Rommet (lysforhold/refleksjoner) samt størrelsen på lerretet er utslagsgivende for projektorvalg, så må nesten vite litt om det før noen anbefaling. Maks budsjett setter jo også en øvre ramme i forhold til valget.

Okei rommet er mørkt, full lyskontroll, dynagrey V5 100". Kastelengde til takfestet er 4.10m

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg kikket på JVC X500, om budsjettet tillater det. Bedre bilde er det neppe mulig å oppdrive i det beskrevne rommet, uansett prisklasse.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg kikket på JVC X500, om budsjettet tillater det. Bedre bilde er det neppe mulig å oppdrive i det beskrevne rommet, uansett prisklasse.
    Okei Ja ser ikke dum ut denne. Synd at den krever eget takfeste da jeg akkuratt har kjøpt en ny chief til sonyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er også at lampene på hw30, 55 etc. ikke duger særlig lenger enn rundt 700 timer. Etter dette er det også vanskelig å komme i mål med en rec709 cal. Dette er ca. tall selvfølgelig. Avhengig av hvor mange power cycles lampen har gått igjennom også.

Alle Sony på jobben må jeg ihvertfall skifte lampe på rundt 600-700 timer. Her går også timene fort, så antall cycles på lampen er ikke overdrevent mange.

Pål

Lignende tråder

1. Svar: 6
    Siste melding: 11-13-2011, 18:24
  2. For stort bilde, iforhold til lerret..
    By 2RS1 in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 03-07-2011, 01:37
  3. Dårlig lyd fra pc iforhold til cd-spiller
    By Grandiosapep in forum Generell HTPC
    Svar: 27
    Siste melding: 03-02-2010, 20:31
  4. Forforsterkeren i Nad 747 iforhold til 744 ..kvalitetsforskjell?
    By Knut__ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-29-2009, 22:27
  5. Problemer med bass iforhold til naboer
    By Fashen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 01-07-2009, 23:10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg