DLP VS LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: DLP VS LCD

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DLP VS LCD

Vurderer å kjøpe proeketor nå. har falt or Benq w1400 DLP projektor.
    Men leser av det kan være problemmer med rainbow-effekt og at du får vondt i hode og øyene ved bruk. Stemmer dette?
    Den infoen jeg har funnet hitil er fra 2005-2009. Har dette blitt bedre, eller er det bare en myte?
    Noen som vet, eller er det lcd som er anbefalt? Skal brukes på 110" rammelerret fra Elite Screns.
    Håper på svar.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en del rimeligere DLP projektorer så er nok dette litt sant men kommer veldig ann på om man er "sensitiv" eller ikke, man må nesten bare få prøvd det.

Jeg hadde en billig optoma DLP (kjøpt i 2011) som holdt greit i noen tusen timer, Jeg kunne før se regnbuen i enkelte scener men merket ikke spessielt mer ut av det.
    Men så oppgraderte jeg til en Sony hw50.

Etter litt tid med den satte jeg også opp gamle dlp projektoren, siden jeg tenkte det skulle fungere og spille GTA på den, men bare etter noen timer så hadde jeg vondt i huet gitt, og jeg syntes bilde pulserte i forhold til hva jeg var vant med, dette kan kanskje være noe som har skjedd over tid siden den hadde stått noen måneder og ellers har litt små slitt pære, men var alikevel ikke til og tolerere.
    (Men nå har jeg også blitt mer kresen..)

På den annen side så merket jeg også veldig at den hadde lavere oppløsning i bevegelse og mer hakkete bevegelse, men hva skal man forvente når man sammenligner en projektor til 25k med en til 5k.. :P

I denne prisgruppen hadde jeg kanskje heller valgt, eller i alle fall vurdert Epson tw6600 (Epson EH-TW6600 - Projektor - Finn lavest pris, test og informasjon)
    Den koster bare 2000kr mer (tja, bare og bare skal ikke si det ikke er penger) men her tror jeg de kan være verdt det, LCD trenger ikke fargehjulet så bildet blir mer "rolig" og man har absolutt ikke regnbue problematikken, i tillegg har denne projektoren vertikal lens shift, så den kan f.eks settes i en hylle, mens de rimelig DLP modellene MÅ tak monteres i korrekt høyde for lerretet, noe som alene kan være verdt noen kroner ekstra.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Og horisontal lens shift) Enig med TorTorden. Har selv til overs å se en DLP hvor jeg ikke legger merke til regnbueeffekten. LCD er mer behagelig for mitt øye og Epson har jeg meget gode erfaringer med, kan anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde lcd tidligere. Nå har jeg en benq w1070(dlp). Jeg ser ikke noe til regnbueeffekten. Men noen få er følsomme for det. Og det var et større problem før på de gamle.

På den gamle(lcd) fikk jeg støvkort inni pj som var veldig irriterernde. Klarte ikke å fikse det selv heller. Har ikke hatt det nå. Og det er visst et større problem på lcd. LCD består visst av flere deler også innvendig som kan øke sjansen for problemer. DLP skal visst være mere driftsikker. Og selve den innvendige delen(huset eller hva det kalles), er mere lukket på dlp, og ergo mindre sjanse for å få støv inn.(gir flekker på bilde)

De har sine svakheter og styrker begge teknologiene. Men mitt inntrykk er at dlp i alle fall ikke er noe dårligere alt i alt. Men prisnivået er viktigst og ikke om det er dlp eller lcd. Lcd gir nok litt mere skarphet, mens dlp viser pixlene i mindre grad og virker for meg et litt mere "organisk?" bilde. dlp er nok også bedre på raske bevegelser. Litt mere smooth. Men på dyre lcd-projektorer er det sikkert ikke noe problem.

Men store forskjeller er det ikke. Jeg har ikke noe problemer med å anbefale dlp(snarere tvert imot). Men er du følsom for regnbue(ca 10% av befolkningen er det) så bør du ligge unna. Men les også tester og se selv. Noen dlp-pj er det mere regnbue på enn andre. Jeg har sett regnbue selv på noen gamle dlp-pj, men ser det ikke på min w1070.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bosve Vis post
    Lcd gir nok litt mere skarphet, mens dlp viser pixlene i mindre grad og virker for meg et litt mere "organisk?" bilde.
    Det er omvendt. DLP ungår konvergensproblematikken og er skarpere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Ballis;2022123]Det er omvendt. DLP ungår konvergensproblematikken og er skarpere.
    Hva er forskjellen mellom LCD, DLP og LCoS Projektorer og Hvilken er best?, fordi det finnes ulike typer av projektor?, se p

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den artikkelen der bærer preg av google translate og inneholder mye svada. Setninger som "Den andre tingen som du må huske på er at DLP har ofte en litt mykere LCD" og "LCD-projektorer, dessuten ikke er kjent for å ha de beste sort og mer levende farger" burde kansje gi deg en indikasjon om hvor seriøst du bør ta den.

Uansett er det ingen tvil om at single chip løsninger vil være skarpere enn tre-chips løsninger der panelene må konvergere mot hverandre.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje det ikke egentlig bør være så mye spørsmål om single chip DLP vs LCD, men også hvor mange kompromisser som er tatt for prisen f.eks optikken, video prosessering etc.

Stort sett kan man enkelt dele opp teknikkene i pris grupper også, og det er langt mer som går inn i projektorene enn bare teknikken som brukes for bilde framstilling, noe som gjør direkte sammenligning veldig vanskelig.

F.eks finner man DLP i under 10k segmentet. 10k til 20k ligger epson med LCD, og over 20k er det Sony og JVC som gjelder med hver sin implentasjon av LCOS.

Istedet for og google oversette noe fra en tysk nettside, foretrekker jeg heller CNet sin artikkel rundt DLP, LCD og LCOS.
    DLP vs LCD vs LCoS: Projector tech pros and cons - CNET
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hopper inn i denne tråden litt:
    Hvordan vil en JVC HD350 være i en stue. Ikke godt lyskontrollert. Kan bli litt lyst på sommeren. (Denne er brukt, derfor under vurdering)
    Eller kanskje Epson TW3600 eller TW5200.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettergulbra Vis post
    Hopper inn i denne tråden litt:
    Hvordan vil en JVC HD350 være i en stue. Ikke godt lyskontrollert. Kan bli litt lyst på sommeren. (Denne er brukt, derfor under vurdering)
    Eller kanskje Epson TW3600 eller TW5200.

Har ingen kjennskap til akkurat den modellen men JVC har generelt sett fokusert på best mulig sortnivå i alle prisklasser, noe de har fått til i alle prissjikt nesten hvert eneste år. Ulempen er at pleier som regel å produsere mindre lys enn konkurrentene fra f.eks Sony eller Epson, og hele fordelen med en JVC er å ha best mulig on/off kontrast og absolutt sort nivå... Poenget blir borte når man ikke har et mørkt kjellerom med sort-malte vegger.

Når det er sagt er ingen projektor særlig god i en stue og derfor anbefales gjerne en stor LCD/LED TV i steden, f.eks en på 75", selvom om disse gir generelt mindre bilde per tomme.

Selv hadde jeg en Infocus projektor i et rom med vindu og hvite vegger men investerte etter hvert i en sånn "shutter" på vinduet som blokkerte ALT av lys. Selvom om det var sola på sitt sterkeste kom det ikke en fotocelle med lys engang

Den shutter greia kostet typ 2500 per vindu forresten

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Vet man ikke kan forvente en veldig godt sort nivå da det er lyst i rommet.
    Men er da ute etter en som takler litt lys, har 55 les som henger på samme vegg, som blir brukt til tv. Så er nok ikke masse den kommer til å bli brukt i lys.

Budsjettet er dessverre ikke av det største, så ser både på brukt og nytt i det lave pris segmentet.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jvc , siden de prioriterer sortnivå så har de også ikke så veldig høyt lysutbytte, mao ord så er de på begge områdene ikke og anbefale til stue bruk.

Benq, optoma og epson har mer siktet seg mot stue markedene så både pris, lys mengde optikk etc er gjerne mer tilpasset stue bruk, entusiaster synes ofte disse ofrer mye i sort nivå og rafinering men sånt skjer når man konstant sammenligner disse projektorene med projektorerer i entusiast segmentet som starter på 40k og går så høyt man bare vill.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC`n glapp for meg uansett. :-(

Vurderer da kanskje en EH-TW5200, da denne koster ca 5000,-
    Eller har noen et annet forslag til rundt den prisen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •