Ny kjellerstue. Hjelp til valg av projektor og lerret.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny kjellerstue. Hjelp til valg av projektor og lerret.

Hei

Jeg har nå pusset opp en kjellerstue og skal nå gjøre meg klar til å bestille min første projektor og lerret.
    HDMI kabel har jeg lagt opp allerede.

Har laget en tegning som viser en oversikt over rommet. Det er et rom uten vinduer og sitter ca 3 meter unna lerretet.

Budsjett for projektor inkludert lerret er på ca 13.000.-
    Er opptatt av støynivå ettersom projektoren vil henge rett ovenfor sofaen.

Finnes så mange typer lerret. Hvit/Grått/Elektrisk etc. Så trenger litt hjelp.

Se vedlegg!

Ny kjellerstue. Hjelp til valg av projektor og lerret.-projektor-jpg

Takk

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny kjellerstue.

De målene og budsjettet begrenser hva du kan investere i. Jeg så litt på tab tension lerret men dette blir både for dyrt og stort for kjelleren. For best mulig utnyttelse av bildeflate kan du velge rammespent lerret eller, om finnishen på veggen er god nok, male den med hvit matt 01. Eventuelt ramme inn med fløyelstape eller sort matte lister i 16/9 format.

Går ut i fra at du har kontroll på lys og har valgt mørke omgivelser / farger på vegger, møbler, gulv og fordelaktig i tak. Strølys fra lyse omgivelser har stor innvirkning bildekvaliteten selv i et helt mørkt rom.

Ellers kan jeg tipse om Epson EH-TW6600 som i skrivende stund ligger på netonnet for 12499,- ink frakt. Dette er en meget god og stillegående projektor med linseskift og som uten problemer dekker hele veggen din med bilde. Har selv en EH-TW3600 og er storfornøyd med denne. Epson EH-TW6600 vil du knapt legge merke til i eco-mode som uten tvil vi gi tilstrekkelig med lys for et bilde på under 90". Jeg har selv 123" hvitt lerret på vegg og kjører kun i eco-mode. (nesten dobbel bildeflate til 90")

Regner med du satser på hylle siden du monterer nært vegg. Da får du også litt støyreduksjon i forhold til sitteplasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Gratulerer med ny kjellerstue.

De målene og budsjettet begrenser hva du kan investere i. Jeg så litt på tab tension lerret men dette blir både for dyrt og stort for kjelleren. For best mulig utnyttelse av bildeflate kan du velge rammespent lerret eller, om finnishen på veggen er god nok, male den med hvit matt 01. Eventuelt ramme inn med fløyelstape eller sort matte lister i 16/9 format.

Går ut i fra at du har kontroll på lys og har valgt mørke omgivelser / farger på vegger, møbler, gulv og fordelaktig i tak. Strølys fra lyse omgivelser har stor innvirkning bildekvaliteten selv i et helt mørkt rom.

Ellers kan jeg tipse om Epson EH-TW6600 som i skrivende stund ligger på netonnet for 12499,- ink frakt. Dette er en meget god og stillegående projektor med linseskift og som uten problemer dekker hele veggen din med bilde. Har selv en EH-TW3600 og er storfornøyd med denne. Epson EH-TW6600 vil du knapt legge merke til i eco-mode som uten tvil vi gi tilstrekkelig med lys for et bilde på under 90". Jeg har selv 123" hvitt lerret på vegg og kjører kun i eco-mode. (nesten dobbel bildeflate til 90")

Regner med du satser på hylle siden du monterer nært vegg. Da får du også litt støyreduksjon i forhold til sitteplasser.

Takk for svar!

Har god lyskontroll med at det ikke er noen vinduer i rommet, men har lyse vegger.

Ser for meg at det må bli 77" lerret (bilde: 1704x958mm )

Den prosjektoren du nevnte virker som et bra valg. Er det en ulempe at den er LCD og ikke DLP?
    Har også blitt anbefalt Optoma 3D DLP HD161x til 10.595.- (komplett.no) Tenker om denne mot epson sin?

Montere på hylle virker smart, har bare hatt tanken på å henge den i taket. Men på hylle vil jeg nok dempe støyen ennå mer, takk! Men er dette noe problem tanke på varmeutvikling?

Morten
    Sist endret av mortenstj; 05-20-2015 kl 10:21

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, varmen kommer ut i front. De fleste projektorer er designet først og fremst med tanke på stående bruk. Derfor har de justerbare føtter. I tillegg er de utstyrt med skruefester i bunn for montering i takfeste.

Med den Epson projektoren blir innstilling av bilde mot lerret enkelt grunnet linseskift. Lykke til med valg av lerret.

Med tanke på lyse vegger og tak kan du eventuelt vurdere nervøs fløyel fra jysk og feste dette provisorisk i tak og på sidevegger for å se forskjellen på bildekvalitet. Har selv 3 meter i tak og på sidevegger ut fra lerretvegg og dette hever bildekvaliteten betraktelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Neida, varmen kommer ut i front. De fleste projektorer er designet først og fremst med tanke på stående bruk. Derfor har de justerbare føtter. I tillegg er de utstyrt med skruefester i bunn for montering i takfeste.

Med den Epson projektoren blir innstilling av bilde mot lerret enkelt grunnet linseskift. Lykke til med valg av lerret.

Med tanke på lyse vegger og tak kan du eventuelt vurdere nervøs fløyel fra jysk og feste dette provisorisk i tak og på sidevegger for å se forskjellen på bildekvalitet. Har selv 3 meter i tak og på sidevegger ut fra lerretvegg og dette hever bildekvaliteten betraktelig.
    Takk for svar!

Lurer på om jeg går for Epson TW7200 og Kingpin Screen 77" manuelt.
    Montert på hylle.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg misunnelig og forstår at du har blitt bitt av AV basillen. Du blir nok uten tvil meget fornøyd med 7200. Og den har en funksjon jeg savner på min modell. Muligheten til å stille på hvert av RGB panelene via meny for å eliminere konvergens. Dvs problemet med at rød-grønn-blå pixler ikke ligger 100% over hverandre. Dette vil gi det et meget skapt bilde om du senere skulle trenge å justere.

Ellers vil jeg nevne at servicen til Epson er uten sidestykke hvor de går veldig langt for å imøtekomme dine ønsker. Jeg kjøpte min 3500 på finn med et par måneders garanti igjen og oppdaget at bildet hadde en bue i toppen. Kontrollerte selv med laser vater som ikke ble buet hvorpå Epson sendte meg DHL opphenting på deres egen regning. Etter et par tur/retur klarte de ikke å fikse problemet og sendte meg heller en 3600 som plaster på såret. GOD SERVICE.

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 12-19-2012, 12:01
  2. Hjelp til valg av projektor og lerret.
    By kazzygg in forum Digitale projektorer
    Svar: 12
    Siste melding: 02-20-2012, 00:08
  3. Hjelp til valg av projektor og lerret
    By Deepdivr in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 06-06-2010, 16:54
  4. Valg av lerret til kjellerstue
    By pinto in forum Lerret
    Svar: 4
    Siste melding: 11-04-2008, 23:50
  5. Hjelp til valg av projektor og lerret.
    By magnus14 in forum Digitale projektorer
    Svar: 31
    Siste melding: 04-12-2007, 00:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •