PicoPro lommelaser leketøy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PicoPro lommelaser leketøy

-p_picopro_03-png-pico_02-png-p_picopro_01-png
    Får en for testing snart, kommer mere info her.
    Kul gadget I alle fall.
    Pris ca 3500.- ink toll.

Item Specification
    1/2” Thickness Ultra Portable
    Infinite Focus No need for manual focus adjustment
    HD Resolution 1920 X 720p at 16:9 wide screen, offering amazing clarity by digitally upscaling 1280x720p input
    1: 1.3 Throw Ratio Large screen size from a short distance
    HDMI / Miracast / DLNA Easy wired & wireless solution (All in one)
    Built-in Battery 2+ hours for on-the-go, 3+ hours for cabled
    Noise Free Ultra quiet during operation
    80,000:1 Contrast Ratio Bright & vivid colors
    Celluon.com's Retail Contents PicoPro, power adapter, travel pouch, Holding Mount, instructions, MHL Cable, HDMI A-to-D cable

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skeptisk, men det blir spennende å lese dine erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt denne i noen dager nå.

Kjøpte denne pga jeg er nyskjerrig på ny teknologi. Jeg er også lei av lese om om alle omtaler av nye laser-projectorer som ikke er det (ref Epson mm - disse er bare laserbelyst).

Picoen er utifra det jeg kan skjønne en line-scanning-laser og fungerer med mange likheter som gamle crt-projectorer. Den har ingen bildebrikke, pixler eller optikk.

Dette er ett leketøy(gadget) og kun interessant for slike som meg, som har interesse i teknologien som liker pixlerfritt bilde med absolutt sort.

Den er optimalisert mot smartphones(Samsung), og jeg har fått best resultat med direkte tilkobling mot min S4 og avspilling av HD-filer.

Den har kun 30 lumen. Mot mitt hvittmalte soveromsvegg(trolig en del gain), så gir det ett nok punch i bilde i totalt mørkt rom på oppimot 160cm bredt bilde. Primærfargene er svært overmettet, men hudtoner og bildet generelt lider ikke altformye av det. Bildet er totalt glatt eller mykt hvis det ikke detaljer i kilden, men kan gjengi bra med detaljer når kilden har det. På samme vei som crt-projectorer er ikke dette teknologien får de som foretrekke skarp tekst og desktop-gjengivelse, men jeg mener denne klarer seg mye bedre enn det crt-projectorene klarte på det området. På mange måter så har de klarte å krympe en Barco 808 ned i en 180 grams forpakning bortsett fra lysstyrken.

Er det problemer med denne. Ja, laser-speckle er det fortsatt. Plager det meg - på denne - nei, vil andre synes det er ett problem, sannsynligvis ja. Bildebehandlingen skaper i noen tilfeller også posterization/blotches i mørke partier. Har sett det i liten grad gjennom tilkobling til Samsung-telefon, men gjennom andre tilkoblinger.

Når man kjører en 2.35:1 letterbox film, så ser man ikke noe annet en det, ingen lysegrå felter over eller under, det blir svart.

Har teknologien noe plass i fremtidig hjemmekino? Vanskelig å si. Fordelene kunne jo være pixelfri bilde og perfekt sort, men med en projector som JVC X500 så har man det allerede.

Jeg beholder Picoen for å bruke den litt på soverommet, og på reise. Bedre å se en film på denne enn på tableten eller laptopen.

Gjentar igjen. Dette er ett leketøy. Selvom jeg liker bildet på den, så vil den ikke falle i smak oss mange andre - den har klart mange begrensninger.

Den har ingen bildeinnstillinger bortsett fra laser-alignment(konvergens). Størrelse messig er den lik min Samsung S4 bare ørlite grann større.

4. Liker janghell har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spennende er det uansett rent teknologisk om en tenker seg tilsvarende laserteknologi i forfinet utgave i et større chassis med optimal bildebehandling osv. Dette med scanning ala phosphor fremfor indirekte belysning er jo utrolig interessant både kostnadsmessig og ikke minst med tanke på potensielt sortnivå. Speckle er jo et issue da, det må de jo løse om dette skulle være aktuelt, og det er vel også kanskje derfor det blir en stund til vi ser denne type løsninger i mer avanserte utgaver...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt dette leketøyet litt mer i stor-kinoen på 265cm bredt lerret - kun for å eksperimentere.

Ja, det blir veldig lite lys.

Men siden det ikke er pixler blir bildet veldig flott likevel. Med så lite lysutbytte så er laser-speckele så og si borte.

Denne egner seg som sagt ikke for desktop-visning. Kjører den fra pc nå med oppløsning 1280x720 og den blir veldig crt-projector-aktig(myk), men video-visning blir veldig detaljert og ser skarpt ut.

Den har ett laser-alignment-justering, og denne er viktig å justere slik at rød grønn og blå laser blir konvergert.

Har sett American Sniper, siste Hobitt og den remasterede Apollo 13 på den. Som gammel crt(3-rørs)-projector entusiast så var det mye jeg likte med bildet, den kan ha noen problemer i mørke-partier med posterization/blotching, men det er ikke noe jeg så mye til. Alle 3 filmer jeg så, så meget bra ut.

Gjentar igjen, dette må oppfattes som ett leketøy og forsmak på hva scanning-laser kan komme til å bli. Jeg skulle gjerne sett dette i en forfinet større utgave som Lygren nevnte, det hadde falt i smak hos meg, men er usikker på om det ville falle smak hos så mange andre, pga de fleste er veldig opptatt at desktop-visning ol skal være ultra-skarp.

Jeg leker videre med denne ihvertfall.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slitan! Sikkert en grei reisepartner som kan underholde både store og små.

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, etter mye leking med denne så er dette klart en god reisepartner.
    Jeg er ganske kritisk, så dette er ikke en revolusjon I bildet på noen måte for meg, men en kul gadget.
    Ingen tvil at den har høy contrast. Svart er svart, Lystrykket er selvfølgelig ikke det aller sterkeste kan man si.
    Fargene er også en smule oversaturerte.
    Men jeg hadde den med på jobb og brukte den som presentasjons fremviser på en supernova core 2 duk ca 40-50 tommer og selv da I lyst rom så var det helt ok.

Så min konklusjon kul duppedings, som jeg kommer til å bruke på hytta eller når jeg er ute å reiser eller får lyst og savner kinon hjemme hehe. Lett å koble til både med Iphone eller android tlf, samt pc.
    Bildene er tatt med iphone og er på ca 100 tommer lerret.-img_5136-jpg-img_5170-jpg-img_5169-jpg

Newcomer Puffyp sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Moss
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å bestille denne fra Amazon.com men ville ikke sende til Norge Kostet 349 $ og fri frakt, hvor har dere kjøpt? Så den kunne bestilles fra hjemmesiden til Celluon?

Lignende tråder

1. Leketøy til store gutter og jenter
    By Gurba in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 04-11-2009, 20:32
  2. Blir xbox regnet som leketøy?
    By Bj-h in forum Generell chitchat
    Svar: 1
    Siste melding: 09-16-2008, 23:30
  3. diy leketøy sub- endelig FERDIG
    By sigvald in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 21
    Siste melding: 05-24-2007, 11:32

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •