NEC VT560, XGA, 1700ANSI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NEC VT560, XGA, 1700ANSI

Projektoren koster 18562,- hos Telebutikken.
    Men jeg kan ikke finne noe om kontrastforholdet... Noen som vet?
    Er dette et godt kjøp?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm.. fant ut via projectorcentral at den har 400:1 kontrastforhold. Holder dette da??

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min vurdering holder det ikke.
    En annen ting er at 1700 ansi er for sterkt for hjemmekino. Jeg bruker min X1 i film-modus (500 ansi).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ikke være en fordel med høy lysstyrke dersom man ikke har full kontroll over ekstern belysning? Selv har jeg rullegardiner, men når det er sommer er jeg litt redd for at en AE300 blir for lyssvak.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt korrekt det du sier om Lyssyrke Eystein.. Men for høy lysstyrke fører til utvasking av bilde, blasse farger og dårligt sortnivå...

Mvh

AK

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er forsåvidt korrekt det du sier om Lyssyrke Eystein.. Men for høy lysstyrke fører til utvasking av bilde, blasse farger og dårligt sortnivå...
    Javel?..... Kan si meg til dels enig i sortnivå, men synes det ser mye verre ut med for lite lysstyrke enn for mye. sortnivået kompenseres jo en del av at kontrasten øker litt med lysstyrken. Utvasking av bilde, og blasse farger er bare en kalibreringssak. bildet blir ikke blekere jo sterkere lyset er. Det er også mulighet for å flytte projektoren lenger vekk fra lerettet, hvis det blir for mye(til en viss grad). oppgitte 1700 lumen er sannsynligvis egentlig rundt 1100-1200, og med et greyline lerett kan jo resultatet bli riktig bra. Uansett, kontrast på 400:1 kan bli litt spedt..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si meg til dels enig i sortnivå, men synes det ser mye verre ut med for lite lysstyrke enn for mye.
    Jo da, det er klart at det alltid finnes en gyllen middelvei... Men min oppfatning er at jo mer lysstyrke, jo "blassere" oppfattes bildet... Men det er vel kanskje bare sånn jeg ser det, og det er mulig jeg er fryktelig dårlig til å kalibrere... :?

Og som Burre sier kan 400:1 bli i minste laget for hjemmekino..

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh

AK
    Og svie i øynene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    oppgitte 1700 lumen er sannsynligvis egentlig rundt 1100-1200, og med et greyline lerett kan jo resultatet bli riktig bra. Uansett, kontrast på 400:1 kan bli litt spedt..
    Har selv sittet og sett på "grå grøt" fra lysstreke projektorer, og jeg har ingen tro på at det kan bli bra med "riktig" justering og Greyline lerret. Da bør du nok over i Blackline :wink: , før kontrasten blir til å leve med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vel kanskje bare sånn jeg ser det, og det er mulig jeg er fryktelig dårlig til å kalibrere...
    Håper du ikke tror det var det jeg mente. Hvis projektoren er AD-kalibrert vil fargeforskjellene være lik som på projektorer med lav lysstyrke, bergnet utfra lumenverdien.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du ikke tror det var det jeg mente.
    Nei da.. Det var litt spøkefullt ment...

Mvh

AK

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil

Mvh

AK
    Og svie i øynene.
    Ganske godt poeng. men har man plass, kan man jo bruke større lerett, og/eller flytte projektoren bakover.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    oppgitte 1700 lumen er sannsynligvis egentlig rundt 1100-1200, og med et greyline lerett kan jo resultatet bli riktig bra. Uansett, kontrast på 400:1 kan bli litt spedt..
    Har selv sittet og sett på "grå grøt" fra lysstreke projektorer, og jeg har ingen tro på at det kan bli bra med "riktig" justering og Greyline lerret. Da bør du nok over i Blackline :wink: , før kontrasten blir til å leve med.
    Vel, det blir litt vanskelig å kommentere lyssterke projektorer generelt, de kan jo være veldig forskjellige. Min projektor er på 1100 lm, og bildet er bra. sortnivået bør jeg gjøre noe med, men kontrasten er ikke så gæern.Har sett mange av de eldre lyssterke modellene til ASK, de ser mildt sagt j"&%#)lige ut. kontrast vil ikke øke med greyline lerret. sort blir mørkere, men det blir jo også hvitt...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det Burre, men projer med 1500 ansi og mer er som regel laget for presentasjoner i et kontorlandskap. Disse egner seg skjelden til hjemmekino. Men det er klart at det finnes unntak. Ingen regel uten unntak, er det ikke det det heter?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp! :lol:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Sortnivå blir uansett ikke optimalt med strølys. Duken er jo i utgangspunktet hvit/grå, og er derfor avhengig av et mørkelagt rom for å kunne vise sort. For øvrig blir jo selvsagt også sortnivået på en måte "bedre" med strølys i rommet, for projektorens strølys "vaskes" da vekk. Det reelle sortnivå er imidlertid ikke bedre. Farger etc. vil vaskes ut av strølys også, men til hvilken grad avhenger jo av projektorens lysutbytte. Du kan sikkert, men en 2000 AL projektor, kompensere rimelig god for en del strølys, men som nevnt vil jo da sortnivå trolig lide, selv om en kanskje ikke ser så mye til det pga strølyset uansett.

Jeg liker å ha det mørkt i rommet, og digger 3D-feelingen en høykontrast projektor leverer. Jeg ser jo for øvrig at andre kan synes det er viktigere med litt lys inn i stuen / hjemmekinorommet, og det er jo helt greit For øvrig har jo mange projektorer (f.eks. HT-1000/Action!) mulighet for å regulere lysutbytte. Da får en liksom både i pose og sekk, gitt at høyeste nivå er tilstrekkelig for den mengde strølys en har i rommet, og laveste nivå gir tilstrekkelig sortnivå... Her er det jo ikke mange kandidater for øyeblikket, men de to overnevnte har jo nettopp, etter min mening, trolig tilstrekkelig lys/sort i begge ender (selv om vi selvsagt vil ha enda bedre! - mye vil ha mer!! ).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at en grei løsning kan være å ha et lys(ikke for sterkt), på hver side, litt bak lerettet. som du sier, den reelle sortfargen vil ikke endres, men pupillene vil være mindre, og sortfargen vil oppleves mørkere. Har man mulighet til å plassere lysene bak lerettet går det heller ikke ut over farger o.a.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Har selv benyttet en slik løsning på en Pioneer plasmaskjerm. Da som en "glorie" rundt skjermen. Det er som du sier, det opplevde sortnivå virker bedre, men du trenger en hel del lys, samt totalt mørklegging for at dette skal ha en nevneverdig effekt.

Benytter du lyskilder bak et større lerret, Burre? Hvor kraftige er de du benytter (type?), hvordan type og hvilken retning peker de (rett mot duken eller mot sidene...). Opplever du god effekt av dette? Hadde kanskje tenkt å foreta med noe lignende selv, greit å høre hva andre har benyttet av ustyr/oppsett.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe montert nå, men har prøvd med vanlige nattbordlamper, det ble bra, men lyset ble ganske sterkt, så jeg måtte ha dem nærmere midten, på baksiden av lerretet. Ble noe bedre, og mer behagelig for øynene. Har tenkt på å kjøpe slike små lysrør på ca 50 cm som fins i bilforretninger, av type gult, ganske mykt lys. disse er vel 1 cm i diameter, og avgir lite varme, så jeg tror det skulle fungere bra. Ser vel også bedre ut jo jevnere lyset er langs kanten. Kan godt legge inn en liten review, kanskje med et par screenshots når jeg kommer så langt. Skal også lage stativ til komponentene av Leca og Granittplater. Så da kan jeg vel nevne begge deler på utstyrs-siden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på lerrettet mitt er 200cm bredt, men har det ikke helt rullet ut. Hvitt Euroscreen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •