Plassering av Sony VPL-HW55

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av Sony VPL-HW55

Hei,

Jeg vurderer prosjektor hjemme, siden vi skal pusse opp, tenkte jeg å plassere den på et sted som er mest mulig skjult.
    Er det slik at prosjektor må stå rett ovenfor veggen den skal prosjektere på, eller kan den skråstilles?

Legger ved illustrasjon av stuen. Jeg ønsker å plassere prosjektoren i "hullet" som er 0.7m bred, for å bruke veggen på 4,36m som lerret.
    Er dette mulig?

Hvis ikke, hva er alternativene? Skjult i taket vha prosjektorheis?

Plassering av Sony VPL-HW55-screenshot-2015-04-07-13-36-49-png
    Sist endret av mamruoc; 04-07-2015 kl 15:49 Begrunnelse: Glemte å legge ved bilde

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om jeg helt akjønner hva du mener, men en projektor kaster bilde rett fram, så ideelt sett bør alle fire hjørner av lerretet være like langt fra linsen, altså bilde flaten bør være så parallel som mulig med linsen eller så vil man ha større bilde på den ene kanten, siden kaste lengden er lenger på en side enn den andre. Man kan vel korrigere noe av dette digitalt i projektoren men det vil gå på bekostning av oppløsning og vil ikke bøte på at man aldri vil få justert fokus til og stemme.

HW55 har dog litt linse forskyvning så bilde kan flyttes noe vertikalt/horisontalt men hvor mye man skifte avhenger av hverandre, om man f.eks makser vertikal forskyvning har man ingen horisontal forskyvning tilgjengelig.

Anbefaler og laste ned manualen og studere skjemaene for posisjonering i denne og se hvor man kan havne ut i fra disse.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker.
    Som alternativ, finnes det noe lavtbyggende prosjektorheiser som kan bygges opp i taket?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes, men de er veldig dyre. Du trenger også en relativt stor projektorheis til en såpass "røslig" projektor som HW55

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det finnes, men de er veldig dyre. Du trenger også en relativt stor projektorheis til en såpass "røslig" projektor som HW55
    Har du noen forslag til relativt stor heis, men ikke så altfor dyr?
    Jeg har åpnet hele himlingen og har max 20 cm opp til gulvet over.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at projektoren bygger nærmere 19 cm i høyden, så tror jeg neppe det er realistisk å få inn en heis som ikke bygger mer enn 20 cm?
    Heiser som er store nok til HW55 bygger gjerne en del mer i høyden. Laveste jeg finner ved hurtig søk på nett er denne, og da går HW55 inn med kun 0,1 millimeters klaring i lenge-retningen. Denne heisen bygger dessverre 28,6 centimeter i høyden: Chief Motorisert Projektorheis Hvit 60x60 Max 15,9 Kg - Leteng AS

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, det blir 10 cm mer enn jeg har til rådighet :-(
    Hadde håpet på noe ala: AVshop.no / SMS Secret projektorheis for takmontering

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enklere og mye billigere og sette projektoren i et romslig skap (gjerne med litt ventilasjon) også lukke opp døra til skapet når man skal bruke den. Når man er ferdig (etter og ha slått av og vifta har stoppet) .

Det blir selvsagt ikke like elegant som og ha en heis som perfekt skjules opp i himlingen.

Egentlig vil jeg påstå at et takfeste gjør mye for og bare skjule projektoren selv om den ikke fysisk skjules. Match fargene i området med projektoren, en hvit hw55 f.eks opp under et hvitt tak.

Med mindre taket er litt lavt og projektor da havner i sikt nivå, men om der den henges ikke er et traffikert område vil hjernen fort slutte og merke den.

Anyhoo bare jeg som tenker litt her.
    Jeg mmå innrømme det er veldig mye mer styr med en projektor løsning kontra og bare ha en tv men det er noe helt eget og se konserter eller film på et stort lerret
    Uansett hva man ser på en tv så ser man på tv, med en projektor da ser man virkelig på film
    Verdt hver krone og all hodebry i min bok men nå er ikke jeg helt normal hehe.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    <snip>
    Anyhoo bare jeg som tenker litt her.
    <snip>
    Verdt hver krone og all hodebry i min bok men nå er ikke jeg helt normal hehe.
    Og det er det jeg liker med slike forum. Å få lese hva andre folk tenker rundt saker jeg tenger hjelp til :-)
    Det er sant det du sier, men har funnet ut at jeg kanskje kan la den ligge litt på siden og justere dette horisontalt. Da kan jeg bruke en stor heis.

Vil en HW55 (eller hvilken som helst annen prosjektor) fungere greit, hvis den blir heist opp i himlingen og videre litt opp i en kaldloft?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mamruoc Vis post

Vil en HW55 (eller hvilken som helst annen prosjektor) fungere greit, hvis den blir heist opp i himlingen og videre litt opp i en kaldloft?
    Tror jeg ville vært forsiktig med det, for jeg tenker seriøse problemer med kondens om vinteren? Varm projektor opp i minusgrader? I tillegg vil vel varm luft fra huset finne veien opp til kaldt loft samme veien, resulterende i et veldig kondensproblem på kaldloftet?

Kanskje en løsning å bygge en isolert "boks" på loftet, som dekker området du trenger til projektorheisen?

Lignende tråder

1. Sony VPL-HW55
    By Gorm in forum Digitale projektorer
    Svar: 130
    Siste melding: 04-30-2017, 11:39
  2. Sony HW40 Vs HW55
    By Marky Mark in forum Digitale projektorer
    Svar: 27
    Siste melding: 06-26-2015, 14:38
  3. jvc x500 eller behålla sony hw55?
    By masong in forum Digitale projektorer
    Svar: 7