Hjelp til valg av prosjektor & lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av prosjektor & lerret

Etter og ha fått ny sofa endte jeg opp med og bli sittende ett par meter lenger unna enn tidligere, så tv på 55" føles litt pinglete, så vurderer og gå all out og investere i projektor for førstegang!
    Og har lyst på 106-110"bilde om mulig, siden det virker optimalt fra der jeg sitter (3,25 meter fra der jeg vil ha lerret), har markert opp på veggen for og teste. Det er ca 3,90m fra bakvegg til der jeg har tenkt lerretet skal være.
    Vil ha lerret som kommer ned fra taket foran tv, har 1,95m og gå på fra tak til rett over senter høyttaller. (Takhøyden ellers er 2,84m.)
    Kan investere rundt en 15-25k på projektor og maks 5-6k for lerret

Atm er det Sony sin VPL-HW55ES som frister mest og får muligens en deal på grandview cyber tabtension lerret (men usikker på pris atm)
    Ser klubben & avshop.no har den til sammen pris, klubben gir 2års lampegaranti men avshop har tilbud på kalibrasjon fra han som pleier og være i lyd&bilde, er det verdt og betale ekstra for det? siden den ikke blir kalibrert etter mitt rom.

Rommet er en lys stue med 2 lag gardiner for og skjerme så mye lys som mulig
    http://avforum.no/forum/images/attach/jpg.gif
    La ved noen bilder (håper jeg) for og gi bedre inntrykk av leilighet, setter pris på tips er helt fersk på det her
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjelp til valg av prosjektor & lerret-20150404_134235-jpg   Hjelp til valg av prosjektor & lerret-20150404_133954-jpg   Hjelp til valg av prosjektor & lerret-20150404_133909-jpg  

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hw55 stiller vel som et ganske klart valg i denne pris kategorien.
    Personlig hadde jeg vel gått for full kalibrering fra avshop. Men du er jo inne på et poeng med at det ikke kan bli 100% uansett siden det ikke gjøres i stuen din. Men tror forskjellen kan bli ganske liten, da vet du også at du får se akkurat hva du skal også i alle fall i starten :P

Kan alltids prøve og se om vi kan mane fram @Gorm for og se om han har et innspilling og komme hehe.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

3. Takk KLO82 takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for respons, da går jeg jeg nok for sony'n !
    Men usikker på valg av lerret farge og gain? hva er best mellom grå med 0.8 gain og hvit på 1.0
    Og om jeg zoomer inn maks med linsen på projektoren vil det ødelegge bildekvaliteten på noen måte ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må velge grått lerret. Dette på grunn av at rommet ditt reflekterer veldig mye lys, og således har dårlig lyskontroll. Den grå duken er litt mindre følsom for refleksjonene fra rommet enn en hvit duk vil være. Du får altså noe bedre opplevd bildedynamikk på den grå duken.

Maks zoom er ikke noe som ødelegger bildet, men det reduserer kontrasten marginalt. Dette vil du imidlertid ikke merke noe til, siden rommet ditt vil være faktoren som reduserer kontrast på lerretet.
    Ser at 106 tommer lerret er i grenseland i forhold til kasteavstand. Du trenger 3,3 meter mellom linse og lerret for å klare denne størrelsen. Projektoren er 46cm dyp, så det skal vel gå greit?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den stuen ville absolutt gått for grått, har det selv, men ville kanskje ikke gått for noe større enn 100-106", jeg har omtrent samme avstanden hos meg og forsåvidt 90" er absolutt ikke "lite", men jeg har veldig liten bredde i rommet også.
    Mindre lerret får man selvsagt mer ut av lysstyrken og f.eks pærene kan vare litt lenger.

Maks zoom hadde jeg heller ikke verdt redd for, tror du kan treffe på mer skavanker om du også sammidig må makse lensshift, men du skulle ikke ha noen problemer med og hyllemontere projektoren innenfor bilde som er det anbefalte.
    Selv må jeg gå inn under projektoren for og komme inn i stua. Kaste lengde måles også fra linsen, ikke bakvegg så med 3.9m til front tror jeg vi heller snakker om (forsvinner fort 10cm med at lerret kommer foran tv) selve projektoren er nesten 50cm dyp og trenger litt luft bak seg også, så at man f.eks planlegger kaste lengde på en 3.3-3.4m kan være en god ide så man er sikker på at ting vil fungere.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vegg til vegg er det 4,15m , så setter av en 15cm for klarering mellom tv for og være sikker på at den ikke kommer borti. Mye plass bør jeg ha for lufting på baksiden av projektoren? Værste fall er det vel bare og krympe bildet ned litt på lerretet?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter og ha sammenlignet tror jeg jeg overlever med 100" også om dere heller vil anbefale det

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller 92" for den saksskyld

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, om du allerede har tatt høyde for faktiskt kaste lengde etc, så ville jeg absolutt gått 106", kanskje også 110".
    I alle fall ikke mindre enn 100".

Jeg har vel sitte posisjon omtrentlig 3m fra lerret og det hadde ikke plaget meg om det var en smule større :P
    Men nå har jeg knapt bredde på 2.7m og man skal jo ha litt plass til høyttalere og..
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av lerret og prosjektor!
    By loft in forum Generell video
    Svar: 3
    Siste melding: 01-07-2013, 20:31
  2. Hjelp til valg av prosjektor og lerret.
    By samiboy in forum Digitale projektorer
    Siste melding: 07-25-2012, 03:53
  3. Hjelp til valg av prosjektor og lerret.
    By samiboy in forum Generell video
    Siste melding: 07-25-2012, 03:53
  4. Hjelp til valg av prosjektor og lerret
    By Afel in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 08-14-2011, 17:46
  5. Trenger hjelp til valg av prosjektor / lerret. 12-15k
    By Ola` in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 18
    Siste melding: 03-11-2010, 08:56

Stikkord for denne tråden