Er det verdt å sprenge budsjettet?

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Er det verdt å sprenge budsjettet?

Vurderer ny kinopakke. Har stått mellom den rimelige Benq w1300 eller det å sprenge budsjettet kraftig å gå for Sony hw55es..
    Pr i dag har jeg en gammel dell mp2300 som jeg ikke gidder å spandere en ny pære på, da jeg savner full hd og mulighet for å spille på den.
    Så jeg var på Hifi-klubben å så hva dette vidunderet til Sony var Live, og JA!! Men fra mitt gamle utstyr, så er jo også de billigere projektorene der en klar oppgradering. Leste i en engelsk review (Sony VPL-HW55ES) at sonyen kunne henge litt etter i gaming, og andre reviews at den er nok et valg for dediserte kinorom. Jeg har langt fra noe dedikert kinorom, stue med vinduer, lyse vegger og tak, liker å se fotball på dagen, og game litt. Selvfølgelig er det lett å henge for noe mørkt forran vinduene, men selv om kvelden blir det ikke kinomørkt, da lys skinner fra tak. Derfor kjempet jeg med meg selv i går kveld, og bestemte meg for å gå for w1300.. Lyssterk, god til sport pga fargene, god til gaming (ovennevnte review målte sony til "60ms of input lat", og tar jeg ikke helt feil, var det de samme som målte benq sin til 28.. (mulig dette var en annen review jeg var innom). Jeg har ikke fått sett bildet til en w1300 da dette ikke var på utstilling.

Så i dag gikk jeg inn på avshop.no, for der selger de pakker med lerret (må jo ha grått lerret), og proff full kalibrering (av gorm?) Blir litt usikker på noen valgene i den pakka (ska jeg svi av så my penger, vil jeg ha full oversikt før kjøp), så jeg ringer. Hyggelig fyr i tlf, som nevner at sony sin projektor måles annerledes enn benq sin når det gjelder lysstyrke, og at den i praksis er mer lyssterk enn benq sin...?! Griller i hue igjen. Jeg nevner også dette jeg leste om gaming-lag, noe han sier han ikke er kjent med.

Må også nevne at når jeg så på Sonyen på Hifiklubben, så hakket det endel på panoreringen, noe som var enkelt fikset med en innstilling jeg ikke husker navn på, men på bekostning av litt kunstige nærbilde bevegelser. Tenkte som så at det er jo bare et tastetrykk når jeg skal se fotball, og på film så går det greit. Veit noen hvordan det er på benq sin?

Jeg har altså et meget lyst rom, og selv om jeg oftest bruker projektor om kvelden, så er den regelmessig i bruk på dagtid og, da spes til fotballkamper og gaming. Velger selfølgelig grått lerret. Er det "no question" spreng budsjett og gå for sony? Eller vil jeg klare å slå meg til ro med w1300 og bli fornøyd med det? Noen som kjenner til dette med gaming, eller lysstyrke?

Ah, jeg KLARER ikke velge, har så lyst på sony, men tror kanskje jeg vil bli veldig fornøyd med benq også.. tips og tanker og belysning av mitt dilemma mottas med stor takk da jeg har kjørt meg fast..

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett på hva du må ut med for en 65'' TV i dag? Kanskje et bedre valg for stua?

3. Takk SilverB takket for denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hva de som har målt input lag på sony har rotet med, jeg har ingen problemer med og spille fps på min hw50 (fra pc så input lag er betraktelig mer merkbart enn fra konsoll som nå stort sett bare går for 30fps) og jeg bruker ikke engang spill modus og ofte lar jeg til og med reality creation være på.
    Og 26ms på W1300 kjøper jeg ikke et sekund, den er nok langt mer på par med sony sin.

Den har ellers ingen problemer i min stue med hvitt tak for ikke og snakke om at den selv på høy lampe spenning lager omtrent 1/3 av støyen disse rimelige dlp projektorene lager på lavt lampe nivå.

Sonyen er bare bedre på alle måter i min mening (koster jo mer enn dobbelt så mye), kanskje noen ms tregere men er man så sensitiv for det så kan man like gjerne grave opp en gammel CRT tv og spille på.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Og 26ms på W1300 kjøper jeg ikke et sekund
    hvorfor ikke? Det er DLP.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vessel56: Flere grunner til at jeg ikke velger tv. Først og fremst fordi jeg må registreres og begynne å betale tvlisens. Jeg betalte tv lisens i 2 år uten at jeg hadde tv, så det ... styret skal jeg ikke inn i igjen. Jeg betaler for den tven jeg vil se på nett. Nr 2 er fordi skjermen trekkes ned over en åpning til kjøkkenet, så jeg er litt avhengig av ned trekkbart lerret..

Tor Torden: Jeg er ikke i tvil om at sonyen er langt bedre projektor. Bare tok opp de tingene jeg lurte på ettersom jeg bare har lest, og ikke har erfaring. Betryggende at du kan spille fps fra pc uten trøbbel, da har jeg det svaret Og lysstyrken er også bedre enn benq?

er sortnivået på benq så dårlig at alle mørke scener blir en svart mørje, eller går det faktisk ann å se, selv om det ikke er tipp topp?
    Sist endret av SilverB; 04-01-2015 kl 21:40

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nå like mye prosessering av bilde i dlp projektorer som alle andre typer av digitale display enheter så veldig mye bedre enn sony som er merkbart raskere enn epson og jvc, har jeg vanskelig for og tro.

For den saks skyld finner jeg stort sett slike input lag tester som knapt fungerende, det er ingen standardisert metode for målning og dette ser man når forskjellige restere spriker med nesten 100% i resultat verdier, man må egentlig bare teste for og finne ut om det duger.
    Litt av det samme som forsterkere og watt spesifikasjoner.

Benq'n er helt kurant den tenker jeg med forbehold om prisen og vel så god som fleste tver er i grei størrelse, av hva jeg har sett av tver på hifiklubben etc, så synes jeg man nesten må opp i 40-50k for og finne en 60"+ tv som er på nivå med hw50 og samtidig halve størrelsen.

Er jo forsåvidt en annen ting som kanskje taler mer for og kjøpe rimelig projektor akkurat nå og det er at vi nå ser det ligger ann til et skifte til LED eller laser basert belysning, så istedet for 5k timer maks på en lampe snakker vi om 20-30k timers bruk nesten uten tap av lysstyrke og farge vandring, epson kommer jo ut med noen slike snart(ish), men de koster vel 60k/50k+ respektivt tippet jeg.

Kan kanskje være lettere og forsvare innkjøp av projektor i 20k klassen når denne teknologien modner seg litt og man kan snakke om virkelig tv erstattere.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

8. Takk SilverB takket for denne posten
    Liker SilverB har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg takket visst posten over din i stad den var ment til deg.

Har gjennom dagen egentlig tvunget meg selv til å tenke fornuftig. Har ikke bestilt enda, men har satt opp 2 pakker på avshop, hvor jeg har plukket med det jeg trenger, bl.a. til sonyen, hvor briller følger med, tok jeg med 3d-kalibrering, noe jeg ikke gidder på benq, da jeg nok ikke kommer til å kjøpe briller ekstra.

Alt i alt endte det på 28k mot 12k, 28 tusen nå har jeg egentlig ikke råd til, så da antar jeg at fornuften vant og at det er benq jeg kommer til å bestille. Har avfunnet meg med det, og håper svartnivået og detaljer i mørke scener er ok. Jeg setter virkelig pris på de siste kommentarene dine, noe som vil hjelpe meg til å slappe av med dette valget, og ikke gremmes over at jeg ikke har en sony. Jeg blir nok fornøyd uansett, det blir en soleklar oppgradering av mitt gamle system!

Ble anbefalt å kjøre både lyd og bilde via hdmi til forsterker, og derfra videre til projektor. Prøver derfor nå å se om jeg får lyd via hdmi (bruker optisk pr i dag), noe jeg ikke får til. Funker lyden kun når jeg kjører bildet samtidig? Da er det helt bortkastet for min del.. bruker jo vanlig pc skjerm endel og.. Teit å kjøpe ekstra hdmi kabel til nesten tusenlappen og ikke få til :s Er det egentlig no gain på det? Har ikke merka no forskjell på lyd og bilde slik jeg kjører nå, men det kan hende er fordi jeg ikke har erfaring med bedre..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Er nå like mye prosessering av bilde i dlp projektorer som alle andre typer av digitale display enheter så veldig mye bedre enn sony som er merkbart raskere enn epson og jvc....
    DLP panelene er mye raskere enn SXRD panelene. Vi må for øvrig forutsette at man skrur av mest mulig av prosesseringen om man skal benytte disse til gaming. Typisk sette projektoren i en low latency/game mode. I denne moden klarer Sony under 30ms. At en DLP bør kunne klare 26 da er langt fra utenkelig.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsåvidt HDMI som gir den enkleste koblingen og mest høyoppløselig (for lyd) koblingen.
    Er ikke noe problem og bruke vanlig skjerm ved siden av, jeg har bare en pc selv og HDMI utgangen på gpu går til receiver, og du og en display port går til hver sin pc skjerm. Bytte mellom bruks område er ikke verre enn og bytte skjermmodus fra extended/utvidet til modusen for "kun skjerm 2" eller "projeksjon modus" via winkey+p snarveien.

Angående HDMI kabler så går vel debatten enda, selv har jeg hatt god suksess med biltema kabler.

Og ja Ballis har rett, det er en liten treghet i srxd panelene men det gir heller ghosting i min mening og ikke nødvendigvis beskrive under input lag, uansett for gaming så er nok benq mer enn bra nok ;p og synes f.eks selv at panel ghosting virker mye på linje med motion blur så da slår jeg som regel innstilling for det av og får noen ekstra fps som jeg synes er langt viktigere enn 20ms personlig foretrekker jeg også heller litt panel ghosting for fargehjulet I DLP projektoren men det er nå meg. Jeg er kanskje blitt litt bortskjemt, synes forsåvidt projektoren min ghost er mindre enn de fleste LED/Lcd tver men det blir jo igjen en annen sak.

Nei 16000 ekstra er ikke en liten utgift, og når man ikke egentlig har råd til det så er det jo absolutt smart og ikke bruke pengene. Blir jo noen spennende år framover og det er vel ikke så alt for langt unna at man finner DLP brikker med UHD oppløsning heller, vi kan I alle fall håpe for sony trenger konkurranse.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke ut som om hovedkortet har "internal spdif", en kontakt som skal kobles til skjermkortet så lyden videreføres :s Så da må jeg klare meg med optisk kabel da. Men konsollen bør jo kunne kobles via forsterkeren? Prøvde å koble hdmi via intergrerte skjermkortet også, det funka heller ikke.. det burde det vel ha gjort? vel, var jo mest bare for å prøve å få til lyd via hdmi, men vil jo ikke bruke den porten senere, bare trodde at den i det minste skulle sende lyd..

Den hdmi kabel debatten du nevner har jeg ikke fått med meg men på avshop sin pakke, så følger det med hdmi kabel, kan ikke velge bort det, kan bare velge lengde, og da tar jeg jo selvfølgelig en som er lang nok med en gang fremfor å kjøpe en et anna sted. men nå har vel egentlig denne posten bevegd seg bort fra mitt dilemma, og jeg har avfunnet meg med at jeg ikke har råd til top notch, men takk for svar og tanker rundt!!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SilverB Vis post
    Det ser ikke ut som om hovedkortet har "internal spdif", en kontakt som skal kobles til skjermkortet så lyden videreføres :s Så da må jeg klare meg med optisk kabel da. Men konsollen bør jo kunne kobles via forsterkeren? Prøvde å koble hdmi via intergrerte skjermkortet også, det funka heller ikke.. det burde det vel ha gjort? vel, var jo mest bare for å prøve å få til lyd via hdmi, men vil jo ikke bruke den porten senere, bare trodde at den i det minste skulle sende lyd..

Den hdmi kabel debatten du nevner har jeg ikke fått med meg men på avshop sin pakke, så følger det med hdmi kabel, kan ikke velge bort det, kan bare velge lengde, og da tar jeg jo selvfølgelig en som er lang nok med en gang fremfor å kjøpe en et anna sted. men nå har vel egentlig denne posten bevegd seg bort fra mitt dilemma, og jeg har avfunnet meg med at jeg ikke har råd til top notch, men takk for svar og tanker rundt!!
    Kommer selvsagt ann på hvor gammelt skjermkortet er men, omtrent alle skjermkort solgt de siste 6-7 årene med HDMI utgang trenger ikke slikt siden de bare dytter lyden digitalt ut via HDMI, og via HDMI handshake finner ut hva enheten på andre enden er kapabel for, siden jeg kjører HDMI rett i receivern så kommer da min Denon 4520 opp som eget lydkort i lydenheter og jeg setter da den som standard avspillings enhet.

Via dette kan f.eks XBMC også bitstreame alle HD lyd formatene direkte til receiver på omtrent samme nivå som en vanlig blueray spiller, HDMI støtter også langt høyere båndbredde enn Optisk, eller Spdif, f.eks 24bit 192khz (om receiver støtter) i opptil 7.1 surround, og spille med mitt skikkelig surround annlegg i motsetning med headsett, om det simulerer 7.1 er bare stusselig nå hehe.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hk - "https://www.komplett.no/asus-rog-maximus-vii-hero-socket-1150/814894#!tab:extra"
    Sk - "https://www.komplett.no/product/820798#!tab:extra"

Lol, jeg får jo lyd når jeg kjører hdmi rett på pcskjerm da så da er det jo i forsterkeren et sted problemet ligger.. Kanskje min yamaha rx v365 ikke støtter lyd via hdmi?! Men da bør det funke å kjøre en optisk kabel med lyd inn i forsterker, og hdmi med bilde ved siden av, og så sende bildet videre til projektoren?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -ingen-lyd-via-hdmi-jpg  
    Sist endret av SilverB; 04-02-2015 kl 16:16

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel samme HK jeg har, og ja, HDMI er fort ganske rotete, handshake problemer er ikke uvanlig, nesten mer vanlig enn ikke innimellom.

I tillegg ser jeg nå også at de nye Nvidia kortene (kanskje gamle gjorde det og, gikk fra radeon til nvidia for bare en par uker siden) at de deaktiverer HDMI utgangen om ikke display enheten er aktivert, og vil vel mest sannsynlig avhenge av at hele kjeden er på.

Det vil si, både receiver og projektor\tv må være på for at den får et fullverdig handshake på HDMI utgangen.
    Er i alle fall slik det ser ut til og fungere her hos meg nå, og det har hent at receivern ikke kommer opp som lyd enhet med mindre jeg rebooter pc'n, men det har vel bare skjedd to ganger eller noe og jeg har drevet og feilsøkt rundt noen blå skjermer etc :\

Sånn jeg da har koblet hos meg da.
    Går HDMI ut fra pc til en av HDMI inngangene på receiver, og receiver sin HDMI ut 1 går til tv'n, HDMI ut 2 til sony'n. Og jeg tror da at både receiver og tv, eller receiver.

Kan se det når jeg deaktiverer skjerm 2 (identifisert som denon receiver).

-sound_on-jpg
    Og ca 30 sekunder etter jeg deaktiverer skjermen, så forsvinner\deaktiveres lyd enheten i lyd innstillingene.
    -sound_off-jpg

Vet ikke om dette hjelper, eller bare forvirrer :P
    men når det funker så funker det bra
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Beste projektor til +/- 8000 kr (Budsjettet økt til ca 10 000)
    By Wessey in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 12-27-2012, 00:01
  2. Beste projektor til +/- 8000 kr (Budsjettet økt til ca 10 000)
    By Wessey in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 8
    Siste melding: 12-27-2012, 00:01
  3. Sprenge Dynavoice F6?
    By Etrix in forum Høyttalere
    Svar: 18
    Siste melding: 08-29-2009, 10:43
  4. Lett å sprenge en sub?
    By SkyFly in forum Høyttalere
    Svar: 20
    Siste melding: 09-26-2008, 18:42
  5. Sprenge rumperister?