Råd vedr. valg av HighEnd prosjektør

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd vedr. valg av HighEnd prosjektør

Jeg ber vennligst panelet om råd vedr. valg av prosjektør.

Noen tørre fakta:
    Kasteavstand - 4,5 meter
    Se/sitte avstand - 4,5 meter
    Lerret størrelse 110 tommer - 16:9
    Lerret: Screen Innovation Black Diamond (gain 1,4) - lerretet er installert (innfelt i tak) og skal ikke skiftes (jeg er bevisst på noen av utfordringene/begrensningene ved dette valget, men valget er endelig. Eventuelt dårlig/feil valg av lerret må jeg leve med...).
    Lysforhold - halvmørke vegger, hvit tak, meget dårlig lys-skjerming, men bruk fortrinnsvis sen kveld, dvs mørkt ute og lys-inntrengning er av mindre problem, - dog fortrekkes litt dempet belysning i omgivelsene av praktiske og komfortmessige grunner.

De prosjektører som vurderes er:
    SIM2 - NERO3 Led (+ for hvit design!)
    JVC sine toppmodeller
    Sony sin 4K modell

Forutsetning for valg:
    Kjøp av prosjektør i nær fremtid (velmente råd om venting på bedre utvalg/formater etc. vektlegges i liten grad).

Jeg takker så mye for kompetente råd og innspill.
    God Påske!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle disse projektorene er bra, men de har forskjellige kvaliteter. De er såpass dyre at du bør nesten sjekke dem ut selv i stedet for å lytte til råd fra noen som kansje har andre preferanser for hva de liker enn det du har. JVC og Sony kan du se hos AVShop, Sim2 kan du se hos Interprid AV.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra beskrivelsen av rommet er det vel mulig å komme med noen gode råd? Mer om styrker/svakheter til de ulike projektorene? Jeg er langt fra den beste til å å skulle gi det, men prøver meg litt likevel :-)

JVC bør ha et rom med god lyskontroll for å komme til sin rett. I et rom med såpass dårlig lyskontroll og i tillegg foretrukket dempet belysning vil det fantastiske sortnivået til JVC være bortkastet. Sony har vel en god del mer punch i bildet og vil antagelig se mye bedre ut her? SIM2 vet jeg dessverre ingenting om. Bemerk at jeg heller ikke har sett de nyeste modellene fra JVC eller 4k fra Sony, men dette er min oppfatning av disse.

Tipset om å se projektorene selv er fornuftig, så lenge man er obs på hvor stor forskjell det er på å se f.eks. en X500 i batcave vs lys stue.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thali Vis post
    Utfra beskrivelsen av rommet er det vel mulig å komme med noen gode råd? Mer om styrker/svakheter til de ulike projektorene? Jeg er langt fra den beste til å å skulle gi det, men prøver meg litt likevel :-)

JVC bør ha et rom med god lyskontroll for å komme til sin rett. I et rom med såpass dårlig lyskontroll og i tillegg foretrukket dempet belysning vil det fantastiske sortnivået til JVC være bortkastet. Sony har vel en god del mer punch i bildet og vil antagelig se mye bedre ut her? SIM2 vet jeg dessverre ingenting om. Bemerk at jeg heller ikke har sett de nyeste modellene fra JVC eller 4k fra Sony, men dette er min oppfatning av disse.

Tipset om å se projektorene selv er fornuftig, så lenge man er obs på hvor stor forskjell det er på å se f.eks. en X500 i batcave vs lys stue.
    Det du ikke tenker på her er lerretet han har. Selv om det har sine begrensinger som han sier han vet om så da skal ikke jeg nevne de her.

Dette går under betegnelsen dagslyslerret og vil ikke ha samme påvirkninger fra rommet som et vanlig 0.8-1.0 gain lerret. Og det å se projektorene først er vanskelig da han burde se de i samme type rom og lerret som han selv har.

Alle disse projektorene nevnt er veldig gode projektorer (jeg har sett alle bortsett fra NERO3, men jeg har sett Sim2 M.150S og andre Sim2 projektorer) så det vil bare være å legge vekt på hva trådstarter har som preferanser og legger vekt på i et bilde. Så hvis trådstarter nevner hva han vil legge mest vekt på i bildet er det lettere å komme med en anbefaling.

Og trådstarter:

Du får JVC X500 i hvit og Sony skal vistnok komme med VW500/300 i hvit ganske snart.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, jeg var kanskje litt kjapp til å ekskludere X500. Overlater dette til ekspertene

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill her på tråden og på PM!

Skulle gjerne kommet med noen preferanser rundt bilde, men er helt amatør på området, og vet ikke å beskrive eventuelle forskjeller. Men jeg antar at vi (familien) ser forskjeller, uten å være perfeksjonist på området. Om ikke med en gang, så over tid..
    Selv setter jeg pris på et klart bilde med mye dybde og naturlige farger, og jeg tror et godt sortnivå er vesentlig for å få det til..? I noen tilfeller har jeg reagert på veldig sterkt lys fra enkelte nyere TV, da helst i kombinasjon med mørkt rom. Slikt finner jeg veldig slitsomt og får lyst til å dempe lyset fra TV eller skru opp lyset i omgivelsene (aner ikke om tilsvarende kan være et problem med prosjektør/lerret, men jeg tenker litt på dette pga lerret-gain på 1,4). Jeg antar kalibrering er viktig pga lerretet, men også pga farger på vegger og lysforhold generelt, så en kalibrering på stedet kan betale seg..?
    Vi ser for det meste på TV program og filmer via Canal Digital. Men vi vil sikkert komme til å kjøpe inn filmer og ikke minst masse konsertopptak på disk, når vi får installert dette systemet.

Vi ferdigstiller en enebolig nå, og har gjort en grundig jobb på lyd og akustikk biten (det har jeg peiling på ).
    I mangel på eget kino-rom forsøker vi å få så mye som mulig ut av stuen uten at den skal bære preg av å være kino. Derav lerret i tak og in-wall løsninger på høyttalersiden. Jeg forsøker å gjøre dette skikkelig nå, slik at jeg slipper irritasjon og utskiftninger senere.
    Lerret/prosjektør er i tillegg til vanlig TV. Vi har god kontroll på innvendig belysning, og kan skru av og dimme alle lys som er kritisk plassert i forhold til lerret. Alt annet lys kan selvsagt også dimmes og slås av, men tak og vindu-lameller er hvit, mens vegger er brungrå og relativt mørke. På lyse sommerdager med sol vil ikke systemet være i bruk. Vi konsentrerer oss om å få et best mulig resultat på sene høst- og vinterkvelder, med noe dempet og strategisk plassert lys i omgivelsene.

Av erfaring vet jeg at det ofte er et visst forhold mellom pris og ytelse, men det er alltid noen grensetilfeller. Mye taler for at JVC sin 500 modell gir mye for pengene. Det kan og tenkes at vår løsning ikke gir rom for å hente ut de (små?) forskjeller som finnes mellom gode og veldig gode prosjektører, pga omgivelsene. Innspill som drøfter det aspektet er alltid meget verdifulle.

Jeg burde selvsagt sett aktuelle prosjektører før kjøp, men jeg er redd tiden ikke strekker til. Skulle derfor likt å vite hva som utgjør forskjellene på de prosjektører som er nevnt og hvor store de er, dersom disse forskjellene vil være synlige i vårt tilfelle.

Jeg kan avslutningsvis nevne at lav viftestøy og hvit utførelse er viktige kriterier, hvorav lav støy er den viktigste.

Ha en fortsatt fin påske !

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC X500. Utvilsomt den som gir mest valuta for pengene. Helt fantastisk projektor, men vær obs på at den er ubrukelig til gaming.

Hvor kjøpte du lerretet? Skal ha samme selv (dog zero edge)

Lignende tråder

1. R.H. 's HIGHEND utstyr!
    By R.H. in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 45
    Siste melding: 11-27-2009, 21:21
  2. Frontend for XX-highend
    By stejorge in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 12-09-2007, 16:20
  3. Er dette Highend ???
    By Tor_2k5 in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 02-13-2006, 16:36
  4. Trenger litt hjelp med valg vedr. DIY høyttaler
    By Tha Sims in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 09-17-2005, 12:58
  5. Vedr. valg av hjemmekinoforsterker
    By keysersoze in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 20
    Siste melding: 05-20-2004, 18:52

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine