Stueprosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stueprosjektor

Det er evigheter siden jeg fulgte med på prosjektormarkedet og er derfor relativt utdatert. Nå har det seg slik at vi har flyttet til enebolig og dama ønsker seg plutselig prosjektor i stua!?! Hva kan man si? Jeg kan ihvertfall ikke skuffe henne

Stuen er L-formet og det er i "kroken" hun ønsker PJ og lerret. Kasteavstand er veldig kort (ca 2.5m) og jeg tror at 77" blir en fin størrelse mtp kort sitteavstand. Ellers er stuen lys med hvitt tak og "cappuchino"-farget vegger. Ingen gunstig situasjon for en prosjektor, men å foreslå svart filt på vegger og tak er nok heller ikke et alternativ

Hva vil folket anbefale med dette som utgangspunkt:
    • Lys stue
    • ønskelig med 77" lerret
    • kasteavstand 2,4 - 2,6m

Mitt eget forslag er Dreamscreen grey lerret og Epson TW-7200 prosjektor. Epson TW-6600 var lenge i tankene mtp 2500 ansi/lumen, men etter å ha lest tester som sier at den har litt svakt sortnivå så beveget jeg tankene i retning TW-7200. Er det noen bedre alternativer der ute til ca samme pris?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyt lys output er jo vel så mye skyld i dårlig sort som mye annet, for det andre det er snakk om ganske lite lerret på 77". Så hva slags sammenlignings grunnlag har de som klager på lite lys?

Jeg har en 1500 lumen projektor og normalt er det vel under 1000 som kommer ut av den, men den mangler absolutt ikke punch eller snert i bildet, så 2500-3000 på 77" må jo nesten bli blendende uten lys ellers i rommet.

Med såpass lite plass og følgende lerret ville jeg heller vurdert en stor tv, kan kanskje overskride 20k men jeg ville sett og vurdert en 65"-70" tv istedet. Begge disse epsonene er vel ganske bråkete så jeg lener med og anbefale tv med tanke på rommet, bråk og generell stue bruk.

Jeg har selv som enslig kunne ta det langt i stua mi med sort kledning og doble gardiner etc og ettet hatt 90" lerret i noen år har jeg egentlig kommet fram til at kunne klart meg helt kurant med en god 65", eneste 65" jeg dog ser på som aktuell med tanke på at jeg har 50" plasma og hw50 på 90" lerret allerede må bli Oled og de er enda 3x dyrere enn jeg kunne tatt meg råd til :P

Men dere virker som dere har god peiling på hva det innebærer med projektor så for all del, det kan bli veldig bra, spessielt om man liker stort bilde (det er jo f.eks 40% større bilde på 77" mot 65") og har maks budsjett på <20k.

Angående de du har sett på er tw6600 den nyeste modellen, og har fått imotsetning til tw7200 ekte lens-shift så plassering er mye mer fleksibel så hadde satt en knapp den i så fall.
    Sist endret av TorTorden; 03-04-2015 kl 02:08
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar TorTorden.

Hele poenget er at dama ikke vil ha noen stor TV på veggen i stua grunnet noe unaturlig plassering. Hos oss blir det mer naturlig å ha et nedtrekkbart lerret foran den veggen enn å henge TV på den. Dessuten har vi egen TV-stue med 50" plasma. Denne vil hovedsaklig bli brukt på dagtid / sommerstid hvor lysforholdene er dårlig for prosjektoren. Ergo er prosjektoren et supplement vi vil bruke til gode filmer en gang i blant.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei, da er det selvsagt bare og kjøre på, skal nok bli veldig kurant film rom uansett
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektor blir det nok uansett, ja. Må bare klare å bestemme meg for hvilken. Leste en tysk test som sammenlignet TW-6600 med TW-7200 og der var det klare forskjeller i kontrast, støynivå og sortnivå i TW-7200 sin favør. Spesielt sortnivået.
    Fordelen til TW-6600 ligger i lysstyrke og mer stuevennlig design. Den har ca 500 lumen mer enn TW-7200, men jeg vil tro at selv TW-7200 med sine 2000 lumen bør holde i massevis til et 77" lerret til tross for lysforholdene i rommet.

Link: Der große Epson TW6600 vs. TW7200 Vergleichs-Test

Any thoughts?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp begge hos komplett og send i retur den du er minst fornøyd med.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller øke budsjett noe og hopp på tilbudet på HW55 fra avshop.no nå.
    Først og fremst mye stillere og bedre enn noen av Epson sine.
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Hjelp til beste stueprosjektor - Budsjettklasse
    By pegpisk in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 09-06-2012, 14:58
  2. Den beste 'stueprosjektor'
    By Ze Eagle in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 02-25-2008, 10:53

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg