Vurderer PJ, trenger hjelp :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer PJ, trenger hjelp :)

Vurderer en rimelig PJ løsning i stuen inntil jeg en gang får bygget meg et dedikert rom i kjelleren.

Rommet har dårlig lyskontroll og lyse vegger og tak men PJ vil bli brukt 99% på kvelden og kun til å se BD film
    kilde blir en Sony BDP-S790
    Vil helst ha PJ på hylle, avstand fra linse til lerret vil da bli ca 480 cm, lerret kan være maks 225 cm bredt.

Så til alt jeg lurer på :

Ut i fra pris så ser det ut til at en Benq W1300 til 6795.- er beste valg til prisen, men vil den være brukende for meg ?
    Finner den ikke på projector central så jeg har ikke fått sjekket om den kan brukes med tanke på den kasteavstand og bildestørrelse jeg vil ha.

Eneste jeg vet om lerret er at det må være nedtrekk og rimelig , ønsker tips om merke, gain og sikkert mye mer

Håper jeg har fått med det som trengs for å kunne gi noen gode tips her, hvis ikke så bare syng ut om hva som trengs av andre opplysninger

Pip

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W1300 kan kun flytte maks 10cm ned når den er montert i tak, eller opp når den står på bord, altså linsen vil alltid måtte være høyere eller lavere selve bildet.

Billigste projektoren med ekte lins-shift er AVshop.no / EPSON EH-TW6600 LCD-projektor Full-HD 3D og den er forsåvidt dobbelt så dyr som w1300, men jeg tror selv at den hadde verdt verd det spessielt med tanke på innstalasjon.

Nærmeste størrelsen med tanke på bredden er et 100" 16:9 lerret på 221cm bredde, kommer også noen cm med ramme som regel også, så er det trangt kan til og med dette bli mye. Kaste avstand på begge av disse projektorene kan også bli et problem men epson skulle klare 100" på 470cm, det blir lengste avstanden den kan lage et 100" bilde, større ville selvsagt ikke verdt noe problem eller så må man nærmere selvsagt.

Angående lerret er disse meget viktige, men de aller rimeligste er ikke ille ille, startet selv med et rimelig et fra komplett til 1000kr, men vil om mulig f.eks anbefale et noe lignende et AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 234cm/106" siden en grå duk vil kunne hjelpe på kontrast nivået, spessielt i en lys stue.
    Men merk at det jeg linket til der er bredere enn hva du spesifiserer som maks bredde, og i tillegg er kassen en del bredere enn selve lerretet, men om du får plass til det så vil dette også kunne løse kaste lengde problemet.

Men om du f.eks kan tak montere projektoren så vil du også kunne vurdere w1300, og samtidig kunne plassere projektoren nærmere så du kan gå for et lerret innenfor størrelsen (sjekke hvor bred ramme+kasse er om du har det trangt).
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Grunnen til at jeg ikke vil ha noe takmontert er at dette ikke blir noen permanent oppsett, håper som sagt å få ferdig et rom i kjelleren i løpet av et par år, og jeg ønsker ikke huller i stuetaket, mye lettere å fikse om de er i veggen
    Jeg kan fint montere en hylle helt oppe under taklisten og henge PJ under den i stedet.
    Lerret vil også bli monter i knekter festet i vegg. Når det gjelder bredden så er det avstanden mellom fronthøyttalerne mine som avgjør den, det er altså bredden på duken som avgjør, om kassetten er bredere så er ikke det noe problem.
    Har nå tatt noen litt mer nøyaktige mål og absolutt maks bredde på duken er 240cm, kasteavstand ( Fra linse til duk) blir 475 cm.
    Fant også en "kalkulator" på hjemmekino.no og den forteller meg at med maks zoom så får jeg et bilde på 227x128 ( 103" ) så da burde vel dette være mulig å få til med en w1300 eller er det noe jeg har glemt å ta med i beregningen ?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pleier og stemme de kalkulatorene, eneste jeg ser på som mulig hickup er eventuelt nedkast fra linsen, for sikkerhets skyld kan du sjekke manualen
    (fra side 19: http://cdn.cnetcontent.com/30/01/300...22e680033a.pdf), de har data tabeller for alle avstandene inklusiv hvor langt man kan flytte bildet. Men om du også får dobbelt sjekket med manualen så er du enda mer sikker på at det vil gå.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar og nyttige linker

Om jeg forstår tabellen på side 19 i linken din rett så må PJ monteres (ca) mellom 15 og 30 cm over lerret for å treffe rett,
    regner med at det skal gå greit om jeg kjøper det Dreamscreen V2 lerret du linker til lenger oppe, der er jo også en drop maskering oppe som kan trekkes ned inntil 60 cm.
    Nå hopper tabellen i manualen fra 100" til 110" lerret, med 106" lerret så regner jeg med at min kasteavstand kommer akkurat innenfor det som trengs

Da blir det mest sannsynlig handlet en Benq W1300 og et 106" DreamScreen V2 dynagrey white automanual om ingen har noen sterke meninger om hvorfor jeg eventuelt IKKE bør går for denne kombinasjonen, eller, om jeg har missforstått noe viktig og nevnte kombo ikke vil fungere slik jeg har tenkt å sette det opp.

Helt til slutt, noen som har tips til en rimelig 10m HDMI kabel til dette, ser både biltema og Clas har, men duger de ?

Pip

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører selv på biltema\clas kabler, 2 HDMI kabler på 5m og en 10m til projektoren.
    Ikke noe problem som jeg merker med utstyret jeg har.

En HDMI kabel som ikke fungerer byttes på garanti\reklamasjon uansett om den koster 2000 kr eller 250kr :P

Startet selv med bilig lerret og projektor og angrer ikke på det kjøpet, men det blei jo ikke billig for det var innstegs kjøpet mitt for hele galskapen :P

Tror 106" på den kaste avstanden kan gå, verste fall må projektoren noen cm nærmere, bare en titalls cm maks liksom i verste tilfelle.
    Sist endret av TorTorden; 02-10-2015 kl 01:04
    Denon AVR-4520 CI

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare spørre en gang til før jeg handler, ut i fra det som står i tråden her, finnes det bedre kombinasjoer enn Benq W1300 og 106" DreamScreen V2 dynagrey white automanual til 10000,- ( det er nyprisen inkl frakt på lerret fra AV shop )
    Om noen har tips til andre lerret til rundt 3000,- som vi fungere like bra og kan kjøpes lokalt ( Bergen ) så er jeg takknemlig for det og.

Pip

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke store erfaringen med lerret, men i min oppfatning så dreamscreen stort sett på par med i den prisgruppen, skal man ha merkbart bedre så blir også prisen mye høyere.

Du kan jo alltids snakke med den lokal hifiklubben, men med den projektoren med ganske høy lysstyrke og generelt ikke beste kontrasten er et grått lerret klart første valget.
    Denon AVR-4520 CI

Lignende tråder

1. Vurderer akustikkplater. trenger hjelp
    By crimar in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 12-20-2009, 20:07
  2. Vurderer å bygge meg HTPC men trenger hjelp
    By TurboStian in forum Generell HTPC
    Svar: 6
    Siste melding: 08-25-2009, 16:34
  3. Vurderer nytt oppsett, men trenger hjelp!
    By zantrix in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 03-08-2009, 18:05
  4. Vurderer å bytte lydkort til PC! Trenger hjelp!
    By BoGGis in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 08-25-2008, 16:43
  5. vurderer sub kjøp trenger litt tips å hjelp
    By pitt668 in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 11-11-2007, 01:55

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg