Laser teaser på CES fra SIM 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laser teaser på CES fra SIM 2

-sim2_laser-jpg

Info tatt fra AVSFORUM: SIM2 RGB Laser-Illuminated Projector at CES 2015 - AVS Forum

Hoved punktene rundt denne (for utenom et meget sexy chassis må jeg si) er full RGB laser lys kilde, projektoren sånn sett er kun 1080p og det kan vel kanskje bli litt vanskelig og svelge med tanke på prislapp rundt 200 000 kr. men skal kunne klare BT.2020 og prototypen har lumen output fra 5000, til 12000 med teknisk mulighet for og øke dette til 20000 lumen.

Kort sagt denne kan belyse store lerret eller så er det bare og finne solbrillene.

Det mest interessante her er kanskej at Sim2 sier det har løst problemet rundt laser speckle noe som kanskje var det største problemet nå rundt adopsjon av trippel laser projektorer.

** Og igjen funker ikke normal bilde oppdatering så det blir forandret til vanlig IMG tag.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -sim2_laser-jpg  
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sim2 lager utvilsomt de peneste projektorene, og er for øvrig svært bra på alle måter, men den prislappen....

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Sim2 lager utvilsomt de peneste projektorene, og er for øvrig svært bra på alle måter, men den prislappen....
    Tror nok prislappen Tor kommer med her er alt for lav da Sim2 Superlumis i dag koster rundt 400.000,- og når Sim2 leverer en 3 chips 3 laser projektor tror jeg nok vi må regne med 400.000 ++ med sterk vekt på +.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Sim2 veit og sette prislapp på produktene sine, gikk bare med gjetningen i svs tråden som forsåvidt var "minimum" 20k$. Men ja hadde nok blitt overraskende om denne ikke kostet mange ganger mer :-P

Det var enda bare en prototyp, og demonstrasjonen ganske dårlig siden både lerret Sim2 hadde tatt med seg og kjølingen på projektoren var ødelagt under transporten så etter bare noen minutter med demo måtte de slå den av la den kjøle seg ned..
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har aldri ment at SIM2 projektorer er forferdelig stygge.. ser ut som noe fra lekebutikken spør du meg. Syns heavy-"industri"-aktig kommersielle projektorer a la Sony SRX T420/T540 på sånn 200kg ser drit kule ut

Men ellers så er VW500/1000/1100ES og JVC X5/7 serie finest etter min mening.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Ja Sim2 veit og sette prislapp på produktene sine, gikk bare med gjetningen i svs tråden som forsåvidt var "minimum" 20k$.

$20K er vel bare bunnpris-modell hos SIM2. denne er både ny modell og ny teknologi så blir nok minstepris på $50,000 tenker jeg

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den bare blir 1080p ser jeg på som et stort minus da 4K kommer til å bli standarden i fremtiden. Å kjøpe en 1080p 3 laser til sannynligvis minst 500k er helt galematias, og er vel det selv om den hadde hatt 4K. Samme proj fra Sim2 med 4K ville vel fort kostet 1 mill.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en par gode grunner til at dette "bare" er 1080p, og det er vel først og fremst at Texas Instruments ikke har noen 4k dlp brikker klare for hjemme marked, men synes virkelig resten av projektor utviklerne bør kjappe seg her og, at det som nå er kun sony som har 4k native paneler er litt for kjedelig.

For det andre tror jeg ikke dette nødvendig vis blir en ferdig projektor, men mer som et concept\demo på at de kan lage en lyskanon basert på laser uten fosfor, og sånn sett da er det vel lettest og forsåvidt greit nok med 1080p.
    Denon AVR-4520 CI

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mange projektor utviklere som har 4K? Sony, Christie, Barco og JVC riktig nok ikke konsummarkedet, men profesjonelle markedet..

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis Vis post
    Det er vel mange projektor utviklere som har 4K? Sony, Christie, Barco og JVC riktig nok ikke konsummarkedet, men profesjonelle markedet..
    Tenkte selvsagt utelukkende på konsum markedet, trodde det skulle være ganske innlysende at vi her på avforum vet at de fleste kino saler har verdt 4k en god stund.
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Tenkte selvsagt utelukkende på konsum markedet, trodde det skulle være ganske innlysende at vi her på avforum vet at de fleste kino saler har verdt 4k en god stund.
    TI slipper vel konsument chipper i år tror jeg så det er vel ikke så lenge til det kommer 4k DLP projektorer. Synes for øvrig rec. 2020 i en lyskanon er vel så spennende som 4K oppløsning. Ideelt sett skulle man vel hatt begge deler. Fra ett tech perspektiv er jo dette en spennende nyhet, men jeg er ikke gal nok til å kjøpe noe sånt selv.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TI slipper vel konsument chipper i år tror jeg så det er vel ikke så lenge til det kommer 4k DLP projektorer. Synes for øvrig rec. 2020 i en lyskanon er vel så spennende som 4K oppløsning. Ideelt sett skulle man vel hatt begge deler. Fra ett tech perspektiv er jo dette en spennende nyhet, men jeg er ikke gal nok til å kjøpe noe sånt selv.

Ryktene sier at TI skal slippe 4K konsument brikker i år og denne uten 4K brikker er vel rimelig meningsløs.

Og rec 2020 i en 1080p projektor har ingenting for seg da 1080p kun har rec 709 som standard. Rec 2020 og 4K derimot har noe for seg da 4K sannsynligvis vil få rec 2020 som en mulighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel snakk om en oppskalering av fargene. Så det er vel akkurat like meningsfylt som 4K oppløsning er pt. Er det ikke?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel snakk om en oppskalering av fargene. Så det er vel akkurat like meningsfylt som 4K oppløsning er pt. Er det ikke?

1080p materiale har rec 709 som standard og skal du se det riktig må man kalibrere til rec 709. 4K materiale vil ha mulighet for rec 2020 og da vil det være mest riktig å kalibrere til rec 2020, men det er ikke sikkert at det blir 2020 som blir standarden jeg tror heller det blir P3 (DCI).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jo, men det er fortsatt en oppskalering som vil gjøre bildet "bedre". Med argumentasjonen din, kan man jo også si at standaren for 1080p materiale er 1920x1080 pixler, så skal man se det "riktig" bør man heller ikke oppskalere dette. Eller at frame interpolation ikke er "riktig" selv om mange foretrekker å benytte dette når det gjøres bra (Epson, Sony). Jeg er rimelig overbevist om at økt fargerom og høyere framerate vil gjøre større utslag i opplevd billedkvalitet, enn økt oppløsning. Forhåpentligvis, når UHD standaren spikres, kan vi få alt dette, uten prossesering fra projektoren.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du kan gjerne oppskalere antallet fargenyansen innenfor f.eks. REC 709, men å oppskalere hele fargerommet fra 709 til f.eks. DCI tror jeg nok kanskje blir litt verre Ballis... Er jo snakk om et helt annet spekter / utforming av fargene, og dermed svært vanskelig å korrekt skalere "opp".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke nok om dette til å vite om det du sier her stemmer, men om det gjør det er jeg enig med Andreas i at rec. 2020 i denne projektoren er litt meningsløst. Jeg antok oppskalering ville fungere utmerket rett og slett fordi projektoren støtter standaren.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan ikke nok om dette til å vite om det du sier her stemmer, men om det gjør det er jeg enig med Andreas i at rec. 2020 i denne projektoren er litt meningsløst. Jeg antok oppskalering ville fungere utmerket rett og slett fordi projektoren støtter standaren.
    ...REC 2020 kan uansett muligens ha noe for seg selv om kilden er 4K. Enhver 4K-kilde kan også outputte i Full-HD, og i så måte, såfremt inputten er kompatibel, vil det mest sannsynlig la seg gjøre å benytte dette utvidede fargerommet om det finnes i kilden...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jo, men det er fortsatt en oppskalering som vil gjøre bildet "bedre". Med argumentasjonen din, kan man jo også si at standaren for 1080p materiale er 1920x1080 pixler, så skal man se det "riktig" bør man heller ikke oppskalere dette. Eller at frame interpolation ikke er "riktig" selv om mange foretrekker å benytte dette når det gjøres bra (Epson, Sony). Jeg er rimelig overbevist om at økt fargerom og høyere framerate vil gjøre større utslag i opplevd billedkvalitet, enn økt oppløsning. Forhåpentligvis, når UHD standaren spikres, kan vi få alt dette, uten prossesering fra projektoren.
    Det går ikke an å sammenligne på den måten du gjør nå, men uansett så vil du ikke se 1080p med P3 eller rec2020 fargerom i kilden. Skal du ha det må du nok vente på UHD kilde og det kommer nok i løpet av året. Om det vlir med P3 eller rec 2020 er ikke sikkert enda, men jeg har tro på P3. Høyere framerate er jeg ikke sikker på om jeg liker da jeg kun har sett den første Hobbiten i 3D HFR og da likte jeg det ikke. Uansett vil størstedelen av nye filmer nok bli filmet i 23,976hz med noen få i 48 eller 60hz, men dette vil nok endre seg sakte. 4K vil nok ta mer og mer over på master siden og fler og flere filmer vil bli native 4K da det fortsatt er et stort flertall som forstatt mastrer i 2k desverre.

Uansett UHD kildemateriale er på vei og jeg gleder meg!

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultra HD BluRay vil støtte helt opp til 2020, men også gjeldende definisjoner(fargerom) som befinner seg "under" 2020, feks P3(DCI)
    Det geniale med Ultra HD er at den på flere punkter definerer en spekk som ligger forholdvis langt over konsumprodukter i dag, en spec som tillater flexibel bruk, men samtidig har mulighet for utvikling.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Samsung teaser nye OLED TV
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 01-09-2013, 10:37
  2. TERMINATOR - Salvation (link til Teaser)
    By Thlian in forum Filmomtaler
    Svar: 1
    Siste melding: 08-04-2008, 15:19
  3. Laser TV
    By sindre1 in forum TV-apparater
    Svar: 10
    Siste melding: 01-17-2008, 10:53
  4. Laser TV
    By sindre1 in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 09-05-2007, 10:25
  5. En liten teaser på Return Of The King Extended utgaven
    By dvdjan in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 4
    Siste melding: 11-25-2004, 20:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •