Kan noen vise meg en JVC DLA-X500?|

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen vise meg en JVC DLA-X500?|

Jeg tenker meg stadig nærmere å kjøpe min andre prosjektør på rad fra Lygren-familien (for det er vel fler Lygren i AVShop, så vidt jeg forsto). Men jeg skulle så gjerne sett hvordan bildet faktisk er, for jeg har aldri sett den i bruk. Og så er problemet at jeg bor nede ved Risør og ikke kan ta meg en tur til Oslo på ukedager, mens AVShop er så uhøflige å ha stengt på lørdager! Så er det noen som har en sånn prosjektør, veldig gjerne med et grått lerret, men ikke nødvendigvis. Jeg vil jo vite at svartnivået iallfall ikke blir dårligere med grått enn med hvitt. Jeg tror jeg må lande på et Euroscreen Sesame, som har innebyggingskassett på bare 10 cm høyde fordi det er så mye lettere å bygge inn i taket mitt enn ADEO Inceel (som har kassett på 26 cm når man skal opp rundt 100"). Og da blir det nok med ReAct 2.1-duk siden rommet ikke her 100 % lyskontrollert.

Det beste ville vært om det var noen i Agder, nedre deler av Telemark, Vertfold eller noe sånt som kunne tenke seg å ta imot besøk fra en (forholdsvis) nybadet og ikke siklende (ialfall ikke så mye, avhengig av hva jeg får se, selvsagt!) Mastiff i hjemmekinoen! Til etterretning er mastiffer så store og rolige hunder at vi sjelden eller aldri biter, vi ser bare strengt på de som ypper seg, så det vil ikke bli skader verken på kinoeieren eller inventaret!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt langt til Stavanger, men skulle du være i området så er det bare å stikke innom.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbudet! Det er noen mil herfra, ja. Men jeg skal ha det i bakhodet hvis jeg ikke finner noe nærmere. Kanskje jeg besøker en kamerat i Sandnes samtidig. Hva slags lerret har du på den?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en helt latterlig bra projektor så den tror jeg du trygt kan kjøpe i blinde til den prisen den selges for nå. Tror alle som har sett den vil backe opp den påstanden. Det eneste den ikke kan benyttes til er online gaming, da den har ubrukelig høyt input lag.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, jeg har lest om det, ja. Jeg har ikke hatt tid til å spille på en stund, så om 17 år, når jeg blir pensjonist, har jeg planlagt å spille igjennom alt interessant som er kommet etter Doom 2... Men da har jeg nok et holodekk, eller noe sånt! Jeg er klar over hvor god den anses for å være, det er bare det at jeg liker å vite hva jeg får når jeg skal bruke 30 000 og litt til (med ekstra 3D-briller og litt annet) pluss et sted noen hakk nord for 10 000 for lerretet. Liksom for å berolige meg selv om at jeg har valgt riktig, særlig når det gjelder svartnivået.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du får når du kjøper denne, er hakeslipp når du ser bildet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er sta, jeg. Se først, så kjøpe. Prøvekjøre først, så kjøpe. Prøverunde først, så gifte seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Jeg er sta, jeg. Se først, så kjøpe. Prøvekjøre først, så kjøpe. Prøverunde først, så gifte seg.
    Det er ikke så enkelt som bare å få tittet på den heller. Fordi den kan settes opp på så mange måter også, etter hvordan den som har den har som preferanser. Det gjelder lysstyrke, gamma, bruk av manuell iris, zoom osv. Alle disse faktorene påvirker opplevd kontrast svært mye.

Jeg ønsker best mulig sortnivå og kontrast. Bruker derfor lite zoom, lukker ned iris til 10fl og kalibrerer til gamma 2.4. Jeg har gjengivelse i sorte partier som er langt bedre enn det jeg noen gang hadde med crt.

Jeg har sett mange jvc'er som ser ganske dvaske ut i bildet - det har blitt stilt ut med høy lysstyrke og gamma flytende mellom 1.9-2.2 - ser ikke bra ut.

Gamma må kalibreres, man kan ikke bare sette på preset 2.2 eller 2.3 i menyen, de kan ha store avvik.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke de fleste som har en så pass dyr prosjektør (dyr etter det mer normale mennesker synes, jeg vet at du har litt andre oppfatninger av det...) kjøre skikkelig kalibrering? Iallfall de som er så interesserte i greiene at de er her på siden, der de dessuten har fått vite om og om igjen hvor viktig kalibreringen er for bildet? Å ha en ukalibrert x500 må da være som om jeg skulle sette noen billige drittdekk på motorsykkelen, som lett drar over 300 (kanskje bortsett fra at man sjelden blir liggende som en blodig masse på Autobahn av et dårlig prosjektørbilde...). For å få full utnyttelse av den, kjøper man Michelin Pilot Road 4 GT, akkurat som man får kalibrert JVC-en grundig!

En prosjektør i butikken vil jo også være kalibrert etter visse preferanser, og der vil jeg tro at det er lagt mye vekt på å få et bilde som "smeller" fordi det er lokkende ved første blikk. Det er jo ikke uten grunn at tv-er har egen modus for demo i butikkene, med et bilde som man risikerer å få svidd netthinnene hvis man ser på det for lenge. For igjen å gå til motorsyklene, er dette som å sette turbo på en gammel Jawa. Det er morsomt en liten stund, men snart oppdager man at det er egentlig bare er juks (igjen er det mindre farlig for fysikken å se prosjektør med "smellbilde", men likevel...). I en hjemmekino vil vel bildet være kalibrert til noe som ligner mye mer på et riktig bilde. Og når jeg ser en prosjektør, vil jeg jo også vite at jeg iallfall kan få den så god som det jeg ser.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbudet! Det er noen mil herfra, ja. Men jeg skal ha det i bakhodet hvis jeg ikke finner noe nærmere. Kanskje jeg besøker en kamerat i Sandnes samtidig. Hva slags lerret har du på den?
    Jeg har et Screen Research Clearpix 4K-lerret. http://www.screenresearch.com/websit...eb_02_2013.pdf
    Til tross for at dette ikke er grått så er det stadig veldig god bildedynamikk

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain på 1.0 er ikke verst. Regner med at den da er godt kalibrert også? Gjør du sånt selv, var den kalibrert da du kjøpte den eller får du kanskje hjelp fra Bjørn Hegelstad? Han bor jo ikke så langt unna. Jeg vet ikke om han driver med sånt lenger, men for noen år siden var han rasende flink til kalibrering.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain på 1.0 er ikke verst. Regner med at den da er godt kalibrert også? Gjør du sånt selv, var den kalibrert da du kjøpte den eller får du kanskje hjelp fra Bjørn Hegelstad? Han bor jo ikke så langt unna. Jeg vet ikke om han driver med sånt lenger, men for noen år siden var han rasende flink til kalibrering.
    Jeg ordner dette selv

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei, takk! Jeg har en datter som trenger øvelseskjøring og aldri har vært i Stavanger før (og har lyst til å vandre rundt i sentrum og shoppe litt - selv er jeg rimelig kjent etter to måneders rekruttskole på Madla og så nesten et år på NATO-hovedkvarteret i Jåttanuten midt på 80-tallet), så vi skal ta en diskusjon i kveld når hun kommer hjem. Ville det fungert på lørdag i så fall? Vi drar til hytta i Mandal på fredagen og kjører videre derfra i nitiden på lørdag. Dermed kan jeg være i "Oljabyen" i tolvtiden.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, jeg så nettopp på det lerretet du har! Til den prisen er det neppe sannsynlig at prosjektøren er noe annet enn toppkalibrert!

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå driver AK med kalibrering så tror du kan slappe av med tanke at den ikke er skikkelig satt opp
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Det visste jeg ikke, men det høres ypperlig ut! Jeg har sendt en epost til ham, like greit å føre dette over i et litt mindre offentlig system.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fått noen e-post så langt jeg kan se, men kanskje den henger igjen en plass på sørlandet ..? Uansett, dersom du tåler et par aktive jenter på snart 3 og 5år, så er du velkommen på lørdag i 12-tiden.

Eller så kan vi kanskje ta videre dialog på PM eller e-post, da det er noe enklere og mer hensiktsmessig.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toppers! Jeg har selv oppdratt to pøbelunger som nå er 19 (grensevakt i GSV) og 17 (2. på videregående), så jeg bør nok holde ut det. Snålt med E-posten, jeg sendte den fra siden her. Går til PM.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et svært hyggelig (og til tider livlig og rystende - 21" basser blir ganske fysisk!) besøk, med diskusjon om alt mulig og en god del eksperimentering, har jeg nå valgt å bestille prosjektøren og et Euroscreen Sesame-lerret på 220 cm med kantløs ReAct 2.1-duk fra AVShop. Tusen takk for hjelpen, mottakelsen og vaflene, AK!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da bare hyggelig! Jeg vil tror at du blir godt fornøyd med en X500

Etter et svært hyggelig (og til tider livlig og rystende - 21" basser blir ganske fysisk!) besøk, med diskusjon om alt mulig og en god del eksperimentering, har jeg nå valgt å bestille prosjektøren og et Euroscreen Sesame-lerret på 220 cm med kantløs ReAct 2.1-duk fra AVShop. Tusen takk for hjelpen, mottakelsen og vaflene, AK!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Jvc x500 under 30k
    By Flay in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 14
    Siste melding: 11-28-2014, 18:21
  2. JVC X500 vs Sony HW55.
    By didrik nilsen in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 01-05-2014, 18:34
  3. noen som vil vise frem kinoen sin(sørlandet)
    By tthygesen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 10-01-2012, 09:28
  4. Noen steder jeg kan vise kona en utstillt Samsung 46F86?
    By Øivind Bell in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 1
    Siste melding: 10-27-2007, 14:22
  5. Noen som kan vise meg et bilde fra en plasmatv???
    By Lopaka73 in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 07-30-2005, 22:45

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •