Projektor eller TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor eller TV?

Begynner å bli smålei bildestørrelsen på 47 tommeren jeg har i stua nå og klør i fingrene etter å få meg noe større. Vurderte opprinnelig å kjøpe en TV på 65-75 tommer, men etter å ha tenkt en runde til og kikka på priser har jeg begynt å vurdere projektor også.
    Får rommet ganske mørkt med gardinene trukket for og persiennene nede, men veggene i stua er hvite. På kveldstid er det ikke noe problem med lys fra gata.

En ulempe med projektor er jobben som må til for å få det opp, men først og fremst er jeg usikker på hvordan det vil påvirke prisen på leiligheten når jeg skal selge om en 3-6 år. Har en liten leil på Bjølsen, typisk 1. gangsleilighet. Så det vil nok være en ung person som blir neste eier, hvilket kanskje vil gjøre det greiere å få solgt leiligheten med et lerret og projektorfeste montert...? Noen som har erfaringer på det området?

Det er murvegger her, så er litt ekstra jobb med å sette opp ting, og er usikker på hvor godt et feste i taket vil være. Det viktigste er imidlertid hvordan det vil se ut etter å ha fjernet lerretet og projektor. Er det en smal sak å tette igjen hullene og male over så det ikke syns eller vil det være tydelig at det har vært montert opp?

Vurderer i første omgang å kjøpe noe brukt til under 5000 på finn, og se åssen jeg liker å ha projektor og hvor praktisk det er i leiligheten. Tenker å sette opp et lerret som er 1,8-2 meter bredt (liker STORT bilde). Men det kan jeg igrunn finne ut av etter jeg har kjøpt projektoren, og først bare bruke veggen for å få inntrykk av hvor stort bilde jeg vil ha.

Jeg har to muligheter når det kommer til å sette opp projektoren.
    Enten montere den i taket eller på veggen, da vil det i så fall være ca 3-3,5 meter til lerretet, men endel jobb med å montere det opp, legge opp ledninger og evt fjerne igjen før jeg selger.
    Alternativ 2 er å ha den på salongbordet og pakke den bort når jeg ikke bruker den. Da vil det bare være litt over 2 meters avstand til lerretet og sikkert begrenset hvor stort bilde jeg kan få, men da slipper jeg montering av projektoren, kun lerretet.

Har også prøvd å finne info om LED projektorer her på forumet uten hell. Er jo mange som på papiret virker interessante, men mistenkelig billige på f eks cinema-shop.no. Er bildekvaliteten på disse så dårlig at det ikke er noe vits i å vurdere de engang, selv om jeg går for en projektor til 10 000?
    Jeg er ikke spesielt kresen på bildekvalitet, og ser for det meste på TV fra dekoderen eller streamer, veldig sjelden jeg ser på blu ray. I tillegg kommer jeg til å bruke den til spilling, Wii, Xbox og Xbox360.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp TV. Projektor er ikke noe godt alternativ, men heller et supplement.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde meg med PJ for non år siden. Samme ståa her: Lyse vegger og vinduer. Sikkert noe vanskeligere å få det mørkt her da mer eller mindre hele sørveggen er i glass. Men det jeg opplevde var at det måtte være mørkt, og da mener jeg MØRKT, for at jeg skulle kunne ha glede av utstyret.
    Det endte med at jeg solgte PJ da jeg rett og slett ikke fikk brukt den nok, og kjøpte meg en 65" PAnasonic plasma.
    Har aldri sett meg tilbake, og bildekvaliteten er noe helt annet enn en PJ.
    Skal du ha nytte av PJ så må du virkelig ha lyskontroll på rommet, ellers er det ikke vits.
    Det er min mening.

Så mitt råd: Kjøp deg en god tv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar.

Jeg glemte å nevne det, projektoren vil være et supplement, ikke erstatte TVen. Tenker å henge TVen på veggen, og kunne trekke lerretet ned foran TVen når jeg skal bruke det.

TVen jeg har er ganske ny, bare 2-3 år gammel, og er egentlig ganske god, bare litt i minste laget, spesielt til film. Så jeg syns det er litt kjipt å bruke mange tusen kr på en ny TV når den jeg allerede har egentlig er god nok.....
    Særlig nå som UHDTVer vil bli mer vanlig fremover, og det så vidt jeg har forstått ikke har blitt satt noen endelig standard for hva som må til for å kunne kalle en TV UHD. For min del vil nok ikke UHD bli aktuelt før det kommer via kabeltv eller streaming på Netflix e.l.

Men hvilke 65-75 tommer TVer til under 20 000 bør jeg kikke på? Kommer nok mest sannsynlig til å kjøpe noe brukt.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks denne FINN

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du omtale av skjermen: Panasonic TX-P65ST50 | Lyd & Bilde

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette spørs helt på hvilket utstyr du bruker i rommet, har man et hvitt rom med gode gardiner får du enkelt et bedre bilde enn plasma TV´en Spiff79 har på veggen. Bakdelen er at lerret fort koster like mye som projektoren. I kjellerstuen (hvite vegger og tak og gode gardiner) har jeg en HW55 og 100" dnp Supernova 08-85 og det oppsettet gir en bedre total bildekvalitet en Panasonic VT30 65".

8. Liker antiloop har likt denne posten
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skal ha nedtrebart lerret da. De er drøyt dyre fra DNP i allefall

Lignende tråder

1. Optoma Projektor HD600X eller Infocus Projektor IN35EP?
    By Drixer in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 1
    Siste melding: 12-05-2010, 13:30
  2. Optoma Projektor HD600X eller Infocus Projektor IN35EP?
    By Drixer in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 09-03-2010, 09:59
  3. LED/LCD eller Projektor?
    By cerwin-mathias in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 11
    Siste melding: 07-25-2010, 15:58
  4. tv eller projektor??
    By lappen in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 02-26-2009, 20:08
  5. Svar: 9