Prosjektor i dagslys

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor i dagslys

Jeg ønsker meg en prosjektor som fungerer bra i dagslys uten at den skal koste formye. Prosjektoren skal stå i stua. Jeg har allerede en gammel prosjektor som skal selges. Den vil stå oppned i taket og det vil være ca 3 meter fram til veggen. En stor fordel om den er stillegående.
    Hvilke anbefaler du og hvorfor?

Budsjett: mellom 5-8 tusen.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er neppe mange projektorer som fungerer bra i dagslys. Har du noe form for solskjerm/gardiner eller lyskontroll i det hele tatt? Hvis ikke anbefaler jeg en stor TV i steden. (f.eks en 60", har sett sånne på tilbud til under 10 laken)
    Sist endret av UltimaNoctis; 12-22-2014 kl 04:53

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Ultima her, og dette er vel en av hovedgrunnene til at projektor ikke vil overta for TV skjermer noensinne, lys kontroll, eller rettere sagt at man kan mørklegge så mye som mulig av rommet er uhyre viktig.

Om lerretet ser ut som en hvit vegg uten at projektoren er slått på så er dette hvor lavt sortnivået vil kunne gå også, med andre forsvinner 90% av kontrasten.

har man mye lys så er det nok best og se etter en stor LED tv, det er nettop i slike miljøer de skinner (pun intended)

Man kan hjelpe kontrasten med såkalt høy kontrasts lerret, men de aller minste av disse starter i omtrent 25 000 kr klassen og går opp derfra.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er i lignande situasjon. Har fått ny stove med dårligare lyskontroll, og min Optoma HD65 har store problemer i dagslys.
    Eg har derfor sett på lyssterke prosjektorar, men forstår det slik at det går på bekostning av svartnivå og kan bli for lyst i mørket. Men håper det vil være godt nok for mitt behov med tv/film/data.

BenQ MH740 er prosjektoren som eg har i radaren for tida, denne har høg lysstyrke så eg håper det hjelper i ei lys stove. Problemet er at eg ikkje finn skikkelige testar av prosjektoren. Einaste er brukarreviews frå Amazon. Prisen er hakket over ditt budsjett, men den var på 7600 ein dag før jul, så mulig prisen det kjem fleire tilbud.

Andre som har erfaringar med prosjektor i rom med dårlig lyskontroll?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at slike møteroms projektorer får så høye lumen tall er at de har dedikert hvitt felt i fargehjulet, helt greit i møterom der man kun skal se den grafen.

Kort sagt har man veldig dårlig lys kontroll se etter en tv, det er en grunn til at projektorer ikke er dagligdagse selv om man kan få greit og stort bilde til under 10000kr.
    Sist endret av TorTorden; 01-02-2015 kl 18:01
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som TorTorden sier er det beste å få seg et lerret ala dnp Supernova eller SI Black Diamond om man skal bruke projektor i lyse omgivelser og da er de beste av de 0.8 gain versjonene. Dnp takler lys ovenfra mens SI takler lys fra siden og ovenfra ingen av de takler (selvføgelig) sterkt lys i retning fra projektor. Jeg har selv komboen HW55 og dnp Supernova 08-85 100" i kjellerstuen og det fungerer meget bra selv med lyset på og gardiner trukket for (lyse vegger og tak), men sortnivået blir selvfølgelig dårlig med alt lyset på, hadde jeg kun hatt downlights over lerretet hadde det ikke påvirket sortnivå på samme måte. Sportsendinger og lingnende som foregår i dagslys fungerer helt ypperlig med full belysning, film og TV serier ses på kvelden med dempet eller lyset helt av.

Har man store vinduer og mye sol inn på sommeren er det ingenting som vil fungere bra, en SI Black Diamond vil fungere ok. Bakdelen er at disse lerretene er svært dyre.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme utfordring som førstnevnte men valgte å spraye mitt lerret med en DIY farge kaldt Black widow. Ta gjerne en titt i signaturen min for detaljer. Ikke i nærheten av kvaliteten til supernova eller black diamond men bedre enn hvitt.

Ellers kan du også se på DIY black screen tests - AVS Forum hvor det testes endel mørke alternativer til lerret.

Lignende tråder

1. Tv rom med mye dagslys
    By eiiv in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 08-16-2012, 09:59
  2. Prosjektor til +/- 15k?
    By Frodo_ in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 27
    Siste melding: 11-18-2008, 01:03
  3. LCD eller plasma til tv titting i dagslys?
    By conan in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 11-04-2007, 02:01
  4. Mitsubishi XD450U, perfekt for både dagslys og hjemmekino ?
    By Quiksilver in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 04-24-2005, 16:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •