Optoma eller Benq?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optoma eller Benq?

Driver og forbereder min første hjemmekino, og blir ikke kolk på hvilken projector jeg skal velge. Vurderer Optoma HD50 mot f.eks. Benq W1400. Takhøyen i rommet er ca 2m, og jeg har mulighet til å plassere projectoren opp til 5m unna. Ønsker et så stort 16:9 lerret som mulig. Tror det skal gå med et rammelerret på ca 130", men synes det er vanskelig å beregne lensshift o.l.. Rommet har god lyskontroll.

Er f.es. W1400 mye bedre enn W1300? Er HD50 mye bedre enn HD36? Jeg blir ikke klok på dette.
    Bør vel ha et "lavt" takfeste? Grå eller hvit duk?
    Budsjettet tillater ikke mye mer enn 15K tilsammen.

Blir mye på en gang dette, men er det noe som kan gi meg noen anbefalinger?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq eller Optoma har vel egentlig ikke lens-shift i det hele tatt, benq sin "lens-shift" betyr vel bare at bildet kan senkes med en par cm, aldri heves over null punktet.

Men siden den spesifiseres til og ha teknisk sett en lens shift funksjon så ignoreres vinklingen av kast i de fleste kalkulatorene ute på nett, så egentlig er vel manualen det beste stedet.

Jeg har uansett ingen personlig erfaring med noen av disse, hadde en gammel optoma hd100x en gang i tiden og den var helt ok.
    Kan ellers prøve meg litt med noe googl-fu, bruker sånn sett w1300 som eksempel.

Et 130" 16:9 bilde skal være 287,79cm x 161,88 (bredde x høyde), så om man sentrerer lerretet på veggen skulle du ha omtrent 19cm fra topp av lerret (bilde flaten) til taket.
    Ifølge side 19 i manualen: http://cdn.cnetcontent.com/30/01/300...22e680033a.pdf
    Har vi denne tabellen Optoma eller Benq?-benq-w1300_throw-jpg (av en merkelig grunn vil ikke bilder vises direkte i dag)
    Her ser man min maks for kastelengde (D) i mm, og ved tak montering av projektoren blir da E min høyest mulig man for plassert bildet, i følge denne tabellen så vil da toppen av bilde havne 16cm under linsen på projektoren, så hvor mye takfestet bygger kommer i tillegg. skulle forsåvidt gå dette, men kan hende avhengig av takfestet måtte senke lerretet som allerede er ganske lavt (bare 19cm over gulvet, om ikke lavere) så kan bli problematisk med f.eks en senter Høyttaler under bildet.

Kunne siden du har ok med avstand vurdert akustiskt duk og gjemt høytallere bak men igjen forsåvidt trenger rommet og være ganske dedikert, eller så bør man vel nesten vurdere og gå ned på lerrets størrelse en smule, da kan man også få hevet senter høyttaleren opp slik at talen faktiskt kommer fra bildet, og ikke fra gulvet.

Går man f.eks ned til 110" lerret så får man 30+cm og gå på både over og under lerret, da ville vel egentlig fort lerret kunne plasseres over veggens midtpunkt og det passer litt bedre med senter høyttaler under lerretet.

Når man snakker om såpass store bilde flater så er det egentlig ikke så viktig og få det størst mulig, for opplevelsen av størrelse er egentlig bundet opp til bredde og hvor langt unna man sitter.
    F.eks har jeg selv bare et 90" lerret, men sitter såpass nære (ca 2.5m fra bilde) at for mange oppleves dette som for stort :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjorde en kalibrering av Optoma HD50, BenQ W1400 og Epson TW6600 for Lyd&Bilde på tirsdag. HD50 ble fullstendig utklasset av både W1400 og TW6600 hva gjelder lysstyrke og generell bildedynamikk. Eneste projektoren blant de tre som har lens-shift, er Epson TW6600. Overrasker meg også stort om ikke nettopp denne kommer veldig godt ut av gruppe-testen?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lens-shift er i min magre mening en ganske så fantastiskt egenskap og ha, og vel verdt en par ekstra tusen lapper, i tillegg så vil du jo f.eks ikke trenge tak feste i det hele tatt og kan fort spare en tusen lapp på det ved og bare sette den på en hylle.

Den gamle billige optomaen min tror jeg nesten at jeg brukte 3 uker på og få satt opp stort sett "ok", og hadde enda en cm eller noe av lerretet jeg ikke fikk brukt :P

Når jeg fikk projektor med lens-shift fikk jeg det betraktelig bedre på knapt 5 minutter.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TW6600 vs TW7200

Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Gjorde en kalibrering av Optoma HD50, BenQ W1400 og Epson TW6600 for Lyd&Bilde på tirsdag. HD50 ble fullstendig utklasset av både W1400 og TW6600 hva gjelder lysstyrke og generell bildedynamikk. Eneste projektoren blant de tre som har lens-shift, er Epson TW6600. Overrasker meg også stort om ikke nettopp denne kommer veldig godt ut av gruppe-testen?
    Takk for inspill! Tw7200 ligger på kun 1000-lappen mer en tw6600. Verdt pengene?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt an på lerretstørrelse og rommet forøvrig. TW7200 har veldig mye lavere lysstyrke enn TW6600. Har du mørkt rom, og lerret på 100 tommer eller mindre, så vil jeg si TW7200 kanskje er et bedre valg. Trenger du høy lysstyrke er TW6600 helt overlegen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerretstørrelse

Kommer litt an på lerretstørrelse og rommet forøvrig. TW7200 har veldig mye lavere lysstyrke enn TW6600. Har du mørkt rom, og lerret på 100 tommer eller mindre, så vil jeg si TW7200 kanskje er et bedre valg. Trenger du høy lysstyrke er TW6600 helt overlegen.
    Tenkte lerret på ca 120". Projektor ca 5 m fra og mulighet for mørkt rom.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med 120" lerret tror jeg nok jeg ville gått for TW6600. TW7200 har for lav lysstyrke til et såpass stort lerret, selv om den teknisk sett kanskje er en bedre projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grå duk?

med 120" lerret tror jeg nok jeg ville gått for TW6600. TW7200 har for lav lysstyrke til et såpass stort lerret, selv om den teknisk sett kanskje er en bedre projektor.
    Da heller det mot tw6600. Bør jeg ha grått lerret? Vil jeg få bedre svartnivå da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret blir ja, og ja. I hvert fall om jeg har forstått deg rett? Altså at rommet er ikke sortmaskert?

Lignende tråder

1. Optoma HD25e eller BENQ W1070
    By pagabrie in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 12-29-2013, 21:16
  2. Optoma HD30 eller Benq W1070?
    By Helgeo in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 6
    Siste melding: 11-24-2013, 20:24
  3. Benq eller Optoma?
    By Jokerman81 in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 11-17-2011, 19:45
  4. hvilken bør jeg kjøpe: benq w500 eller optoma hd70?
    By mrbug in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 07-30-2007, 08:02
  5. Benq W100 eller Optoma HD70?
    By Zyb in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 02-11-2007, 21:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg