jvc x500 eller behålla sony hw55?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

jvc x500 eller behålla sony hw55?

Har idag en hw55a eller rättare sagt, har haft en hw50 men har nu fått en ny hw55a som jag funderar på att sälja och byta till en jvc x500.

Jag ser allt på min projektor, dvs tv, film och lite spelande. Jag bränner därför ca 3000h om året i snitt.

Jag har varit väldigt nöjd med bildkvaliteteten och ljusstyrkan på min hw50. Kört 2700h på min dnp (109" 16/9) i ecomode utan några som helst problem med att tycka att bilden blivit för mörk eller att det har blivit för dålig punch i bildet.

Det som hägrar mest med att kanske införskaffa en x500 är linsminnet samt att svart kan ju alltid få bli lite svartare.
    Dock så vet jag inte om jag får ut det där lilla extra sortnivå då jag har vitt tak, vit vägg till vänster om lerret(2 meter bort) mörkt golv, mörk vägg mitt emot lerret och mörka gardiner till höger om lerret, Dvs inte en kolgruva men blir ända mörkt när vi ser på film då lerret även gör sitt.

Jag har bara ca 385 mellan vägg och lerret så därför kör jag nästan helt på max zoom.

är det någon som har liknade förutsättningar och kör mycket med sin x500?. Jag hade en jvc x30 innan men där var lampan så gott som slut efter 800 h och det skulle i så fall betyda minst 3 lampbyten på ett år vilket skulle kännas lite surt ekonomiskt.

någon som har något inspel?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt så kan jeg gi deg noen råd på tlf...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er begge to gode projektorer, men hva trenger du linseminne til når du kjører 16:9-forhold på lerretet? X500 har jo som kjent noe mindre lys enn HW55, så vektlegger du punch er det mulig X500 skuffer. Dynamikken på X500 er imidlertid i en helt annen klasse i den mørkere enden av skalaen, og jeg liker også E-shift oppskaleringen den gjør veldig godt. Skarphetsmessig fremstår de relativt like, men ettersom tross alt JVCen "E-shifter" inn langt flere piksler enn HW55 er optikken i realiteten noe skarpere på X500en. Samtidig fremstår på ingen måte HW55 uskarp, spesielt ikke med reality-creation-kretsen gående...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    halloj.

hm.. trodde dynamik och punch var något av samma jag så då är jag nog inte helt med. Linseminnet vill jag använda till att flytta ner bilden i underkant av lerret när vi ser 2:35 film och bara ha sort i övre delen av lerret, fick det tipset av gorm och det är ju helt grymt enligt mig, drygt bara att behöva använda lensshift nu varje gång.

lys messigt så är vi inga fan av lcd/led tv om vi säger så, har alldeles för många vänner med tv apparater som lyser värre en solen en somrig sommardag.

Har en tv4400 nu på lån som vi körer i eco mode(ny lampe) och det funkar, hur står den sig i lys styrke kontra x500an?

andreas, slår dig en pling lite senare, kom precis hem från jobb och skall iväg och göra lite ärenden, eventuellt om det blir för sent så ringer jag imorgon.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, "punch" og "dynamikk" er absolutt lignende begreper, og både Sonyen og JVCen har "punch". Sonyen, med mer lys og noe høyere ANSI / sjakkbrett-kontrast vil fremstå med mer dynamikk (dvs. differansen mellom lyst og mørkt) i scener med medium til mye lys. JVCen, som har langt bedre sortnivå, vil gi deg mye mer dynamikk i mørke scener. JVCen er absolutt ikke lyssvak, bruker den selv på et 3,3m bredt 2,35:1-lerret, og har aldri savnet lys... Dette med ønsket lysmengde er imidlertid svært subjektivt, men synes du TW4400 er OK tror jeg neppe du blir misfornøyd med X500en i så måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også nysgjerrig på disse alternativene. Ser at det ikke skiller så mye prismessig.

Vi pleier å bruke undertekster her i huset. Er det noen av disse prosjektorene som skiller seg ut når man får disse lyse feltene ?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fayed Vis post
    Jeg er også nysgjerrig på disse alternativene. Ser at det ikke skiller så mye prismessig.

Vi pleier å bruke undertekster her i huset. Er det noen av disse prosjektorene som skiller seg ut når man får disse lyse feltene ?
    Tekst vil drepe noe av sortnivået i mørke scener på begge to da irisen vil åpne litt når den hvite teksten er i bildet. Uansett vil X500 ha det beste sortnivået og kontrasten.

Når det kommer til valget mellom disse to (jeg eier begge selv) spørs det hva du skal bruke projektoren til da disse har forskjellige sterke og svake punkter. Skal du kun bruke den til film er JVC X500 helt overlegen, skal den brukes til spill er Sony HW55 helt overlegen(pga meget lav inputlag). Skal du bruke den til kun film og TV serier hadde jeg valgt X500, skal du bruke den til "alt" inkludert TV spill hadde jeg valgt HW55.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar.

Ser ut som jeg må gå for en Sony HW55 i så fall, da det nok vil bli en del TV-spill også.

Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Tekst vil drepe noe av sortnivået i mørke scener på begge to da irisen vil åpne litt når den hvite teksten er i bildet. Uansett vil X500 ha det beste sortnivået og kontrasten.

Når det kommer til valget mellom disse to (jeg eier begge selv) spørs det hva du skal bruke projektoren til da disse har forskjellige sterke og svake punkter. Skal du kun bruke den til film er JVC X500 helt overlegen, skal den brukes til spill er Sony HW55 helt overlegen(pga meget lav inputlag). Skal du bruke den til kun film og TV serier hadde jeg valgt X500, skal du bruke den til "alt" inkludert TV spill hadde jeg valgt HW55.

Lignende tråder

1. Offisiell tråd for JVC DLA-X500, DLA-X700 og DLA-X900
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 120
    Siste melding: 06-04-2017, 15:12
  2. Sony VPL-HW55
    By Gorm in forum Digitale projektorer
    Svar: 130
    Siste melding: 04-30-2017, 11:39
  3. Sony HW40 Vs HW55
    By Marky Mark in forum Digitale projektorer
    Svar: 27