Valg av ny projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av ny projektor

Hei,

Jeg ser det stadig dukker opp slike spørsmål, men jeg trenger litt ekspertråd her.

Jeg tenker å kjøpe meg en projektor. Jeg har lite restriksjoner på budsjettet (opp til 35 000), men har ikke noe i mot å ha penger til overs.
    Situasjonen er slik at jeg nå bor i en leilighet hvor projektoren ikke kan henge lenger unna lerretet enn i underkant av 3 meter. Det er lyse vegger og tak. Lerretet kan ikke være større enn typ 90-92" i 16:9 format. Likevel er dette et midlertidig bosted (6-12 mnd).

Derfor lurer jeg på hvorvidt jeg skal gå for en billig projektor i første omgang (f.eks benq w1300), eller om jeg skal kjøpe en dyr og bra projektor som jeg kan utnytte til det fulle når jeg får et mer egnet rom. Vil en slik projektor være bortkastet slik jeg bor nå? Eneste kravet jeg har er at projektoren har et godt bilde, spesielt svartnivå da jeg hater når mørke scener er grå og utydelige. Har tidligere hatt en benq som den gang (i 2008-9) kostet 16 000 og var greit fornøyd med den.

Hva med å kjøpe brukte projektorer? Vil en projektor som kostet 15-20 000 i 2011 være bedre enn en ny projektor til under 10 000 i dag?

Jeg setter pris på litt tips om hva dere ville gjort her. Jeg er naturlig ubesluttsom og trenger litt mer kunnskap.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Sony hw55 henger 3m fra et 84" lerret. Den gir et bedre sortnivå enn mitt nye tv, synes jeg og kona. 3D er super. Spilling er superb!

3. Takk patslack takket for denne posten
    Liker patslack har likt denne posten
    Newcomer Iby sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert men har selv JVC DLA-X500 og synes denne er strålende. Den er meget bra på sortnivå som du sier er viktig for deg. Jeg er imidlertid usikker på hvordan den vil fungere I et rom uten skikkelig lyskontroll.
    Parasound Halo A51 - Parasound Halo P7 - Adam Audio GTC 77 - Ken Kreisel DXD 12012 DUO - Oppo 105D - JVC DLA X500 - Parasound ZDAC - SONOS

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Iby Vis post
    Jeg er ingen ekspert men har selv JVC DLA-X500 og synes denne er strålende. Den er meget bra på sortnivå som du sier er viktig for deg. Jeg er imidlertid usikker på hvordan den vil fungere I et rom uten skikkelig lyskontroll.
    Hvor langt unna har du projektoren? Jeg ser hos projectorcentral at det står nevnt en throw distance på 3.7 - 6.2 meter.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok heller grånivå i det rommet der. Er vel ingen projectorer som har bra svartnivå i et slikt rom. Det er sikkert mange som blir fornøyd men med tanke på at du hater at mørke scener blir grå og utydelige ville jeg ikke investert mye penger på projector. Svartnivå er en ting men ansi kontrasten vil også bli rasert i et slikt rom med mindre du går for et bra lerret som er laget spesielt med tanke på lyst rom. Koster vel fort 15-30k ?

Når du får flyttet har det kanskje kommet nye modeller på markedet som er billigere og bedre enn de du kjøper idag.
    Jeg hadde nok kjøpt noe billig greier hvis jeg måtte hatt pj nå og heller oppgradert når ny bolig er på plass.

Newcomer Iby sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett I overkant av 5m tenker eg. På ett 120'' 2.35:1 lerret.
    Parasound Halo A51 - Parasound Halo P7 - Adam Audio GTC 77 - Ken Kreisel DXD 12012 DUO - Oppo 105D - JVC DLA X500 - Parasound ZDAC - SONOS

8. Takk patslack takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    Blir nok heller grånivå i det rommet der. Er vel ingen projectorer som har bra svartnivå i et slikt rom. Det er sikkert mange som blir fornøyd men med tanke på at du hater at mørke scener blir grå og utydelige ville jeg ikke investert mye penger på projector. Svartnivå er en ting men ansi kontrasten vil også bli rasert i et slikt rom med mindre du går for et bra lerret som er laget spesielt med tanke på lyst rom. Koster vel fort 15-30k ?

Når du får flyttet har det kanskje kommet nye modeller på markedet som er billigere og bedre enn de du kjøper idag.
    Jeg hadde nok kjøpt noe billig greier hvis jeg måtte hatt pj nå og heller oppgradert når ny bolig er på plass.

Takk for synspunkt. Var ikke klar over at lyse rom har så mye å si så lenge lyskontrollen er ok. Får nok nøye meg med tv'n inntil videre :/.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også et skifte på vei hvor man går fra lampe basert belysning til LED eller laser+fosfor belyste projektorer, først og fremst gir spessielt lasern mulighet for at projektoren kan slås av og på praktiskt talt ummidelbart og man går fra levetid på en par tusen timer til 25 000+ timer.

Dette er forsåvidt litt på tegne stadiet men epson skal komme med 2 laser modeller som tror skal lande på noe mellom 45-70k.
    Så om man en par år kanskje vil disse krype ned i 20k+ prisgruppen.

Forsåvidt rundt der jeg vurderer potensielt og erstatte sony'en min

Og ja lys kontroll er alpha og omega, jeg har sorte heldekkende gardiner på vinduet mitt, men om sommeren henger jeg også dobbelt opp med sorte tepper over kirsch stangen for og få stengt sola ute, og jeg har ganske lite direkte sol.

F.eks en projektor som JVC ville nesten være totalt bortkastet i noe annet enn sort malt mancave.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

11. Liker patslack har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Godt det er et slikt sted som dette, hvor man kan få litt info som er kjekt å vite før man blåser av 35 000,- på noe man ikke behøver.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av patslack Vis post
    Ok. Godt det er et slikt sted som dette, hvor man kan få litt info som er kjekt å vite før man blåser av 35 000,- på noe man ikke behøver.
    Og pga av dette forumet har jeg selv endt opp med og bruke omtrent 7x mer på AV enn jeg orginalt hadde planlagt hehe.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg også skrive under på TorTorden. Har for lengst mistet tellinga på hvor mange tusen lapper av forum har kostet meg siden jeg ble medlem i 2003.

Lignende tråder

1. Valg av projektor
    By sanasol in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 10-03-2012, 15:41
  2. Ny projektor, hjelp til valg av projektor og tips.
    By snnaj in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 09-08-2010, 10:52
  3. Valg av projektor.................
    By TommyL in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 08-17-2007, 23:53
  4. valg av ny projektor
    By augen in forum Digitale projektorer
    Svar: 4
    Siste melding: 01-13-2007, 12:44
  5. Valg av Projektor