BenQ w1300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: BenQ w1300

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ w1300

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe en prosjektor i hjemmekinoen siden den gamele 50'' tven begynner å bli gammel. Har da sett på BenQ w1300. Har noen erfaring med denne? Er den å anbefales? Lurer litt på hvordan det er med støy ifra viften da prosjektoren må være nesten rett over der jeg sitter.

Takker for svar!

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisen kan den helt klart anbefales. Ankepunktene er litt dårlig svart-nivå (men bedre enn konkurrentene i denne prisklassen) og noe støy fra vifta. Har min W1300 plassert rett over bakre sofa-rad i kinoen min. Leger bare merke til vifta i rolige partier av filmer. Det er dog en litt annet type lyd enn på enkelte andre projektorer, så det kan kreve noe tilvenning.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt ifra lerrete har du prosjektoren? Hvor stort lerret har du? Og hvilket lerret vil du anbefale? Tenker selv å ha 100'' rammelerret. Men er usikker på om jeg skal ha hvit eller grått lerret. Har hvite vegger og tak, men kan blende vinduene fulstendig.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et 100" grått lerret, og har hodet ca 320 fra lerretet. Projektoren er festet i taket ca 340 cm fra lerretet.

Sjekk byggetråden min for mer info.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Sjekk byggetråden min for mer info.
    Linken er ugyldig

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mugaren Vis post
    Linken er ugyldig
    Gremlins forumsoftwaren. Linken i signaturen min virker.
    Min byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okaaay

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Har et 100" grått lerret, og har hodet ca 320 fra lerretet. Projektoren er festet i taket ca 340 cm fra lerretet.
    Har du link til et lerret du vil anbefale meg? Er usikker på hva jeg skal gå for. Ser det er utrolig stor forskjell på pris. Har et begrenset budsjett, så jeg kan bare bruke 4000,- på lerret.

Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mugaren Vis post
    Har du link til et lerret du vil anbefale meg? Er usikker på hva jeg skal gå for. Ser det er utrolig stor forskjell på pris. Har et begrenset budsjett, så jeg kan bare bruke 4000,- på lerret.
    Har ikke all verdens erfaring med forskjellige lerret. Det jeg har koster ca 5000,- hos AVShop. Et alternativ er jo å snekre din egen ramme, og kjøpe en løs duk.
    Min byggetråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også BenQ W1300.
    Til prisen kunne jeg aldri tenkt meg å kjøpe noen annen projektor.

Ang kalibrering kan jeg dele videre noen tips jeg fikk fra Gorm her inne, som har er professor kunnskapsekvivalent når det kommer til projektorer og kalibrering.

BenQ W1300 kommer, i motsetning til de fleste andre BenQ projektorer med et nokså mongoloid kalibrert fargerom.
    Den er kalibrert slik at det er ulineær saturering samt et forskjøvet RGB fargerom.

1. Bruk "Standard" preset-et
    2. Sett alle innstillinger i CMS-menyen til 50 eller midten, absolutt alt inkl hue, saturation og bias (om jeg husker sistnevnte rett).
    3. Skru av Brilliant Color
    4. Sett Brightness til 50
    5. Sett Contrast til 49
    6. Sett skarphet til en plass mellom 7-12 avhengig av hva du liker best
    7. Sett Gamma til 2.2
    8. Juster rødkanalen til 92, grønnkanalen til 96 og blåkanalen til 100 på menyen som heter fine tune color temperature eller lignende

Med dette oppsettet har du en veldig ok kalibrert projektor, hvertfall et godt utgangspunkt til skikkelig kalibrering dersom du har tilgang på måleutstyr etc.

Dette gjorde underverker med min projektor kontra slik den var satt opp originalt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tussi18.
    Hvilket lerret har du på din prosjektor? Hva aanbefaler du?
    Hvordan er bildet til prosjektoren i forhold til en god tv?
    Fungerer den i et rom hvis du har lys slått på?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et DreamScreen V2 DynaGrey 92" (grått lerret).
    Dette kan jeg fint anbefale, eller noe lignende.
    Duken har fin tekstur og gir god kontrast.

Bildet på projektoren er bedre enn min 50" LG FHD Plasma.
    Fargene er langt bedre enn på mange TV-er, og med det mener jeg at fargene er riktige. Rødt er rødt, grønt er grønt og blått er blått, enkelt sagt, noe mange TV-er ikke er overhodet uten en skikkelig kalibrering. Den er også lyssterk.

Om den fungerer i et rom med lys slått på? - Nei
    Hvilke andre projektorer som fungerer med lys slått på? - Ingen overhodet, nada zipp zapp zulu honolulu.

Har man en god projektor, og velger å se på den med lyset slått på forsvinner så mye av sortnivå, kontrast, saturering at man like gjerne kunne kjøpt en 60" TV fra kina til 3 lapper. Skal projektor brukes, bør den aldri brukes til noe annet enn det den er laget for i mine øyne. Og i mine øyne er projektorer laget for å gi en innlevelsesrik og sterk opplevelse som ingen TV-er klarer å matche

Med mindre man er loadet og har råd til en 85" eller større TV da

Hvis du bare vil vite om projektoren fungerer å se på i farten med lys skrudd på så er svaret fortsatt nei og at ingen fungerer til dette. Fordi bildekvaliteten blir lavere enn det vanlige TV-er hadde på 90-tallet Noen vil fungere bittelitt bedre enn andre, og denne vil nok stille seg litt over gjennomsnittet til dette pga lysstyrken på 2200 lumen. Men fortsatt useless

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    W1300 er totalt feil-kalibrert fra fabrikk. Det kan virke som om en eller annen tekniker på fabrikken har fått en ide om å kalibrere fargerommet, uten helt å skjønne hva han har gjort. Det er helt tydelig at fargerommet er kalibrert ved full fargeintensitet, der fargene jo balanserer på grensen til utbrenning. Her har de altså prøvd å øke metning og lysstyrke for å perfeksjonere ved 100% fargeintensitet. Det som da skjer er at den blir fullstendig overmettet på alle andre nivåer enn 100% intensitet (som man jo nesten aldri opplever i film likevel). Denne "kalibreringen er blitt implementert på alle nye W1300 og W1400, så disse er altså delvis "ødelagt" fra fabrikk.

Dette kan likevel reddes på en enkel måte:
    - Pass på å skru av brilliant color!!
    - Gå inn i CMS (color management system), og sett alle verdier til 50. Altså på hue, saturation og intensity, på rødt, grønt, blått, cyan, magenta og gult.

50 er default på alle BenQ projektorer, og fargerommet på dem er stort sett veldig bra. Unntaket er W1300 og W1400, der verdiene altså er "tuklet med" fra fabrikk, og fargerommet er totalt på bærtur. Etter å ha rettet alle CMS-verdier til 50 er projektoren faktisk ikke aller verst ;-)

PS: er du nervøs i forhold til å endre disse verdiene, så ta bilder av innstillingen før du endrer dem. Da kan du alltids gå tilbake til feil-kalibrert fargerom igjen

EDIT: Har lagt ved en saturation sweep fra ukalibrert W1300. Se bare hvor høy fargeintensiteten er på målepunktene for 20, 40, 60, og 80 prosent color intensity. Ved både rødt, grønt og blått har jo 80% color intensity omtrent samme intensitet som 100%

BenQ w1300-sat-sweep-w1300-jpg
    Sist endret av Gorm; 12-17-2014 kl 23:12

14. Liker AVsmurfen, Isbj0rn har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor takk til Gorm og Tussi18 for tips om innstillinger. Mye hadde jeg klart selv, men biten inne på CMS hadde jeg ikke rørt fra før. Gjorde helt klart ting enda bedre.
    Min byggetråd

16. Liker Isbj0rn har likt denne posten

Lignende tråder

1. 3D problemer med BenQ w1300
    By Ra1zu in forum Generell video
    Svar: 6
    Siste melding: 07-25-2015, 23:06
  2. BenQ W1300 mot sin storebror BenQ W1500
    By DaButcher in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 11-28-2014, 10:27
  3. 3d på Benq w1300 skuffer
    By the_fan in forum Digitale projektorer