Hvordan eldes prosjektorer (f.eks. HW50)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan eldes prosjektorer (f.eks. HW50)

Hvordan eldes pærene i prosjektorer generelt og spesielt rettet mot HW50? Da tenker jeg både på hvordan pæra eldes (den blir vel mindre intens, og varmere fargetemp med tiden), men også hvordan eller om panelene endres over tid.
    @Gorm , av nysgjerrighet har du noen gang målt ut en gammel prosjektor som du har kalibrert når den var ny?

Har en HW50 som er ca. halvveis i levetid på første pære.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min erfaring eldes (degraderes) lampene svært forskjellig. De fleste mister raskt lysstyrke, mens andre kan gå 1000 timer uten å miste mer enn 20-30% lysstyrke.
    Når det gjelder degradering av panelene, så merker jeg at gamma endres over tid på en del Sony projektorer. Felles for alle er at gamma øker i bunnen, noe som gir litt lysere "sortnivå". Dette i kombinasjon med at lysstyrken er redusert i den lyse enden (pga lampen), gir noe dårligere bildedynamikk. Enkelte enheter har jeg også observert har endret fargetemperatur relativt kraftig, gjerne med blå-stikk som resultat. På HW50 og HW55 har ikke dette vært et like stort issue som på tidligere modeller.

Degradering over tid er dessverre noe vi må leve med, og alle produsentene sliter med dette. Man slipper kanskje billigst unna med DLP-projektorer i så måte, men her starter man jo også ut med mye dårligere bildedynamikk (spesielt mørke og mellom-mørke scener)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projetorene til JVC (HD1 og HD100) hadde vel en "svakhet" med at glasset på kondenser linsa som lampemodulen lyser mot i lampehuset ble dekket av et mørkt sotbelegg som reduserte lysutbytte en del i tilegg til lampens egne reduksjon av lysutbytte.

Støv og forurensinge som over tid legger seg på optiske flater og f.eks påvirker polariserings filtere wiregrid, samt endringer i panelene osv, vil kunne redusere kontrast egenskapene til projektoren. Vil tro dette kan gjelde flere projektorer i større eller mindre grad, avhengig av luft forrurensing og konstruksjon av kjølesystem osv. Om HW50 har noen svakheter når det gjelder dette , kjenner jeg ikke til..

Ellers så er det litt generell info om lampe levetid og reduksjon av lys utbytte over tid her

Hvordan fargetemperatur endringene vil endre seg vil nok kunne variere en del ut i fra de interne prosessene og start stop syklusene lampem modulen har vært utsatt for. Det som skjer når slike "lysbue" lamper går mot slutten er litt beskrevet her
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Lignende tråder

1. Sony VPL-HW50
    By Gorm in forum Digitale projektorer
    Svar: 868
    Siste melding: 11-21-2017, 16:28
  2. HW50 på vei ned i pris
    By Midas in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 4
    Siste melding: 10-17-2013, 11:25
  3. *YES* HW50 i hus!
    By Midas in forum Digitale projektorer
    Svar: 4