Guide til projektorkalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guide til projektorkalibrering

Hei.

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med en guide til projektorkalibrering?

Av relevant informasjon kan følgende nevnes:
    • Benq W1300 projektor
    • DreamScreen V2 DynaGrey 92" lerret
    • Spyder4 Elite colorimeter
    • 100% mattsort malte vegger og tak, sort vegg til vegg teppe

Har kalibrert den med øyet mitt som verktøy, men øyet mitt kan ikke måle gamma, luminans/sortnivå, farger/metning til mer enn hobbybruk.
    Nå som lampen har gått 200 timer er den klar for en skikkelig kalibrering, og lurer da på hvilken software og hvilke fremgangsmåter jeg kan bruke.

Ønsker helst å bruke noe gratis/opensource/freeware som passer med mitt colorimeter.

Noen tips?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne utføre en kalibrering som faktisk forbedrer bildekvaliteten på en såpass lineær projektor som W1300, så kreves det måleutstyr som er langt dyrere enn selve projektoren. Er du klar for det? Spyderen kan du bare glemme i så måte, den vil bare lure deg til å tro at gråskalaen på projektoren er ulineær - noe den ikke er - og således bare lure deg til å "ødelegge" bildegjengivelsen. I tillegg er jeg sikker på at den er såpass "off" på både farger og fargetemperatur, at du bare vil forverre bildegjengivelsen fra W1300. Kikk eventuelt på en kalibrert Klein K10 eller Jeti Specbos, hvis du skal kalibrere projektorer
    Sist endret av Gorm; 12-08-2014 kl 16:00

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Standardkalibreringen på min W1300 var ganske dårlig.
    En del rødt i gråskalaen som jeg kunne se med mine egne øyne uten problemer.

Hvordan kan det hende at Spyder4 sensoren fungerer så bra til PC-skjermer hvis den er ubrukelig til projektorer?
    Er ikke lys, lys?

Hvordan vil du ellers anbefale meg å kalibrere projektoren uten å kjøpe inn nytt utstyr?
    Kun med øyet slik jeg har gjort til nå?

Vet jo ikke om gamma, brightness (sortnivå) og kontrast (hvitnivå) er riktig uten sensor.
    Da må jeg vel i så fall vite den dynamiske rekkevidden på projektoren og kalibrere etter en gråskala med tilsvarende dynamisk rekkevidde. Og hvordan jeg finner ut av DR-en er jeg usikker på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tussi18 Vis post

Hvordan kan det hende at Spyder4 sensoren fungerer så bra til PC-skjermer hvis den er ubrukelig til projektorer?
    Er ikke lys, lys?

Hvordan vil du ellers anbefale meg å kalibrere projektoren uten å kjøpe inn nytt utstyr?

Vet jo ikke om gamma, brightness (sortnivå) og kontrast (hvitnivå) er riktig uten sensor.
    Da må jeg vel i så fall vite den dynamiske rekkevidden på projektoren og kalibrere etter en gråskala med tilsvarende dynamisk rekkevidde. Og hvordan jeg finner ut av DR-en er jeg usikker på.

Lys er lys MEN der forskjell på hvor bra måle meter måler lys nøyaktig. En K-10 (A) er vesentlig bedre på alt av måling inkl PC skjerm enn en Spyder4 sånn er det bare. Ville brukt noen lapper på å få en proff hjem til deg å kalibrert. Evt billig versjon er å justere lysstyrke og kontrast på test bilder via f.eks blu-ray og farge med blå filter resten ville jeg latt stå urørt da spyder er ikke nøyaktig nok på ved lave IRE verdier uansett.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få den kalibrert av noen med utstyret og erfaringen som trengs er vel svaret på dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er ikke lys, lys?

Nei "lys er ikke lys". For at et kolorimeter skal måle riktig, må fargefilteret i proben være identisk med fargefilteret i skjermen/projektoren du skal måle fra. Alle lyskilder har forskjellig fargespektrum, og proben må ha en offset-fil for å kunne korrigere probens måling, mot kilden den måler fra. Spyderen har offset som fungerer "halvbra" på PC-skjermer. Den kan med andre ord ikke måle med samme offset-profil på skjermer basert på forskjellige teknologier (LED-LCD, plasma, OLED, osv).

W1300 er helt klart varm i gråskalaen, men ikke veldig mye. Den har likevel en helt lineær fargetemperatur. Hvis du begynner å måle på en refleksjon fra lerretet, så er lysstyrken du skal måle (i den mørke enden av gråskalaen) langt under minimum lysstyrke for at Spyderen skal fungere tilfredsstillende. Den vil da fortelle deg at du har en avvikende fargetemperatur i den mørke enden, som igjen betyr at du kalibrerer frem en ulineær fargetemperatur gjennom gråskalaen. Da forsvinner dybden i bildet, og objekter vil i tillegg endre fargetemp ut i fra lysstyrken i scenen.
    Gamma kan du ikke kalibrere på W1300, da du kun kan velge preset fra fabrikk (2.0, 2.2, 2.4, osv)
    Du trenger ikke kalibrerings-utstyr for å sette brightness og kontrast korrekt. Til det trenger du bare testbilder for sort- og hvitpunkt.

W1300 tillater i tillegg full fargekalibrering (CMS) og det er her du henter ut de siste prosentene for virkelig å løfte bildekvaliteten. Men til dette er også Spyderen totalt verdiløs. Det er mange grunner til det. Jeg kan nevne noen få her:
    - Den har plastikk fargefiltre som ikke matcher fargefiltrene i fargehjulet, og derfor heller ikke kan måle riktig. For å måle riktig må du ha en offset-profil som du lager med et spectroradiometer. Uten dette er målingene bare tull.
    - Plastfiltrene i proben drifter mye over relativt kort tid, og krever konstant re-kalibrering mot spectroradiometeret (offset profil)
    - Den kan ikke brukes med noe software som gir deg de mulighetene og opplæringen du trenger.
    - Den er ikke i nærheten av følsom nok til å måle på refleksjon fra lerret

Dette er ikke ment for å "ta motet fra deg", men bare for å få deg til å forstå at det ikke finnes noen billig snarveier til verken TV- eller projektorkalibrering.

Jeti-en jeg nevnte lengre opp er et spectroradiometer (måler på fargens bølgelengde), og kanskje det eneste som er hurtig nok og lysfølsomt nok til projektorkalibrering.
    Klein K10 er det raskeste og mest presise kolorimeteret som er kommersielt tilgjengelig. Det har lysfølsomhet som overgår alt annet. I tillegg er det høykvalitets glass fargefiltre i det, slik at det holder med rekalibrering (offset filer til alle typer skjermer og projektorer) en gang i året. Alt utstyr må forøvrig rekalibreres, og det er i seg selv en kostnad på mange tusen kroner pr. år.

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så med andre ord, hinsides all fornuft å anskaffe til privat bruk. Mye billigere å la en profesjonell gjøre jobben sin som i tillegg har utstyret i orden.
    @Gorm , takk for flott og informativt post. Lærer noe nytt hver dag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss med "normal lommebok", så blir dette hinsides all fornuft ja. Bare kalibrerings-softwaren jeg bruker på jobb koster jo 3 tusen dollar, med årlig lisensavgift på 600 dollar. Og dette er jo ikke fordi fordi man ønsker å kaste penger ut av vinduet, men rett og slett fordi det er det enste verktøyet som fungerer skikkelig.

Når det er sagt, så er det jo mange nordmenn med ekstremt tykk lommebok. Er interessen tilstede, så er det jo fritt frem. Personlig skulle jeg ønsket jeg gikk til innkjøp av skikkelig utstyr fra dag en, og ikke kastet bort x-antall år på å prøve å forstå hvorfor alt utstyr jeg testet målte feil. Er ikke rent få gråskalaer jeg har ødelagt opp gjennom årene, på grunn av upresist måleutstyr ;-)

9. Takk Tussi18 takket for denne posten
    Liker Tussi18 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svarene, og spesielt til deg, Gorm

Føler meg mye klokere på hva jeg IKKE kan gjøre nå, uheldigvis hehe.

1. Problemet mitt ved å leie inn noen til å kalibrere proft er at jeg føler det kanskje er litt bortkastet siden projektoren min ikke koster mer enn 10 000kr. Og hva skjer om den skulle miste innstillingene engang etc?

2. Hvis jeg nullstiller hele projektoren min og setter gamma til 2.2, hva gjør jeg videre for å kalibrere den?
    - Hvordan stiller jeg brightness?
    - Hvordan stiller jeg contrast?
    - Hvordan stiller jeg ned rødkanalen for å unngå at det blir ulineært? (Red gain? red bias?)

Hvilken modus skal jeg bruke? Standard? Cinema?
    Hvordan vet jeg hvilken av modusene som gir best RGB-rom?

Noe mer enn dette jeg kan/bør gjøre for å hente ut mer av den?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde et gråskalabilde nå.

Det strekker seg fra 0-255 i luminans med 21 steg og lineær økning i luminans.
    Valgte 21 steg da det første er helt sort og derfor blir dét utgangspunktet, med 20 steg oppover mot 100% hvitt.

Er dette en grei måte å justere brightness og contrast på?
    Er målet å få alle nyansene til å se like nyansert ut?

Eller skal jeg skru ned/opp brightness til jeg oppnår det sorteste sortnivået og contrast ned/opp til jeg når det hviteste hvitnivået?

Guide til projektorkalibrering-gr-skala-0-255-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulikt alle andre BenQ modeller, så har faktisk W1300 et veldig feil-kalibrert fargerom. Gråskalaen er lineær, men mangler litt grønn intensitet (gir svakt magenta gråtone). Rødstikket du opplever kommer imidlertid fra det totalt feil-kalibrerte fargerommet. For å få ytterpunktene i CIE-kartet til å se best mulig ut, har en eller annen tulling hos BenQ oversaturert fargerommet fullstendig. Dette viser total mangel på kalibrerings-kunnskap, og det er utrolig at denne feilen har passert kvalitetskontrollen på en hel modellserie.

Her er en tradisjonell måling av W1300 jeg kalibrerte i dag. Måling før kalibrering, i fargemodus Standard (beste modus).

Guide til projektorkalibrering-w1300-ukalibrert-jpg

Ser jo greit ut, bortsett fra mangelen på grønn intensitet i gråskala.
    MEN, når jeg måler gjennom fargerommet på flere intensiteter (20, 40, 60, 80 og 100 prosent fargeintensitet), ser vi at BenQ virkelig har lagt det store egget. I sin iver etter å oppnå mest mulig metning ved 100% intensitet (der fargene normalt brenner ut i jakten på lysstyrke), har de oversaturert alle andre nivået noe helt vanvittig. Se målingen (saturation sweep), og legg merke til at f.eks 80% fargeintensitet måler likt som 100%

Guide til projektorkalibrering-w1300-ukalibrert-fargerom-jpg

Resultatet er en overmettet fargegjengivelse, der du opplever at bildet er alt for "rødt". Grunnen til det er at hudtoner er det første vi legger merke til at er feil, og overmettede hudtoner blir jo veldig "røde". W1300 er faktisk det værste jeg har sett fra BenQ noen sinne. Til sammenlikning har f.eks lillebror W1070 tilnærmet perfekt fargerom

Etter kalibrering er historien en helt annen. Gråskala kalibrering gir ingen bedring, men etter å har gjort en full fargekalibrering (CMS) er historien en annen. Da er fargegjengivelsen tilnærmet perfekt, med ubetydelig delta-avvik. Legger med målinger gjort etter kalibrering nedenfor

Guide til projektorkalibrering-w1300-isf-kalibrert-jpg
    Guide til projektorkalibrering-w1300-isf-kalibrert-fargerom-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagde et gråskalabilde nå.

Det strekker seg fra 0-255 i luminans med 21 steg og lineær økning i luminans.
    Valgte 21 steg da det første er helt sort og derfor blir dét utgangspunktet, med 20 steg oppover mot 100% hvitt.

Er dette en grei måte å justere brightness og contrast på?
    Er målet å få alle nyansene til å se like nyansert ut?

Eller skal jeg skru ned/opp brightness til jeg oppnår det sorteste sortnivået og contrast ned/opp til jeg når det hviteste hvitnivået?

Guide til projektorkalibrering-gr-skala-0-255-jpg
    Det testbildet kan ikke brukes til den typen justering. Det er et gråskala bilde, som gir deg en indikasjon på om gråtonene er lineære fra sort til hvitt. Det er derfor det er to skalaer i hver sin retning, for da ser du fort om du f.eks har rødstikk i den ene enden. I utgangspunktet skal du senke kontrasten til 49, mens brightness skal stå på 50. Mere hokus pokus er det ikke på en digital projektor, som fores via HDMI. Sortpunktet er korrekt, men du senker kontrasten litt for å hindre utbrenning i høylys.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for gode svar.