Prosjektor på loftet...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor på loftet...

Vurderer å innrede et lite rom på loftet. Rommet har skråtak og maks avstand fra prosjektor til vegg er 3 m, da planlegger jeg å bygge inn en hylle i skråtaket til prosjektoren. Er helt i villrede hva jeg skal velge. Noen tips?

Har kikket litt på BenQ 6100, LG RD-JT51, og Epson EMP-S1L. Tenkte i prisklasse 7000-8000. Er det noe jeg bør tenke på ang. avstanden til vegg? Noen som er bedre/dårligere på zoom o.l.

Skal brukes mest til film og pcspilling via VGA kabel.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Velkommen til forumet.

Trenger noe mere info: Hvilken takhøyde har du ved lerretet og ved de 3 metrene og hva blir sitteavstand. Noe formening om lerretsbredden du vil bruke? Spill i 16:9 eller 4:3 format? Har du "testet deg" for rengbuer på DLP pj'er?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ta en titt på løsningen under, det funker

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takhøyden er 1,5 m ved Pj og 2,30 ved bildevegg. Egentlig hadde jeg tenkt å bare bruke helt hvit vegg fåreløpig, heller skaffe lerret senere hvis det blir aktuelt. Hvis jeg monterer Pj i skråtaket, blir sitteavstand ca 2,5 m til vegg, så pj blir hengende rett over sofaen... Spilling vil vel fåregå mest i 4:3 men film er jo best i 16:9, så vil helst ha mulighet for begge.

Har ikke testa meg for noen effekter av noe slag...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en sitte avstand på 2,5 meter blir det vel å foretrekke en bredde på 1,4 meter for å få en god bilde-kvalitet.

De fleste pj'er kaster bilde over linse sentrum (ikke Panasonic) det betyr at du ved plassering på 1 meters høyde (stående pj) får (ved 140 cm bilde) ca 30 cm i offset (6100) som da gir nedre biledkant 1,3 meter over gulvet. Dette betyr at du får maks 1,0 meters høyde på bilde som gir et 4:3 bilde og det passer greit med bredden i 4:3. 16:9 bilde blir ikke noe problem da denne er smalere og vises sentrert om midten.

Problemet er vel om du får 1,4 meters bredde på 2,5 meter kastelengde, 6100 gir ikke mere enn 1,2 meter men velger du 6200 så får du opptil 1,5 meter. Med LG tror jeg du maks får 1,2 meter i bredden?

6200 koster ett par tusen mere men du får i tilegg høyere oppløsning, XGA, og det kan komme godt med på den avstanden (øke bilde bredden til 150cm?) I tilegg får du høy lystyrke når du vil se sport og spille i opplyst rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg sammelikner prosjektorer og kastelengde her: http://www.projectorcentral.com/proj...calculator.cfm, så får jeg at BenQ 6100 får 144 cm bredde på 3 m, 6200 får 184 cm bredde.

Men Panasonic 500 gir hele 217 cm bredde i 16/9. Det er den eneste jeg har funnet til nå som gir 16/9 bredde hele tiden, med svarte kanter på sidene i 4/3.

Bildebreddene er med full zoom. Er dette en ulempe tro, vil bilde forringes ved bruk av zoom? Antar at oppløsningen er så god at det ikke vil merkes ved så pass liten bildestørrelse, eller?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wiper911
    Takhøyden er 1,5 m ved Pj og 2,30 ved bildevegg.
    Den lave takhøyden der projen skal henge gjør jo at du kan glemme BenQ'ene. Du må ha en projektor med "riktig" offset, eller en med lens-shift. AE700 har riktig offset til ditt rom (og har i tillegg lens-shift). Mulig AE500 også fungerer med så lav takhøyde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....... så får jeg at BenQ 6100 får 144 cm bredde på 3 m, 6200 får 184 cm bredde.

Bildebreddene er med full zoom. Er dette en ulempe tro, vil bilde forringes ved bruk av zoom? Antar at oppløsningen er så god at det ikke vil merkes ved så pass liten bildestørrelse, eller?
    Riktig det, missforstod når du skrev at sitte avstand var 2,5 og pj rett over, antok da 2,5 meter kastelengde. Husk at avstander er fra linsa til lerret og at pj'er med luftblåsning bak trenger mere plass enn de med frontlufting. Kan du lage en målsatt tegning som viser snittet i rommet? Letttere å forslå løsninger da.

Bildekvaliteten forringes normalt ikke ved bruk av zoom.

Hi-Fil: Enig i at lens-shift er en fin ting her, men innenfor 7-8000 kr er det fint lite å velge i (annet enn brukt) :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at det er litt utenfor budsjettet, men det kan kanskje være lurt å utsette kjøpet litt. Bedre å spare litt penger og kjøpe noe som fungerer, enn å kaste 8000 ut av vinduet akkurat nå. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det, derfor fint med snitt tegning så vi ser bedre hvordan det kan eventuelt løses innen for kostnads-rammene han har.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for goe svar...

Har laget en liten tegning over rommet.

Lens shift er det en funksjon som flytter bilde opp og ner, altså vrir selve linsa?

Hva med å plassere Pj på et bord helt inne i skråen, da blir avstanden litt lenger ca 3.5 m, men høyden blir bare ca 80-90 cm? Ser at noen henger pj oppned når den monteres i taket, da burde det vel gå greit å sette den litt lavere enn bildesenter, eller er jeg helt på feil jorde? :?

Det med utlufting skal nok ordne seg, planlegger å sette inn en ekstra vifte i veggen for å transportere varmen vekk, hvis det blir nødvendig...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å plassere Pj på et bord helt inne i skråen, da blir avstanden litt lenger ca 3.5 m, men høyden blir bare ca 80-90 cm? Ser at noen henger pj oppned når den monteres i taket, da burde det vel gå greit å sette den litt lavere enn bildesenter, eller er jeg helt på feil jorde? :?
    Du er ikke på jordet her nei. Bakdelen med å ha den stående på et bord er at det er lett å "skumpe borti", og forflytte bildet. En annen ting er at ingen kan sitte foran linsen, det vil jo si den beste plassen i hjemmekinoen (sweetspot) går tapt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut, tror du må vege en slik løsning som du beskriver, men som Hi-Fil indikerer så mister du en sitteplass og det er ikke bra. Tror beste lønsningen blir en pj med lens-shift eventuelt en med kortere kastelengde enn de du har antydet og da takmontering. Eks. BenQ PB6200 (4:3) eller 5120 (16:9). De vil ved 2,5 meter gi deg et bilde på ca 150cm som er greit for din sitteavstand. Hva har du i takhøyde når du har en avstand til lerret på 2,4 meter?

PS Har i dag fått i hus en 6200 istede for 6100 og skal teste denne litt mot 5120, hvis du bor i næreheten er du velkommen innom for å se.

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du finner ut at Panasonic PT-AE500E passer bra hos deg så har de noen demobrukte på komplett.no, men selv de ligger ca 2k over ditt budsjett da.
    Link.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 2.4 meter har jeg 1. 70 m takhøyde ca...

Bidda:

Er litt langt ja, men takk for tilbudet, holder til i Egersund i Rogaland jeg. Har egentlig skremmende liten erfaring med prosjektorer og takker for god hjelp her på forumet!

Går litt vill i alle modeller osv... men skal teste en pana pt500 til uken, så får se hva slags erfaringer det gir....

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 2.4 meter har jeg 1. 70 m takhøyde ca...

Bidda:

Er litt langt ja, men takk for tilbudet, holder til i Egersund i Rogaland jeg. Har egentlig skremmende liten erfaring med prosjektorer og takker for god hjelp her på forumet!

Går litt vill i alle modeller osv... men skal teste en pana pt500 til uken, så får se hva slags erfaringer det gir....
    AE500 kan nok passe da den kaster over og under linsesentrum samt at den er kortkastende. Du får holde oss oppdatert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet pana 500 idag. Virket veldig lovende... Sugen på 700... litt kjipt å gi 10k for demobrukt 500 på komplett, når en kan legge til "bare" 5 lapper ekstra for å få siste nye! :lol:

Noen som har positive erfaringer med Lg'en? Sparer jo en del lapper der ja men men....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mja, da var Panasonic PT-Ae700 bestillt sammen med DVI-HDMI kabel fra pc til proj. Er det riktig at S-video blir det beste å bruke fra DVD, siden komponent ikke finnes på dvden. Eller er det greit nok med en god scart kabel?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det er bedre med scart enn s-video og har scarten RGB ut så kan du også velge å kjøpe en overgang fra scart til komponent.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •