HW55 Oppsett. Tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HW55 Oppsett. Tips?

Hei,

Jeg skal benytte et soverom til kino. Det er hvitt tak, delvis hvite vegger(tapet med mønster), og full blokkering av lys inn.
    Maksimal avstand Projektor - lerret blir 3.20 meter. Sitte avstand ca 3m. Har sett for meg lerretstørrelse på 92".

Er det unødvendig å velge HW55 kontra HW40 mtp pris og at det er lyse vegger/tak?
    Hvilket lerret anbefales? Maks 5000,- Velger jeg HW40 kan jeg bruke mer på lerret.
    Bør den kalibreres av proff? Mye å hente på det? Er det kun AVshop som gjør det?

Beklager om dette er gjentagende spørsmål på dette forumet. Men jeg har ikke tålmodighet/tid til å lese meg opp til kunnskap på alt dette. Det er jo så inni H** mye forskjellig å velge mellom =)

Mvh
    Håkon
    Sist endret av haakon88t; 11-18-2014 kl 22:59

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Sortnivået blir ekstremt mye bedre med HW55, da denne har en dynamisk iris som "slukker ned" i mørke scener. Dette blir spesielt godt synlig i rom der det ikke er andre lyskilder. I en stue med ambient lys fra andre lyskilder vil forskjellen være mindre.

Gitt at du har lyse vegger og tak, og i tillegg skal ha et forholdsvis lite lerret, bør (må) du velge et lerret med grå duk. Hvilket lerret spiller ikke så stor rolle, så lenge projektoren blir kalibrert mot det lerretet du velger. Vanlig grå duk (ikke høy gain) fungerer fint, og det bør være enkelt å finne innenfor budsjettet.

En ting du skal være oppmerksom på så lenge du bruker et soverom som "kino", er at du støvsuger støvfilteret i projektoren relativt ofte (noen ganger i året i hvert fall)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hw40 har vel heller ikke inkluderte 3d briller, så om 3d er av interesse blir det fort ekstra 1500-1800kr ekstra for to par tillsvarende 3d briller.

Har også såvidt prøvd og slå av irisen på min hw50 (har ikke verdt nærmere hw40 enn det) og det blir absolutt ikke noe dårlig bilde av det, men irisen gir jo det lille ekstra i de halvmørke scenen.

Har selv et grått 92" motirisert dreamscreen v3 med tab tension, og det kostet ikke mer enn budsjettet ditt på 5000.
    Et ramme lerret er selvsagt enda bedre og noe billigere.

Vil også anbefale grått lerret på det sterkeste.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! I går bestilte jeg HW55 med grått rammelerret. Satser på at det blir gull! =)

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Hei

Sortnivået blir ekstremt mye bedre med HW55, da denne har en dynamisk iris som "slukker ned" i mørke scener. Dette blir spesielt godt synlig i rom der det ikke er andre lyskilder. I en stue med ambient lys fra andre lyskilder vil forskjellen være mindre.

Gitt at du har lyse vegger og tak, og i tillegg skal ha et forholdsvis lite lerret, bør (må) du velge et lerret med grå duk. Hvilket lerret spiller ikke så stor rolle, så lenge projektoren blir kalibrert mot det lerretet du velger. Vanlig grå duk (ikke høy gain) fungerer fint, og det bør være enkelt å finne innenfor budsjettet.

En ting du skal være oppmerksom på så lenge du bruker et soverom som "kino", er at du støvsuger støvfilteret i projektoren relativt ofte (noen ganger i året i hvert fall)
    Et spørsmål i forhold til lyse vegger og normal lyskontroll av lys inn. Det var dette jeg hadde da jeg fikk projektoren kalibrert av deg. Jeg ba også om best mulig sortnivå, med en dagstilling og en nattstilling på projektor. Nå er mye i rommet endret. Jeg har fått mørkere vegger og tak og nå som det er vinter og tidlig mørkt ute, full kontroll på lysinntaket utenfra. Lerretet er grått med gain på 0.9 om jeg ikke husker feil (DreamScreen V5 DynaGrey D65)

Så til spørsmålet: Vil disse endringene i rommet gjøre noe med bildekvaliteten?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det vil det. Du vil oppleve mye bedre bildedynamikk. Mørke områder (i ellers lyse scener) vil oppleves mye mørkere enn i et rom med lysere vegger/tak. Er rommet mørkt nok, kan du vurdere å senke gamma (øke tallverdien).

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Ja det vil det. Du vil oppleve mye bedre bildedynamikk. Mørke områder (i ellers lyse scener) vil oppleves mye mørkere enn i et rom med lysere vegger/tak. Er rommet mørkt nok, kan du vurdere å senke gamma (øke tallverdien).

Flott!

Lignende tråder

1. Sony VPL-HW55
    By Gorm in forum Digitale projektorer
    Svar: 130
    Siste melding: 04-30-2017, 11:39
  2. Sony HW40 Vs HW55
    By Marky Mark in forum Digitale projektorer
    Svar: 27
    Siste melding: 06-26-2015, 14:38
  3. JVC X500 vs Sony HW55.
    By didrik nilsen in forum Digitale projektorer