Projektor for CinemaScope

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor for CinemaScope

Jeg skal snart bygge meg en ny hjemmekino (L: 4,5m B:3,6m) Den får mørke vegger/tak og full lyskontroll. I min ekisterende hjemmekino er jeg godt fornøyd med min nåværende Sony HW30 på et 16:9 lerret, men det frister veldig å gå for 2.35:1 eller 2.4:1 lerret i den nye kinoen.

Jeg vet jeg vil bli utrolig lei av manuell innstilling av zoom, focus og lens shift mellom hver film, så eneste mulighet for CinemaScope er å bytte til en motorisert projektor. Jeg ønsker å vente noen år med å kjøpe 4K projektor, men jeg kan gjerne vurdere modeller som har gått ut av produksjon.

Hvilke alternativer har jeg dersom jeg ønsker like godt bilde og like lav viftestøy som på Sony HW30?
    Sist endret av MicroHT; 11-14-2014 kl 11:30

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil tro at noe fra VW-serien til Sony kan være greit å se etter? Selv hadde jeg VW50 på CinemaScope format lerret, der jeg zoomet frem og tilbake alt etter hva jeg brukte den til. Funket veldig bra som en budsjetts CinemaScope løsning (uten bruk av anamorfisk linse, bildeprosessor etc).

Kanskje en brukt VW90 eller VW95 hadde vært noe?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    @MicroHT ; et par ting du bør tenke på...

1. Zoomforholdet pga begrenset lengde på rommet. Ettersom du har 4,5m og dermed rundt 4m fra linsen til lerret bør du forsikre deg om at zoomforholdet er tilstrekkelig for ønsket størrelse på lerretet. Velger du et lerret på rundt 260cm i bredden er du nok innenfor uansett valg, men går du for noe større bør du nok regne litt først. Ser at det f.eks. går helt fint med en Sony VW90/95 på 120" 16:9 (114" i 2.35:1), men at du på 138" 16:9 / 129" 2.35:1 sliter... JVCs X-serie har noe bedre zoom enn VWXX-serien til Sony (gjelder ikke VW300, VW500 og VW1000 som har markedets beste zoom, men de er vel uansett ikke aktuelle pga pris...).

2. Hvis du har planer om å zoome ut og inne på et 2.35:1-lerret bør du nok også legge stor vekt på minnefunksjon. Dette har en del av de nyere JVC X-serie-projektorene, men det er vel først VW90 som har minnefunksjon på Sonys VW-serie? Har du ikke minne tar det mye lenger tid å skifte mellom formatene.

4. Takk MicroHT takket for denne posten

Lignende tråder

1. Prosjektor for "cinemascope"
    By MML in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 07-23-2013, 04:44
  2. Optoma Projektor HD600X eller Infocus Projektor IN35EP?
    By Drixer in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 1
    Siste melding: 12-05-2010, 13:30
  3. Hammon's kjellerkino: Endelig klart for film på 129" Cinemascope!!!
    By hammon in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 20
    Siste melding: 12-15-2009, 22:06
  4. TV i cinemascope!
    By wotg in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 01-20-2009, 09:36
  5. Cinemascope lerret
    By Haugen in forum Lerret
    Svar: 3
    Siste melding: 01-01-2007, 20:08

Stikkord for denne tråden