Tips til projektor på budsjett

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til projektor på budsjett

Hei!

Da TVen min gikk fyken for litt siden - og at jeg snart flytter inn i nybygd hus så trenger jeg etter hvert noe annet enn laptoppen for å se på film.
    Grunnet behov for investering i en del ting rundt og til det nye huset var ikke TV i utgangspunktet en del av budsjettet mitt - så har sett for meg å kjøpe en TV til maks 8-10 tusen kroner.

Så slo det meg plutelig etter å ha surfet litt rundt etter TV at projektor kanskje ikke var så spesielt dyrt?
    Fant et fint lerret på elkjøp som vil passe fint inn: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-...intcid=int1021

Så begynner den store jakten på projektor. En god gammel guttedrøm jeg like så godt kan oppfylle. Jeg ønsker i utgangspunktet å bruke minst mulig nå - og heller investere i noe dyrere i framtiden om jeg finner ut at jeg liker det så godt som jeg håper. Men jeg synes det er vanskelig å lete i jungelen etter projektorer som treffer en lang rekke krav; primært fordi jeg ikke har filla peiling.

Kan dere hjelpe meg å komme med noen forslag til rimelige projektorer basert på noen krav? Bør kanskje ikke koste stort mer enn 5k for at totaltpakken med lerret, projektor, takfeste (!) og diverse dill ikke bør komme på stort mer enn 10k.

- Skal henge i tak/stå på hylle
    - Maks 3 m fra vegg til vegg.
    - 90" 16:9
    - Skal stå i stue, så det blir aldri lystett - men jeg får vel nesten leve med at det kun blir perfekt på natta.
    - Bør kunne gi et "se-bart" bilde på dagtid.
    - 720 eller 1080 oppløsning
    - må støtte hdmi

Inn-kilde er Mac Mini over HDMI med Plex, Chromecast og en RiksTV boks.
    Alle blir koblet via en receiver.

Ellers ingen spesielle ønsker.

På forhånd takk for all bistand!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første jeg tenker på er Benq w1300 som forsåvidt er avforums defakto anbefalte projektor til 8000kr.
    http://www.prisjakt.no/product.php?p=2304177

Optoma har også en del i dette sjiktet (5-10k). Komplett og f.eks elkjøp selger disse mener jeg, og mener f.eks at komplett har en del rimeligere lerret.

Med disse projektorene som har ganske mye lys, kunne veldig gjerne hatt et grått lerret, og selv om ramme lerret er klart det beste ville jeg kunne vurdert et opprullbart lerret f.eks http://www.avshop.no/V2-DynaGrey-Whi...0554/p10502009 da kan du f.eks senere få en tv bak lerret til dags bruk, og projektor løsningen kan skjules effektivt, har selv slik løsning i"stuen" min.

Angående lyskontroll kan man komme langt med gardiner, jeg har selv et sett med sorte tepper fra biltema jeg henger over gardin stangen når jeg trenger det så kan det bli meget kurant selv på dag tid :-)
    Langt mer enn bare "se bart" hehe :-P

Ps: hvorfor bare 90"?
    Diverse nettbutikker som komplett, mpx eller betonet har helt ok lerret til omtrent tusenlappen, men de har gjerne litt funkling og kan få et litt høyt hvit punkt, men nå har jeg tatt en runde langt langt ned dette kaninhullet av en hobby.
    Sist endret av TorTorden; 11-10-2014 kl 22:28
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

3. Takk laumbr takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg litt på denne jeg, da jeg har firt endel på projektorbudsjettet for å realisere atmos-planene og generelt ha litt romsligere budsjett på andre ting som også må på plass (begynner omtrent fra null av, inkl rom).

Det jeg lurer på angående W1300 er om den har en fremtredende regnbueeffekt for de som er følsomme for dette? Vet at det jo er veldig forskjellig fra person til person, og selv har jeg kun opplevd det på en billigsak for 10 år siden (med 640p oppløsning). Men selv dengang så var det forskjell på billige og dyre DLP'er, og de dyre hadde gjerne raskere fargehjul for å redusere effekten.

Hvordan er denne W1300 mon tro? Noen med erfaringer?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,295
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første er hvertfall et grått lerret som Tor nevner, så du får noe som ligner på svart der det skal være svart. Et must mener jeg i alle rom uten god lysskontroll.

BenQ 1070 på komplett vet jeg flere er fornøyd med. En i famen har en sånn på et 125" stort lerret i stua , og til den prisen er det rett og slett ikke noe å klage på i mine øyne. Kanskje ikke fullt så lyssterk som de andre, men ingen av de nevnte er vel noe tess med mindre man drar for gardinene skikkelig

Men kjør på, jeg tror du blir positivt overrasket

Et alternativ er en rimelig TV hengende bak lerretet hvis du velger nedtrekkbart. Dette kan være greit de vårdagene hvor sola står rett inn i stua og du kanskje ikke har lyst til å sitte i "mørten"

6. Takk laumbr takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte meg en W1300 jeg I mitt tilfelle så blir det 104" DIY lydtransparent lerret med DreamScreen V2 grå duk. Planene var sånt løst sett basert på en HW55, men er vel så "velsignet" (på lommebokens vegne) at referansen min er min gamle Sony VW50 som jeg hadde for 6-7 år siden. Såklart det har skjedd MASSE i samme prisnivå som denne lå på, men jeg har ikke sett noen av disse. Og det man ikke vet har man ikke vondt av, eller hvordan det nå går

Anker litt på dette med regnbueeffekt, men blir det for ille så er det 45 dagers åpent kjøp der den er handlet fra. Men har ingen planer om å returnere sålenge det ikke "brenner" i øynene av fargeflikking i øst og vest.

8. Liker laumbr har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si at budsjetter sprekker fort...

Kjøpte meg i forigårs en Samsung UE55HU8285 - buet 4k TV.
    Innså at jeg "trengte" det.

Men - gir ikke opp projektor for det - og takker stort for forslaget om grått lerret. I hodet mitt var de grå kun for "stilens" del.
    Resultatet er jo at jeg må ha nedtrekkbart lerret - ikke ramme. TVen skal jo også stå der. noe særlig mer enn 90" tror jeg blir mye med tanke på sitteavstanden som ikke blir stort mer enn 3 meter.

Når jeg innledningsvis skrev "budsjett" så drømte jeg litt om at noen skulle nevne at en projektor til 2.5k fra Elkjøp "gjør jobben". Det hadde gjort investeringen nå i oppstarten bedre. Vet jo strengt tatt ikke om jeg liker å ha projektor siden jeg aldri har hatt det før.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O Vis post
    Bestilte meg en W1300 jeg

Anker litt på dette med regnbueeffekt, men blir det for ille så er det 45 dagers åpent kjøp der den er handlet fra. Men har ingen planer om å returnere sålenge det ikke "brenner" i øynene av fargeflikking i øst og vest.
    Det gjorde jeg også når jeg kjøpte benq1070. For min del er det bare blitt en litt morsom effekt, der jeg må flytte blikket bort fra lerretet og får litt fine farger i sidesynet. I tillegg skjer det skjeldent! Ingen andre i familien ser den. Regnbue-effekten er for meg et positivt element:-) Men så liker jeg regnbuen også da

Har også hw55 nå. Den er super, men kostnadsmessig blir den forbigått av benq1070. Men dette er jo kun min subjektive mening. Hvor langt man strekker seg økonomisk er jo noe man må/bør vurdere selv

HW55 med Avatar 3D er min begrunnelse for hvorfor vi MÅ ha SonyHW55

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av laumbr Vis post
    noe særlig mer enn 90" tror jeg blir mye med tanke på sitteavstanden som ikke blir stort mer enn 3 meter.
    Helt enig. Jeg sitter 3m fra 84"lerret, og er fornøyd med det fra denne avstanden. Større lerret gjør jo at man må jobbe mer med hodet og øynene.
    Men ok. Når man går inn i en kinosal så setter jo folk seg på frontrekken eller bakrekken eller i midten. Ungene mine liker frontrekken, jeg liker å sitte i midten i en stor kinosal.

Jeg har en "dyr" sonyhw55 og en rimelig benq1070. Sjekk opp benq 1070 eller 1300 med 90"lerret, det blir nok kjekt når TVen din er såpass "liten".

Lignende tråder

1. Budsjett Projektor
    By Suunto69 in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 11-20-2012, 10:59
  2. Budsjett Projektor!
    By Vågen in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 3
    Siste melding: 01-12-2011, 17:34
  3. Tips til budsjett HTPC...
    By olemj86 in forum Generell HTPC
    Svar: 2