Benq W600 - Ødelagt eller "easy fix" ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq W600 - Ødelagt eller "easy fix" ?

Hei.

Jeg fikk nylig tak i en Benq w600 til et rom i kjellern. Ved første oppstart virket den helt fint, men den var tydeligvis full av støv. Noe hadde kommet på innsiden av glasslinsa, så det var sjenerende.

Jeg tok av topplokket for å blåse vekk litt støv. Jeg løsnet også noen skruer, men satt de fort på plass igjen da jeg innså at dette ikke var noe for meg.

Det skulle jeg ikke gjort.

Ved neste oppstart fikk jeg ikke noe bilde. Ikke noe blå skjerm med kildesøk eller noe. Bare en svart skjerm (men fortsatt med støv)

Jeg tenkte at jeg sikkert hadde klart å løsne noe, så jeg åpnet igjen for å sjekke om noe var løst. Så ikke noe, men ved neste oppstart var det noe annerledes. Da var nederste del av skjermen fortsatt svart, mens den øverste hadde 5 (?) vertikale hvite striper.

Har jeg klart å kortslutte noe, eller er det bare et eller annet som har løsnet? Noen som vet? Alle innspill tas i mot med takk.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som om det er driveren til DMD-en som har løsnet eller er ødelagt. Dette er altså driverbrikken som styrer alle speilene på bildebrikken. Er nok ikke så mange andre utveier enn å sende på service, eller se seg om etter en ny projektor?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Kan virke som om det er driveren til DMD-en som har løsnet eller er ødelagt. Dette er altså driverbrikken som styrer alle speilene på bildebrikken. Er nok ikke så mange andre utveier enn å sende på service, eller se seg om etter en ny projektor?

Hmmm. Det er nok lite vits med service. Det koster nok mer enn det smaker. Er redd det ikke var tilfeldig at feilen kom etter at jeg åpnet lokket - men jeg var innmari forsiktig da. Sarte greier...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KennethJS Vis post
    Hmmm. Det er nok lite vits med service. Det koster nok mer enn det smaker. Er redd det ikke var tilfeldig at feilen kom etter at jeg åpnet lokket - men jeg var innmari forsiktig da. Sarte greier...
    Men jammen er jeg ingeniør. Nå er det status quo igjen. Problemet er at det er så mye støv at det synes godt i de mørke scenene.
    Er dette en trygg fremgangsmåte?

https://www.youtube.com/watch?v=Axuo...Cpd2BiplI6Agig

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel ikke så mye valg og det lønner seg vel ikke med service som du sier. Videoen er så detaljert at dette klarer du hvis du er litt fingernem !

Jeg liker slikt pussel og ville nok gitt meg i kast med saken
    Sist endret av Ingeniør'n; 11-10-2014 kl 07:21 Begrunnelse: trykkleif
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Youtube videoen er vel tygg i den forstand at du ikke burde gjøre dette selv hvis du ikke allerede har avskrevet projektoren og ikke har garanti osv som kan bli ugyldig pga dette.
    Det er mer for å lære hvordan DLP projektoren er byggd opp med en viss mulighet for at det kan fungere åbli kvitt støvet.

Blir alltid skeptisk når jeg ser slik behandling av elektronikk som ofte er såpass følsom for Elektrostatisk utladning (ESD) ved arbeid. Synes han karen på videoen burde sette opp arbeidet litt mer med tanke på å være jordet og hindre skade på elekronikken osv. De optiske delene er også ganske vanskelige å få rene igjen hvis man skulle søle noe fra trykkluft på boks osv, men noen umulig oppgave er vel dette strengt tatt ikke....

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med mekkinga ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Hvordan går det med mekkinga ?

Har ikke gjort noe mer ennå. Den fungerer fint til NRKs sjakksendinger, så da venter vi til VM er over. Skal få litt hjelp av en mer litt mer teknisk innsikt
    Regner nesten med at det skal gå bra, altså.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KennethJS Vis post
    Har ikke gjort noe mer ennå. Den fungerer fint til NRKs sjakksendinger, så da venter vi til VM er over. Skal få litt hjelp av en mer litt mer teknisk innsikt
    Regner nesten med at det skal gå bra, altså.
    Da er operasjonen gjennomført. Det gikk heldigvis bra. Bedre bilde enn noensinne. Videoen jeg linket til viste ikke veldig nøye hva som måtte gjøres, men heldigvis hadde jeg teknisk kompetent assistanse.
    Nå er det bare viftestøyen som er irriterende - men men, det får være måte på hva man skal klage på på en eldgammel PJ. Kunne jo eventuelt vurdere å spikre en slags "hush box" - kunne kanskje vært bra med tanke på støvnivået i den gamle kjelleren også..

Lignende tråder

1. Svar: 24
    Siste melding: 11-05-2012, 09:24
  2. 3d-briller til Benq w600+ ?
    By emlimo in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 08-23-2011, 23:42
  3. Benq W600+
    By hallvard14 in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 04-11-2011, 21:12
  4. Optoma hd65 vs. BenQ w600