Benq PE7800 v Panasonic AE700 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oppveier høyere oppløsning på 700'en for bedre fyllingsgrad på 7800, DLP??
    Jeg vil tippe på at det blir omtrent det samme. SDE er uansett ikke noe problem på AE700'n som jeg har sett. 7800 har jeg ikke sett godt nok på til å uttale meg.

Active Jodan sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic bruker en teknikk som gjør at AE700 ikke har SDE i tradisjonell forstand. Går du helt inntil lerretet vil du se en svak struktur i bildet, men ikke det rutemønsteret som er typisk for andre LCD-pj'er, eller DLP'er med lav og middels oppløsning. Bildet fra en 700 vil derfor oppleves som mer "sømløst" enn bildet fra en 7800.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppveier høyere oppløsning på 700'en for bedre fyllingsgrad på 7800, DLP??
    Jeg har ikke sammenliknet 700 med 7800, men jeg har sammenliknet den med min Nec HT-1000 som jeg kjører i samme oppløsning som 7800. Og det er sant, der var mindre screendoor med 700 enn med Necen. Uansett er ikke dette noe problem på noen av dem. Det som jeg mener er et større problem er mpeg støyen i bildet, for den blir synlig før jeg ser screendoor og den er like synlig, ja jeg vil påstå mer synlig på 700 enn det den er på Necen. Det var akkurat som om bildet var mer urolig og hakkete på 700 enn på Necen da vi prøvde.

Newcomer Wolf sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig kom det nye Dvd og hjemmekino. Wow 97 i bilde karakter fra Gorm og Jørn. må vel sies å være særdeles bra når man vet det er snakk om en lcd projektor til under 20,000- særlig når vi vet Gorms preferanse når det gjeller lcd projektorer tidligere. det er hyggelig lesning at vi nå har et reelt alternativ til Dpl projektorer i prisklassen under 20,000 og over

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet ang Benq 7800 vs. Panasonic 700.
    Var opprinnelig innstilt på Benq 7800.anbefaling fra samme kilde Den er vel alltid en aktuell kandidat. Men i detter tilfellet er det Panasonic som blir foretrukket.

Angående mpeg støy som Grimstad refererer til, vil ikke signal kilden være avgjørende?
    Kvalitet på video prosessoren / Linjedobleren/ de-iterlaceren kjært barn mange navn, spille en avgjørende rolle ? som det kommer fram i testen til Gorm og Jørn så brukte de Denons sin nye Dvd 3910 men Faroudja bilde brikke som vi vet gjør en glimrende jobb.

Her er vel også litt av årsaken til at Panasonicen er så gunstig i pris. For å få et optimalt bilde så trenger den et godt signal inn. Detter gjelder vel også for Benq 7800? begge projektorene trenger gode signaler for å yte max.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolf
    Angående mpeg støy som Grimstad refererer til, vil ikke signal kilden være avgjørende?
    Kvalitet på video prosessoren / Linjedobleren/ de-iterlaceren kjært barn mange navn, spille en avgjørende rolle ? som det kommer fram i testen til Gorm og Jørn så brukte de Denons sin nye Dvd 3910 men Faroudja bilde brikke som vi vet gjør en glimrende jobb.

Her er vel også litt av årsaken til at Panasonicen er så gunstig i pris. For å få et optimalt bilde så trenger den et godt signal inn. Detter gjelder vel også for Benq 7800? begge projektorene trenger gode signaler for å yte max.
    Når det gjelder mpeg støy så er der store forskjeller, både mellom filmer og mellom DVD-spillere. Det er egentlig overraskende store forskjeller mellom filmer, og det er faktisk på de dårlige filmene at forskjellen er størst mellom spillerne.
    For noen uker siden prøvde vi 1910 mot 2910 hjemme hos Arendal. Vi var selvfølgelig spente på forskjellen dem imellom på DVI. Det vi konkluderte med var at 2910 i grunnen var bedre hele veien. Sortnivå og kontrast var bedre, panorering var bedre og ikke minst mpeg støy var mye bedre på 2910.
    Allikevel blir ikke støyen borte på de gode spillerne heller, men kanskje en gang med blueray eller bedre....?

Newcomer Wolf sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Even til å gjøre vann til vin er vell begrenset. Tror vel den elendig bit- raten har mye å si.
    En av de første dvdene mine samt enkelte 99 kr filmer scanbox har Vhs bilde kvalitet. Får å bruke et utrykk fra 3D spilling på PC ” lost i Legoland ” :roll:
    Fra reklamen til plasmaskermene til Pioner ”Hvor mange farger finnes det i en solnedgang? 1 milliard!) da er det ikke noe særlig at man til tider kun har 265 farger til rådighet, i enkelte Dvd produksjoner , det er for dårlig. :!:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benq PE7800 v Panasonic AE700

Har forsøkt begge - etter 2,5 år med en god PC-projektor (Davis DP X16) som trengte ny pære bestemte jeg meg for ny prosjektor. Etter masse skryt fra ekspertisen var forventningene store da "min" ae700 ble testet for førstet gang, men til tross for noe vassere farger og kontrast enn min gamle PC-projektor ble jeg umiddelbart sjøsyk av masse vertikale striper (visstnok VB, men derom strides de lædre). Siden jeg er mer opptatt av film enn av tweaking ble jeg litt småsnurt, men tross alt optimistiks, når jeg søkte mer informasjon og fant masse stoff om kalibrering. Ingenting hjalp - ekspertene kan jo ikke ta så feil? det måtte være DVD'en eller kablene - ergo - ny DVD med progressiv scanning og komponentkabler til kr. 2000,- men neida - like forferdelig bilde - til om med kona reagerte og mente at jeg like godt kunne sette opp Davis'en igjen. Etter en halvannen uke ga jeg opp og returnerte panasonic'en (takk gudene for angrefristen). I dag satt jeg imidlertid opp min BenQ 7800 og fikk strålenmde bilde uten å gjøre annet enn å følge bruksanvisningen (som ikke henviser til ekspertmenyer og firmware) og jeg kan atter en gang konsentrere meg om filmopplevelsen og la teknologi være teknologi. Hvis ikke min forhenværende panasonic var et mandagsprodukt med produksjonsfeil, eller at seeravstand-bildestørrelse blir helt feil for akkurat denne (har PJ'en ca. 4 m. fra lerret og sitter 3,5 m. ifra med et lerret på 2,3 m.), så skjønner jeg ikke at det er noe poeng i sammenlikne de to!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Benq PE7800 v Panasonic AE700

Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no
    ...... I dag satt jeg imidlertid opp min BenQ 7800 og fikk strålenmde bilde uten å gjøre annet enn å følge bruksanvisningen (som ikke henviser til ekspertmenyer og firmware) og jeg kan atter en gang konsentrere meg om filmopplevelsen og la teknologi være teknologi.....
    Heisann

Velkommen til forumet.
    Driver med det samme som deg henger opp en 7800 i kveld, har ikke fått fyrt opp enda men venter med spenning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan, og velkommen til AVforum.

Hvis ikke min forhenværende panasonic var et mandagsprodukt med produksjonsfeil, eller at seeravstand-bildestørrelse blir helt feil for akkurat denne (har PJ'en ca. 4 m. fra lerret og sitter 3,5 m. ifra med et lerret på 2,3 m.), så skjønner jeg ikke at det er noe poeng i sammenlikne de to!
    Nå som denne projektoren har vært på markedet en stund har det kommet flere tilbakemeldinger på den, både gode og dårlige. (Som er normalt)
    De stipene du så var helt sikert VB, men at de skal være så plagsomme som du sier høres litt merkelig ut. Derfor tror jeg også at du fikk et mandagsprodukt, desverre. AE700 er fullt på høyde med PE7800 etter hva jeg har sett.

Uansett er det ingenting som er bedre enn at du nå er fornøyd. Kos deg videre med filmer på din PE7800

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk - jeg skal kose meg

det ble jo litt dyrere. blant annet pga. nytt takoppheng (en tung sak denne 7800 og ikke fullt så stor fleksibilitet hva angår plassering) - var veldig innstilt på å beholde panasonic'en og finne ut av problemene (leste på avforum om to mandagsprodukter) men panasonic i Norge var så lite behjelpelige at jeg følte det tryggest å returnere i god tid før angrefristens utløp. Mandagsprodukt eller ikke - når jeg først begynte å irritere meg over vertikale striper på lyse bilder kunne jeg ikke se etter noe annet - da blir det jo like greit med en 12-tommer sort-hvitt.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Benq PE7800 v Panasonic AE700

Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no
    Takk - jeg skal kose meg

det ble jo litt dyrere. blant annet pga. nytt takoppheng (en tung sak denne 7800 og ikke fullt så stor fleksibilitet hva angår plassering) - var veldig innstilt på å beholde panasonic'en og finne ut av problemene (leste på avforum om to mandagsprodukter) men panasonic i Norge var så lite behjelpelige at jeg følte det tryggest å returnere i god tid før angrefristens utløp. Mandagsprodukt eller ikke - når jeg først begynte å irritere meg over vertikale striper på lyse bilder kunne jeg ikke se etter noe annet - da blir det jo like greit med en 12-tommer sort-hvitt.
    Dette høres akkurat ut som min historie fra i fjor. Jeg kjøpte en AE500, men returnerte den pga forferdelig irriterende VB. I dag er jeg meget fornøyd med min kjære PE7800.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei...alle likesinnede!
    Er "ny" her på forumet i den forstand at jeg har vært ivrig tilskuer i noen måneder og lest til det svir i øynene....

Denne linken interesserer meg i den forstand at jeg ser nettopp på disse to pj'ene BQ7800 vs PT-AE700

Etter å ha lest frem til hit og uendelig mange andre tråder om disse to pj'ne, er jeg enda ikke blitt noe særlig sikrere på hva jeg skal investere i....for å summere:

-Det virker som om det oppstår flere feil på PT-AE700 i forhold til 7800.
    -7800 støyer vel 2-4 ganger så mye som AE700.
    -AE700 har høyere oppløsning, bedre tilpasset evt. HDTV.
    -AE700 er ikke utsatt for regnbuer da den er LCD, men derimot mot VB(hva nå enn det er?)
    -Det faktum at den ene er LCD mens den andre er DLP, hva skjer over tid?
    -Størrelsen.
    -Prisen, ikke at det har noe å si sålenge jeg ender opp med den beste :lol:
    -Brukervennlighet i forhold til hverandre? Egentlig ikke noe problem....

Sikkert mye feil her, men kverulanter trenger ikke si noe for det!

Og sist men ikke minst: Er det noen som har satt dem ved siden av hverandre og virkelig sett forskjellen????

Setter pris på objektive svar :roll:

mvh desperat pj kjøper.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke AE700 framfor AE500? 500 er tross alt på vei ut.

Det du skriver er stort sett rett. AE700 er mye mer plasseringsvennlig enn 7800 pga. lens-shift og short-throw linse. 7800 har bedre sortnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja beklager mente selvfølgelig AE700

Pluss på de to argumentene der ja.....

Men fortsatt føler jeg vi er like langt!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor ikke bestille begge fra nettbutikk - prøv ut selv og returner den dårligste. Mange faktorer er av betydning; individuelle preferanser ift. både bilde og støy (jeg opplever ikke at BenQ er så mye mer bråkete), annet utstyr, rom, plassering, lysforhold, osv. Det er jo betydelig investering så prøv ut og bruk en hundrelapp på å betale returporto på den du ikke vil ha.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om det oppstår flere feil på PT-AE700 i forhold til 7800.
    Det kan desverre virke sånn ja.

-7800 støyer vel 2-4 ganger så mye som AE700.
    Definitivt.
    -AE700 har høyere oppløsning, bedre tilpasset evt. HDTV.
    Ja, det er en fordel.
    -AE700 er ikke utsatt for regnbuer da den er LCD, men derimot mot VB(hva nå enn det er?)
    VB er vertikale streker som vises med ca 20 pixlers mellomrom. Disse ser man best i lyse helfargede scener. (Om man ser dem)

-Det faktum at den ene er LCD mens den andre er DLP, hva skjer over tid?
    I utgangspunktet er nok DLP mere holdbart i forhold til "aldring".

Jeg tror ikke du velger feil uansett hvilken du velger, men du bør finne ut om du er sensitiv for regnbuer før du evt. velger 7800.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Benq 7800 støyer 2-4 ganger mer enn Pana er jeg ikke helt med på!?

Newcomer Wolf sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan man oppfatter lyd, kan vel være litt individuelt. Støy er i mine ører irriterende lyd.
    Så lenge BenQ 7800 ikke oppfates som irriterende så er jo alt vell, fordi om del lager lit ”mer” lyd enn AE700 en så kan man vel leve god med den.

Ang å bestille begge to for utprøving er greit hvis man har 16 000 til overs! Du må vel betale begge får å få de ut fra posten ?? Dyrt men kanskje effektivt. Vet ikke hvordan nettbutikkene stiller seg til det? Det er vel 14 dager retur rett uten anførsel (+porto) : :?:

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle ta samme valg som deg for ca. 1 måned siden. Vurderte 7800 og AE700 på grunnlag av omtale her på forumet. Jeg prøvde ingen av dem før jeg kjøpte.

Endte opp med AE700 og er frnøyd med det. Jeg ville gjort samme valg i dag. Alt i alt synes jeg fordelene med AE700 er større.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva angår utlegg kan jeg anbefale kredittkort - opptil 45 dagers kreditt uten kostnad, men enda viktigere er det at du kan stoppe betalingen fra deg selv til kredittkortselskapet etter at du har gjort ditt (f.eks. returnert ihht. angrefrist og fått bekreftelse på at varen er mottatt i orden fra selger) - og ikke minst som en garanti mot vriene eller useriøse nettbutikker. Du slipper mao. både risiko og utlegg. :lol:

Når det gjelder problemene med VB på AE700 er det slettes ikke sikkert at min hadde feil - jeg sitter ca. 3.5 m. fra lerretet med en bildebredde på 2,3 m. (rammespent Grandview) - det er jo mulig at dette ble litt vel mye for AE700 ops: - jeg er nok i utgangspunktet ikke overfølsom for VB, både kona og jeg syntes det ble for ille - men vi var da også vant til DLP fra min tidligere Davis XP16 som ikke hadde slike problemer.

Dessuten - mulig at det er noe galt med øynene mine - men forskjeller i svartnivå mellom disse to kunne ikke jeg observere :shock: .

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •