hjelp til valg av ny prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til valg av ny prosjektor

Hei. Vi er ute etter en ny prosjektor til kjellerstuen vår. Er et rom med hvite vegger 2 vinduer i andre enden av rommet der prosjektoren skal vise, men her kan vi trekke for. Så kan få det ganske mørkt. Har en acer hd5360 fra før, men den er full i hvite prikker. Skal bukes hovedsaklig til spilling og film. Denne prosjektoren er plassert 3.5meter fra veggen og litt lavere enn vanlig takhøyde pga rommet er lydisolert. Vi har lest litt opp på prosjektorer og funnet en vi mulignes kan tenke oss en optoma hd151x. Men står denne er dynamisk... Ut i fra det jeg har lest på nett så er ikke dynamisk prosjektor så bra?? Vil ha en med gode farger og at det svarte er svart og hvite hvit... Med god klarhet.. Noen gode inspill? Ja eller nei til lcd? Er dpl bedre?? Blir ikke riktig klok på alt det som står på nett. Prismessig kan vi tenke oss noe opp til 12000kr...
    Sist endret av marianne86; 11-06-2014 kl 23:23

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Velkommen til Avforum

Sikkert helt ok til prisen, og hva som er bra eller ikke kommer litt ann på hvor kresen man selv er. feks og få hvitt til og se hvitt ut er ikke spessielt vanskelig med litt fin justering på fargene, mens sort nivå er projektorens enn så lenge hellige gral og skal man være kritisk så finnes dette per dags dato ikke med eksisterende teknologi, sort nok er noe annet.

F.eks sikkert noen her på forumet og spessielt ute på andre forum som mener man ikke kan kalle sort fra en projektor sort før man snakker om totalt sort kledde rom, og en projektor fra JVC eller Sony i pris klassen av en ok brukt bil, jeg vil sånn sett tro du lett vil kunne få like bra om ikke bedre sort med denne som på vanlige norske kinoer.

Den dynamiske funksjonen på disse optomaene er hva de kaller løpende regulering av lampens lys styrke og kan selvsagt deaktiveres om man ikke liker den, den vil f.eks kjøre viften i full hastighet så projektoren støyer en del mer med denne funksjonen påslått, sånn sett ikke noen grunn til og ikke kjøpe denne projektoren på, og er sikkert en rimeligere implementasjon av regulerbar lysstyrke enn en egen iris og kan sikkert trenges om man bruker projektoren ellers i høy lampe spenning (2800 Ansi lumen er ganske mye lys) personlig ville jeg helst heller prøvd den i øko modus som også gir økt leve tid på pæren.

Angående DLP vs LCD så er vel det første man merker at LCD ofte er noe dyrere i pris enn disse rimeligste DLP'ene, teknisk sett er forskjellene mildt sagt store, men hva man fysisk kan se ofte er at DLP har høyere punkt tetthet (pikslene sitter nærmere hverandre) og for noen kan farge hjulet som roterer være merkbart og man er da utsatt for "regnbue effekten", denne vil utarte seg på mange måter, mange merker ingen ting til den, mens andre for hodepine og tretthet, mens andre ser regnbuen og\eller et pulserende bilde og får ikke tretthet eller vondt i hodet av det.

Med tanke på regnbue effekten kan ofte LCD kanskje være et tryggere valg, men avhengig av hvor stort bilde man har og hvor langt unna man sitter kan man kunne se rute mønsteret fra LCD panelene, og kanskje litt hyppigere tilfeller av moire, enn med DLP.
    Finnes jo en annen type av LCD panelene som har mye tettere punkt struktur, men disse koster en del mer også, rimeligste er vel Sony hw40 til 19 000.

Om pris er spørsmål så gir jo optoma og Benq projektorene mye bilde for pengene, og gjerne et jevnere bilde enn mange store LED-LCD tv'er.
    Jeg hadde kanskje personlig heller gått for en LCD projektor, men de koster jo også gjerne 10-12000 kr mot 6-8000kr.

Jeg hadde også kikket litt om jeg var dere på Benq w1300, det er vel den som er defakto budsjetts kongen fortiden.

Håper sånn sett at jeg ikke har forvirret dere så alt for mye mer...
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

3. Takk lygren takket for denne posten
    Liker lygren, Gorm, SilverB har likt denne posten

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av prosjektor
    By saar in forum Digitale projektorer
    Svar: 16
    Siste melding: 05-01-2013, 00:22
  2. Hjelp til valg av prosjektor.
    By Bevee in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 01-03-2013, 05:06