Mini Shootout av projektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mini Shootout av projektorer

JVC X500 vs Sony VW500.
    Har lekt litt med mange forskjellige projektorer.
    Her er en liten side by side test med disse med mine øyne.
    3D er ikke testet.

Dette er jo en test for øyet så ingen målinger er gjort men begge er kalibrert opp til REC 709 D65 på en nøytral D65 duk 110 tommer Supernova Core 2. Side by side utført med å dekke til linse og bytte kjapt så du ser forskjeller uten at det blir sort mellom switch.

* Først vil jeg si at begge er veldig veldig gode projektorer og hva man ønsker å velge er opp til den som skal ha.

** Testen**

1. Ved første øyekast ser man at det er mere lys og punch i Sony VW500 en JVC X500, renheten i bilde er også bedre Samt følelse av 3D dybde i 2D. Dette skyldes mest sannsynlig 4K panelene på Sonyn samt en del andre faktorer som ikke jeg får bekreftet eller avkreftet, men Ansikontrasten er nok høyere på Sonyn. Jeg bruker også JVC s MPC som er E-skift og div innstillinger som NR og Dynamisk kontrast osv. Denne er satt slik den er originalt. Følte at det ikke hadde store effekten å øke dette eller minke disse på JVC for å få bilde bedre. E-shift aktivert lager en durelyd som man hører men ikke forferdelig.
    For å si min mening på Reality Creation VS E-skift så føler jeg at RC lager bilde mere HD 4K feeling på Sonyn en på JVC`s E-skift med denne modellen.
    Så jeg foretrekker helt klart RC. Man må selvfølgelig ikke overdrive med å sette for høyt. Setting som jeg brukte på Sony`s RC var Resolution "2" og smoodness på "10" . Sharpness på begge PJ på 0.

2 .For å ta det som jeg også ser kjapt er at Sort virker mørkere på JVCn dette skyldes mye høyere native kontrast som min JVC måler på 38000:1.Uten bruk av Iris med helt åpen iris..
    JVCn brukes med AUTO2 iris innstilling da denne ikke lager Blackcrush som AUTO1 gjør.
    Med denne aktivert så får man bedre dynamisk kontrast og får nedslukking i bildet som jeg liker veldig, da likt en CRT.
    Dette gjør også Sony VW500 med bruk på Auto Full iris innstilling, men noe bedre på JVCn. Native contrast på Sonyn rett under 10000:1
    Det er ingen vits å bruke Auto Limited for å få bedre sortnivå på Sony da du fortærer mye lystrykk ca 30% og bildet blir flatere og tristere en JVC`n etter det jeg synes. AutoFull best samt må brukes hvis man skal kjøre en test med disse 2 PJ..

3. Så til side by side. Begge er stilt slik at de gir det beste bilde av hva de kan klare etter mine øyne. JVC brukes i lampespenning HØY og Sony I lampespenning LAV.

I lave APL sender da mørke mørke filmer som Zero dark thirty eller Alien VS Predator er JVCn en helt klar vinner, her parkerer den Sony fullstendig og lager en helt annen følelse i bilde en det Sony`n gjør. Sonyn virker her mere grå og trist, mens JVCn virker mye mere dynamisk og liksom fjærner en grå film fra bildet. Men med en gang det kommer litt mere lys i bildet så kommer Sonyn veldig nærme eller like bra.
    Man ser også bedre dynamikk når det kommer vanlige sener innimellom de mørke på Sony`n. Skarpheten er også ganske tydelig bedre på Sonyn , da som den virker noe mere naturlig. JVC bilde kan virke noe mere kornete og gir noe mere støy, både i mørke og lyse sener. Uten MPC E-skift så forsvinner mye av støyen, men foretrekker å ha den på, for bilde blir mere smood/filmlike hvis det er noe som jeg kan si. Litt slik jeg sa når jeg hadde CRT for votter og vinter siden som er så soft at selv med HD materiale så blir det VHS.

I mørke/ mellommørke filmer med sener som jeg valgte i Pacific Rim, Prometius, Tron Avatar, og tilsvarende filmer kommer Sony`n seg litt mere frem og er veldig lik i mørke sener eller noe bedre som jeg føler det. Det hendte også at sonyn var mørkere en JVCn i noen sener, da slik at sort føltes sortere og mere dynamisk. Man ser tydelig at skarpheten lager bedre dynamikk på Sonyn i nesen alle sener jeg tester. Når det kommer lyse sener er det ingen tvil Sony her er klart en bedre projektor.

I lyse sener så ble jeg ganske overasket når jeg satte på Lone surviver da de blir angrepet i skogen. JVC ble totalt overkjørt selv om bilde på JVC ikke var dårlig langt i fra, bare mye mye bedre på Sonyn. Samme på Oblivion. Findetaljer i trær, bygninger ble grøtete på JVC, nesten som overdimensjonert dynamisk kontrast, som jeg prøvde å rette opp ved å stille ned dynamisk kontrast på JVCn. Prøvde også å slå av Black setting på JVC som gjør at det blir mere sort mellom pikslene, som kanskje kunne rette dette, men med å sette den til off så blir bilde for soft sammenlignet mot Sonyn. Så hjalp ikke. Dynamikken forsvant bare i forhold til Sonyn. Ansikter ble mere klare og rene, totalt sett en mye bedre HD opplevelse. Man ser klart at ekte 4K paneler gjør en bedre jobb.

Så kort score på terningen.

Sortnivå: JVC 6, Sony 4
    Dynamikk: JVC 5, Sony 6
    Opp skalering til simulert 4k: JVC 4, Sony 6
    Lystrykk punch: JVC 5, Sony 6
    Optikk: JVC 5, Sony 6
    Total bildeopplevelse: JVC 5, Sony 6

Hvis jeg bare var opptatt av kun sortnivå hadde jeg nok valgt JVC`n. Pris på disse varierer også ganske mye så klart mest for pengene JVC X500. En Sony VW300 vil være det samme sammenlignet med VW500, men denne har ikke IRIS og ikke memory funksjon på linse samt noe mindre lux. Men har sett denne og jeg ble imponert. Kan hende at jeg får tatt en side by side test med denne også mot ett eller annet
    Men har du lyst på det lille eller store ekstra så er Sony VW500 kun et smil

Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Mini Shootout av projektorer-2014-02-13-13-44-11-jpg  
    Sist endret av didrik nilsen; 11-05-2014 kl 17:04

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fin shootout Didrik, synes du har registrert de viktigste forskjellene bra her! Keep´em coming, vi trenger flere slike tester her inne!! Jeg sitter med stort sett samme erfaring som deg mht Sony vs. JVC; Sonyen er sterk på skarphet, prosessering og ANSI-kontrast mens JVCen er veldig god på dynamikk og samtidig på ingen måte uskarp eller "vassen" heller når det kommer til generell bildeprosessering. Greit uansett å understreke at du her tester en projektor til 84.000 mot en til 35.000...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Fin shootout Didrik, synes du har registrert de viktigste forskjellene bra her! Keep´em coming, vi trenger flere slike tester her inne!! Jeg sitter med stort sett samme erfaring som deg mht Sony vs. JVC; Sonyen er sterk på skarphet, prosessering og ANSI-kontrast mens JVCen er veldig god på dynamikk og samtidig på ingen måte uskarp eller "vassen" heller når det kommer til generell bildeprosessering. Greit uansett å understreke at du her tester en projektor til 84.000 mot en til 35.000...

Jeg har også testet disse side ved side og kommet med samme konklusjon som Didrik og det du skriver at JVC er veldig god på dynamikk er jeg enig i, men jeg vil legge til i veldig mørke scener, i mellommørke scener er Sonyen og JVC ganske likestilte med JVC bedre noen ganger og Sony andre og veldig mange så og si helt like. I lyse scener har Sonyen en god del bedre dynamikk.

En viktig ting er også prisforskjellen du nevner her og den er relativt vesentlig, en annen ting å nevne er jo at de dyrere JVC modellene sannsynligvis ikke vil være noe særlig bedre enn X500 uten at jeg har sett værken X700 eller 900, og 900 koster jo nesten det samme som VW500.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til som jeg klarte å glemme unna i stresset med å få ned inntrykkene var motion.
    Her var det ganske stor forskjell og Sony VW500 gjorde en mye bedre naturlig motion i bildet.
    Med FI/motion motoren til begge innkoblet var fortsatt forskjellene nesten like store, samt at begge hadde artefakts ved ekstrem bevegelighet i bilde.(motion judder)
    Som noen her vet så foretrekker jeg å ha FI på Sony og JVC innkoblet, derfor testet jeg med og uten

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du helt rett i Andreas, en ting som jeg merket meg, som jeg også har visst og hørt men har gått rett i glemmeboka er at å bruke Darbee på JVC når du har Black på low på JVC er ikke en god kombinasjon. Dette må du se igjen hos meg ved anledning da mot VW1100.
    Sist endret av didrik nilsen; 11-04-2014 kl 11:07

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott annmeldelse Didrik :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formidabelt utvalg av projektorer !
    Alltid meget nyttig og interessant med slike tester, gode beskrivelser på opplevd bildekvalitet.

Lignende tråder

1. Projektor shootout!
    By Wasted in forum Digitale projektorer
    Svar: 14
    Siste melding: 09-10-2008, 14:37
  2. Tiger's AE500 vs. X1 mini "shootout"!
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 56
    Siste melding: 02-23-2004, 01:15
  3. DLP shootout
    By janghell in forum Generell video
    Svar: 0
    Siste melding: 09-28-2003, 19:41

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg