Rombelysning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Rombelysning

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rombelysning

Hvor mye lys er det i et rom med 20 lux? Fant denne verdien som max rombelysning ved leke litt med en "Projection Calculator" for JVC DLA-X500.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror ikke du skal legge spesielt stor vekt på slike generelle betraktninger, for mengden lys rommet "tåler" avhenger av en rekke faktorer denne type kalkulatorer ikke klarer å ta høyde for...

Først og fremst gjelder det å prøve å plassere lyskilden så langt unna lerretet som mulig. Har du mulighet for å legge opp til flere soner svarer det seg uten tvil, da kan du dimme lyset som ligger nærmest lerretet og beholde litt lys under sitteområdet f.eks. og fremdeles ha god dynamikk fra lerretet.
    Sist endret av lygren; 11-02-2014 kl 18:06

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Forsøkene med kalkulatoren ble gjort for å skjønne mer av hvor mye lys jeg kan ha i rommet (kjellerstue med panel) og få et godt resultat med denne projektoren på lerretet. Det er ikke aktuelt å male tak og vegger mørke/sorte, men blende så mye som mulig med mørke gardiner for noen små kjellervinduer. Avstanden mellom projektor og lerret blir ca 5 m.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at kalkulatoren kun tar høyde for full lampespenning med vidåpen iris (projektorens maksimale lysutbytte med helt ny pære), noe ingen ville vurdert i virkeligheten. "Kalkulatoren" er derfor direkte misvisende på dette området

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjenstår spørsmålet mitt fortsatt: hvor mye lys i rommet tåler en JVC X500 før det går utover bildekvaliteten? En lampett med 25W pære? Eller må en sitte i mørke og bare få lyset fra projektoren?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Setter du opp lyset litt strategisk slik at du ikke får direkte gjenskinn på lerretet kan du fint kjøre type 40W spotter på halv guffe mens du ser serier og annet innhold der sortnivå ikke er kritisk. Skal du se film er uansett lys fy-fy med en projektor som X500, da ønsker du selvsagt max dynamikk ut av bildet!

Har selv X500 i taket og ser jo at jeg selv har driti meg litt ut på plasseringen av spottene. Jeg har kun én sone p.t., men må nok til å legge opp til to. Den første rader av 3 spotter, hver seg på 7W (LED), står ca. 1,5m fra lerretet - og det er litt for nærme. Neste rad med spotter er ca. 2,5m unna lerretet, og der er det langt mer toleranse for litt lys...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •