Oppgradere fra Sony WPL-HW10?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere fra Sony WPL-HW10?

Jeg har Sony HW10 projektor, og er for så vidt veldig fornøyd med denne. Lurer på hvor mye bildeforbedring jeg kan forvente ved å kjøpe nyeste Sony projektor i samme klasse. Er opptatt av skarphet og ikke minst sortnivå. 3D tar jeg på kjøpet, men er ikke det viktigste.

Dersom det er store ting på trappene så hadde det vært kjekt å få vite dette, slik at jeg ikke kjøper i på feil tidspunkt. Jeg pleier ikke å skifte utstyr så ofte.

Hadde vært kjekt om Gorm kunne gitt et råd, fordi jeg vet han testet denne projektoren i 2009 da jeg kjøpte den, he he.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgradering fra HW10 til eks. HW55, vil være en kjempeoppgradering, og du vil "vinne noe" på alle områder. Aller størst forbedring vil du se på sortnivå og bildedynamikk i mørkere scener.

Sitat Opprinnelig postet av Alex F Vis post
    Jeg har Sony HW10 projektor, og er for så vidt veldig fornøyd med denne. Lurer på hvor mye bildeforbedring jeg kan forvente ved å kjøpe nyeste Sony projektor i samme klasse. Er opptatt av skarphet og ikke minst sortnivå. 3D tar jeg på kjøpet, men er ikke det viktigste.

Dersom det er store ting på trappene så hadde det vært kjekt å få vite dette, slik at jeg ikke kjøper i på feil tidspunkt. Jeg pleier ikke å skifte utstyr så ofte.

Hadde vært kjekt om Gorm kunne gitt et råd, fordi jeg vet han testet denne projektoren i 2009 da jeg kjøpte den, he he.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, var redd du skulle si akkurat det, he he. Ser at HW 55 koster ca 25 000 på AV Shop ferdig kalibrert. Har den vært lenge på markedet? Vil nødig kjøpe nå og så kommer det en ny sak om 2 måneder. Et annet spørsmål: Når man får den ferdig kalibrert, betyr det bare plug and play, eller må man justere kontrast og lysstyrke? Jeg er litt ferdig med det derre kalibreringsjaget. Har brukt altfor mye tid på å tweake frem og tilbake på diverse TVer og projektorer.

Men ble veldig fristet av bedre sortnivå samt bedre dynamikk i mørke scener. Gorm smittet meg med sortesyken for nesten 10 år siden.

Må jeg ha hvitt lerret til denne projektoren? Jeg har grått lerret og ønsker ikke å skifte.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grått lerret fungerer bra, spesielt hvis du ikke har alt sortmaskert i rommet. Du trenger å justere inn zoom,focus og lenshift, resten er justert inn når den blir kalibrert etter dine referanser.
    kommer vell ikke nye modeller som avløser sony hw 55 før neste høst tidligst. Jeg er ingen ekspert så andre må gjerne arrestere meg hvis dette er feil
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hw55 er vel også merkbart kraftigere i lysstyrken så grått lerret neppe være noe problem, har det selv men er jo også på bare 90"
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt HW15, HW30 og har nå HW50 og jeg så på HW 10 før jeg kjøpte HW15 og ja du vil merke store forskjeller i bildekvalitet. Spesielt på bilde dynamikk og sortnivå.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW10 --> HW55 blir en helt ny verden av dynamikk, sortnivå, farger og kontrast

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fornøyd med min 2tusen-timer-gamle-benq1070. Godt laget, god holdbarhet.

MEN! Jeg og kona husker fremdeles Sony HW30(som gikk bort så alt for tidlig), og den er vår referansekanon!
    Nå "tvinger" kona meg til å vurdere en ny Sonykanon og hun vil ha HW55. Er veldig interessert i denne tråden, men kjøper ikke noenting til 25tusen om Sony ikke har fått bedre garantier! (I så fall er det bare et alternativ....hifiklubben med pæregaranti 2tusen timer)

Etter at jeg har hatt noen kanoner, viser all erfaring meg, at kundesupport er et ord du GARANTERT vil lære litt om. ;-)

Prøvde men jeg skrev denne tråden og spore opp garantiene til sony på sony.no.........

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ringte til Sony sin kundeservice for å høre hvilken garanti de hadde på vpl-hw55es. Etter mye venting, kunne den kjekke svensken fortelle meg at jeg hadde 2år på kanonen, men pæregarantien kunne han ikke finne. På deres egne sider under europeisk garanti-info, står det at sony garanterer ett år men det gjelder ikke bulb/pære. Sony har rett til og bruke refurbished parts..
    Men man kan søke om en utvidet garanti....
    serVIPlus: Den utvidede garantien

Dette er en 5-års garanti med de samme betingelsene som de generelle garantibetingelsene fra Sony
    Hvis du har behov for reparasjon må du vise fram garantisertifikatet for serVIPlus.
    Ønsker du å skaffe deg en serVIPlus-garanti? Du må bestille dette før det har gått tre måneder etter at du kjøpte produktet fra Sony.

Ta kontakt med forhandleren din, eller les mer om serVIPlus

Etter å ha prøvd å finne ut hva denne serviplus-garantien inneholder, så gav jeg altså opp og ringte derfor til sony. Selfølgelig etter og ha prøvd sony sin egen søkefunksjon + google gav jeg opp og finne ut noe mere om denne garantien...
    Min kundebehandler hadde heller aldri hørt dette navnet; serviplus.

Husk derfor ETTER at du har kjøpt et sonyprodukt og søke om og få eller kjøpe denne garantien som hverken jeg eller sony vet hva er! ;-)

Siden avforumnavnet ligner litt på avforumshop navnet, og jeg har skrevet om hifiklubben sin gode pæregaranti..så ville jeg være på den sikre siden, være fair. Jeg har nå lest om avshop sin pæregaranti til 600kr. Den tilsvarer vel hifiklubben sin siden begge går til 2000timer. Men nei forresten avshop garanterer bare til anbefalt utskiftningstid fra produsenten, som jeg tror jeg husker var ca1500timer hos sony...
    Sist endret av Haugesynsar; 10-15-2014 kl 09:51

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen projektor produsenter eller forhandlere som gir verdifull garanti på pærer, og om de prøver og selge en er den relativt ubrukelig, vi snakker om typiske stipulasjoner som "2 år ELLER maks 1000 timer". Pærer er nok forbruks vare desverre på projektorer og er en av hovedgrunnene til at projektor er for de mer enn normalt interesserte, om man ikke er forberedt på og bytte pære etter noen tusen timer så bør man heller finne seg en stor tv.
    Ta f.eks et annet tilsvarende, om jeg kjøper en laptop så kan den under norsk lov reklameres og få f.eks erstattet skjerm eller hovedkort i opptil 5 år, men batteriet vil jeg måtte bytte selv med mindre det dør innen 6 måneder av kjøp.

Det kan være litt skifte på vei, spessielt laser projektoren til epson som bør kunne ha leve tid på 10k-30k timer, men denne kan man ikke bytte lyskilde på så når den dør er projektoren ferdig den vil vel også sannsynlig koste noe mellom 50 og 70 tusen.
    Sist endret av TorTorden; 10-15-2014 kl 12:15
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er valget hw55 eller optoma hd91, der optoma frister med tanke på lang levetid på lampen. Og bare så det er sagt; jeg lever veldig godt med at mine projektor pærer går etter 2k timer.

Leste lyd og bilde sin avhandling ang. nettopp disse to projektorene, og Gorm gav seieren til sony. Kona mi stoler mer på Gorm enn meg, så hun er hypp på sony hw55. Men det er jeg som er vår kinosjef og som har måttet bytte ut 6 prosjektorer, så jeg synes jeg begynner å bygge meg opp litt erfaring mtp. pæreskifting;-)

Selv om jeg syter er jeg veldig glad for dette forumet og de som gir sine meninger og erfaringer. :-)

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftig kone du har
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar Vis post
    For meg er valget hw55 eller optoma hd91, der optoma frister med tanke på lang levetid på lampen. Og bare så det er sagt; jeg lever veldig godt med at mine projektor pærer går etter 2k timer.

Leste lyd og bilde sin avhandling ang. nettopp disse to projektorene, og Gorm gav seieren til sony. Kona mi stoler mer på Gorm enn meg, så hun er hypp på sony hw55. Men det er jeg som er vår kinosjef og som har måttet bytte ut 6 prosjektorer, så jeg synes jeg begynner å bygge meg opp litt erfaring mtp. pæreskifting;-)

Selv om jeg syter er jeg veldig glad for dette forumet og de som gir sine meninger og erfaringer. :-)
    Den eneste fordelen Optoma HD91 har ovenfor Sony HW55 er pærelevetiden. Jeg har sett begge (eier en HW55) og Sonyen et totalt overlegen når det kommer til bildekvalitet. Pærene til Sony pleier også å holde bra og Sony har en grei garanti med et år eller 1000 timer (det som kommer først) på pærene. Og alle projektorer kjøpt i Norge følger forbrukerkjøpsøoven og da har du 5 års garanti på alt annet enn pæren. Sony primesupport har du i 3år.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme og ikke ha sett den, men etter alt jeg leser på nett er hd91 en 15000 kroners projektor med en uvanlig lydkilden og blir derfor doblet i pris.

Jeg er betraktlig mer positivt mot laser projektoren til epson som ble lansert på CEDIA i år, er vel enda kun prototyper ute men alt tilsier at den går en rundans rundt hd91, og i tillegg har instant on off og samtidig være meget stillegående.

Den er jo også like dyr omtrent som sony sin nye 4k projektor så disse er nok enda langt ute av mitt budsjett, men i fjor ble det lansert en hjemmekino projektor med lang livs lampe, i år var det en 4-5 stykker så hadde ikke verdt helt uten for viddene at det kanskje kan komme en god laser/led projektor i <30k klassen.
    Sist endret av TorTorden; 10-15-2014 kl 21:38
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okeida, da blir det Sony! Kona vil heller ikke ha hw40, hun snakker om og tatovere hw55 om jeg ikke kjøper den...

Kona danser og jubler, føler vi har et slags rollebytte her hjemme. Hun presser på for og oppgradere kinoen. Twilight zone:-)

Da blir det nok primesupport på meg i kveld!

Men hva er primesupport fra Sony?

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du feil på prosjektoren så tar du kontakt med de så kommer de og henter den og sender den til England til seviceverksted. Noen har bra erfaring med dette, mens andre har dårlig og synes det har tatt lang tid før den har kommet tilbake etter hva jeg har lest på nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ok ut. :-)
    Ellers skal jeg bruke min benq1070 til spilling. (Kun Battlefield 2-Bad Company på PS3;-) Skal nok klare og vente lenge på en reparasjon så lenge den blir fikset igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om jeg ble kr 25 000 fattigere basert på svarene her, he he. Mulig dette spørsmålet da bør ligge i en annen tråd, men jeg prøver meg: Til dere som har Sony WPL 55, har dere kalibrert den selv eller fått den kalibrert av profesjonelle? Se AVShop tilbyr dette inkl i pris. Men ser også at Hi Fi klubben selger denne projektoren for kr 25 000.

Min nåværende projektor (HW10) fikk jeg ikke kalibrert, men Gorm sa den var veldig bra rett fra esken. Stilte bare inn lysstyrke og kontrast. Gjelder dette også for HW55? Jeg har ikke utstyr eller tålmodighet til å kalibrere selv. Betaler gjerne kr 1000 ekstra for å få optimalt bilde.

Til AK, Antiloop og UltimaNoctis: Håper jeg faktisk ser stor forskjell og at vi ikke snakker om like stor forskjell som det er mellom en høyttalerkabel til kr 50 per meter og en til kr 250, som for mine ører en NULL. Men la oss ikke starte kabeldiskusjon, dette var kun et eksempel for å belyse poenget mitt.

Koner som danser og hyler for å oppgradere i hjemmekinoen? Høres ut som en våt drøm, spør du meg.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil oppleve kvantesprang fra HW10 til HW55 i bildekvalitet. Ingen tvil om det altså. Bare oppgraderingen fra HW30 til HW50 opplevdes som meget stor for min del.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke min hw50 kalibrert, (kjøpte brukt) og den er absolutt bra på bilde, men jeg lurer jo litt på hva man går glipp av, lurer derfor litt på og få den kalibrert ved neste pære bytte, men da må jeg vel sende inn til avshop eller noe, få Gorm i stua kan bli litt dyrt hehe :-P
    Denon AVR-4520 CI

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Sony VPL-HW10 vs Sony HW15 projektor
    By ElDuce in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 09-14-2010, 17:46
  2. Sony KDL-52W4500 eller Sony VPL-HW10
    By olemj86 in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 02-09-2009, 20:51
  3. Sony Vpl-hw10