Sist hadde jeg en Sony VW50 "pearl".. hva nå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sist hadde jeg en Sony VW50 "pearl".. hva nå?

Sist jeg hadde et oppsett med projektor så var dette en Sony VW50 som jeg kjøpte ny som overligger i 2008 for den hyggelige prisen 14000 (samme som de tømte lagerene med VW40 for som akkurat da var utgående).

Denne hadde jeg frem til 2011 da kjellerstue måtte gjøres om fra kinorom til kombinert tv-stue og hjemmekontor. 63" 3D plasma ble innkjøpt som et "plaster på såret" for manglende kino-opplevelse. Projektor ble solgt for 8000kr den gang, med tanke om at når ny skulle engang kjøpes inn, så fikk man gjerne en bedre ny projektor for de samme 8k, istedenfor å dra fram denne 2006 utgaven fra loftet den gang ny projektor skulle opp igien.

Nå skriver vi snart 2015, og da lurer jeg på; får man en projektor som overgår Sonyen for 8000kr? Eller hvor langt må man strekke seg for å få noe tilsvarende eller bedre? Ser med litt overraskelse at de fremdeles ligger ute til 9k på finn. Dette er vel både optimistisk og med prutningsmonn, men er det totalt urealistisk?

http://avforum.no/forum/showthread.p...en-koste-brukt

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på det er VPL-50VW Pearl du har sett på Finn.no og ikke 50HW som var en nyere modell?
    Kjøpte selv Pearl i 2012 for 6k - så pris idag bør ligge litt under det. Dog er Pearl fremdeles en meget god PJ med FullHD. Spanderer nok på en ny pære på min fremfor å kjøpe ny, selv om det finnes bedre modeller i dag

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at det er VW50 ja http://www.finn.no/finn/torget/annon...archQuery=vw50

Ligger en HW10 ute til 9k også, så det kan være tidenes optimist som skal ha 9k for sin pearl, men VW40 ligger også ute til ikke mye mindre (7k ca).

Om man følger generasjonsrekken siden VW50, så havner man vel pr i dag på en HW55, selv om den rimeligere HW40 vel gruser VW50 på alle punkt (?).

Bare synsing fra min side, da jeg ikke har fått opplevd noen av disse live. Forsåvidt så har jeg (heldigvis?) ikke hatt anledning til å sett noen projektorer som er bedre enn min gamle VW50, så det er fremdeles min egen referanse på hvor bra en projektor kan bli. Og selv om denne havner langt ned på lista pr i dag, så vil jeg bli positivt overrasket over alt som er bedre enn denne

Har for lengst flyttet hjemmekontor ut i egne kontorlokaler, så plassen er igjen tilgjengelig til å nyte bilder på 100+ tommer.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde begynt og se etter brukt hw50, mye mer lys og nye funksjoner som 3d etc.
    Utenom kanskje litt rimeligere optikk og manuell zoom/fokus så tror jeg det blir generelt bedre bilde i alle bauger og kanter.

De bør vel også snart finnes på brukten til 12-14k.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er gjerne ikke så dumt det? Ser det ligger en på finn til 15k (avtorget er helt dødt, har det skjedd noe der siste året siden det er blitt slik?) En brukt HW50 er gjerne hakket vassere enn en ny HW40?

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som gjerne har sett begge.. Hvordan vil f.eks en ny BenQ W1300 oppleves i forhold til VW50? Ligger omtrent i samme prisleie som Sonyen ble solgt for noen år tlbake (8k ca) Sånn umiddelbart så skulle man kanskje tro at pris i forhold til kvalitet har bedret seg såpass på de snart 9 årene siden sonyen kom ut?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avtorget har nok desverre ikke overlevd forum plattform oppdateringen.

Jeg bør vel kanskje være forsiktig med og si noe angående disse for jeg har ikke sett noen av de.
    Vw50 gikk kanskje for 9k, men dette er på brukten, den er jo orginalt i prisgruppen mellom 25k-35k, så skal jeg bare tippe litt.
    Benqen er jo DLP så man kan jo ikke forvente alt for mye i kontraster spessielt sort nivå, den har jo også veldig mye lys, selv i lavere lampe apenning tippet jeg.

Andre små ting, så er den mye mindre og har maksimalt bare noen få cm lens shift justering, må altså da tak monteres, den ryktes jo også og ha minimums 30db i støy nivå med lav spenning på lampen.

Men den er fortsatt mye for pengene, men det er stor forskjell i kvalitet og ekslusivitet mellom <10k segmentet og <30k segmentet.

Jeg prøvde selv og rigge min gamle optoma etter jeg fikk på plass min hw50 for gaming etc, men syntes hele bildet vibrerte nesten så fikk vondt i huet etter en par timer, tippet jeg har blitt litt bortskjemt med sony projektor :-P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i at det er store forskjeller på stort sett alle punkt om man sammenligner 10k og 30k segmentet som blir solgt samtidig. Men det som er interessant her er om en projektor som kostet rundt 30k for 9 år siden er vesentlig bedre enn en til ca 10k pr dags dato?

Selv så kjøpte jeg min VW50 flunk ny (som overligger) for 14k i 2008, samme pris som de solgte ut VW40 for da HW10 overtok i det prissegmentet (rundt 25k dengang).

Lignende tråder

1. Sony VPL-VW50 "Pearl" hva bør den koste brukt?
    By Haakon O in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 11
    Siste melding: 12-13-2012, 10:42
  2. Sony "Pearl" VPL-VW50
    By ARTY in forum Digitale projektorer
    Svar: 707
    Siste melding: 12-10-2010, 03:54
  3. noen i trondheim eller i nærheten som har en "pearl" vw50
    By pitt668 in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 12-15-2006, 17:56
  4. Lerret til Sony VPL-VW50 "Pearl"