Hvilken projektor til under 20.000kr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken projektor til under 20.000kr?

Hvilken projektor gir mest i forhold til pris/ytelse i prisklassen under 20000kr? Har sett litt på InFocus X1, men har mine bekymringer rundt det med "regnbueeffekt". Husker jeg så film på en projektor for et par år tilbake, og kan huske jeg la merke til regnbueeffekten, uten å vite hva det egentlig var...

Vurderer derfor å kjøpe Panasonic PT-AE300E, som itavisen likte så godt. Er det noen andre projektorer jeg heller burde rette blikket mot i denne prisklassen?

Gt

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til AVforum.no

Det finnes vel egentlig ingen fasit på hvilken projektor under 20k som er best... Dersom du har mulighet til å kikke på noen av de, hadde det vært best. Jeg lister opp de "hotteste" projektorene for tiden:

*Panasonic PTAE-300
    *Infocus X1
    *Sanyo Z1
    *En eller annen LG projektor
    *Sony HS2

Det er ikke lett å anbefale deg noe du ikke har sett, men av LCD kanidatene har nok PTAE-300 de beste spesifikasjonene. X1 er jo den eneste DLP projektoren her, og er ansett for å være meget bra for prisen.

Mvh

AK

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sikkert så i it-avisens test, GT, så var AE300 og infocus X1 de som kom best ut av testen. Da var prisene noenlunde like på disse 2 projektorene, mens nå er forskjellen ganske stor, rundt 4000,-. Tar jeg ikke helt feil, får man en AE300 til 17 500,- hos komplett.no, mens X1 går for litt over 13 000,-(husker ikke hvor).
    Går selv og tenker(drømmer) om et innkjøp av projektor, og etter å ha lest en del tester, og hva andre anbefaler, er helt klart AE300 favoritten.
    Men det er kanskje lurt å vente til høsten, i tilfelle ryktene om prisfall stemmer da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk

Jeg kommer antagelig ikke til å gjøre innkjøp av projektor før til høsten (august-september), så jeg kan jo håpe på en liten prisnedgang innen den tid. Tror nok jeg vil gå for en LCD proj, bare for å være på den sikre siden.

Har forresten et gammel (sikker fra begynnelsen av 70-tallet) lerret, som bestemodern brukte til å vise 8mm film på en gang i tiden. Lerretet er faktisk lysegrått, omtrent som greyline, og har en litt glinsende og ruglete (?) overflate, såvidt jeg husker (har ikke sett lerretet på 2-3 år nå). Tenkte jeg skulle prøve meg fram med dette lerretet først. Kunne jo hende det ikke er så ille? Noen som har peiling på gamle lerret? Lerretet er forøvrig i tipp topp stand. Brukte det til å projisere film den gangen jeg så det jeg har forstått er regnbueeffekt.

GT

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdtom
    Går selv og tenker(drømmer) om et innkjøp av projektor, og etter å ha lest en del tester, og hva andre anbefaler, er helt klart AE300 favoritten.
    Men det er kanskje lurt å vente til høsten, i tilfelle ryktene om prisfall stemmer da.
    Hei, anbefaler at du tar en titt på disse projektorene før du bestemmer deg. AE300 har jo bedre oppløsning mens X1 har bedre kontrast og sortnivå. Men man bør altså ta en titt selv først.

En annen faktor er at X1 egner seg bedre til bruk med PC enn en AE300.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det forresten noen bra projektorer med xga-oppløsning til under 20000kr? i såfall hvilke modeller er det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GT
    Takk takk Brukte det til å projisere film den gangen jeg så det jeg har forstått er regnbueeffekt.
    Så vidt jeg vet benytter ikke filmfremvisere seg av noe fargehjul, så jeg tviler sterkt på at det du har sett er regnbuer dersom du har benyttet en 8mm fremviser.

Regnbuefenomenet er noe som kommer av fargehjulets rotasjon. Dersom dette ikke roterer fort nok vil ikke alle fargpunktene i bildet oppdateres raskt nok, og man kan se regnbuer (spesielt i lyse områder som er i bevegelse).

Se på en X1... ser du ikke regnbuer som irriterer deg der vil du aldri ha noe problem med det. X1 er nemlig en versting for oss som plages av det. Ellers er det en meget bra proj.

Panasonic har dårlig kvalitetskontroll på sine projer, så ikke vær overrasket om du får en med piksel eller fargefeil. Jeg fikk to... og en prøvde de til og med å reparere tre ganger uten hell. Aldri mer Panasonic på meg :evil: , selv om bildet i utgangspunktet var bra. Bare synd de tror de kan prakke på oss produkter med feil. Dette bør ingen godta.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GT
    Finnes det forresten noen bra projektorer med xga-oppløsning til under 20000kr? i såfall hvilke modeller er det?
    Tror ikke Dell3200 er så værst, HP har også en som heter XB31 ellenro, men har ikke funnet noen tester på denne. Kommer sansynligvis til å kjøpe en DLP XGA proj til høsten men er usikker på hvilken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Så vidt jeg vet benytter ikke filmfremvisere seg av noe fargehjul, så jeg tviler sterkt på at det du har sett er regnbuer dersom du har benyttet en 8mm fremviser.
    Hehe.. jeg så da heller ikke på 8mm filmframviser da jeg brukte lerretet for et par år siden, men en ganske dyr projektor en kamerat hadde tatt med fra jobben. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    Tror ikke Dell3200 er så værst, HP har også en som heter XB31 ellenro, men har ikke funnet noen tester på denne. Kommer sansynligvis til å kjøpe en DLP XGA proj til høsten men er usikker på hvilken.
    Sikler litt på NEC VT560 for tiden jeg... men skulle gjerne ha sett projektoren i bruk før jeg gikk til innkjøp... eller i det minste et par tester! I utgangspunktet kjøper jeg projektor for å bruke den i firmaet, til å vise fram produkter og produksjoner. Men det er viktig at den kan vise film på en tilfredsstillende måte også... Siden jeg hovedsaklig skal ha proj'en koblet til pc, synes jeg nesten xga er et minimum av oppløsing. Hvordan blir bildet på panasonic AE300E når man bruker den til f.eks. å surfe eller vise presentasjoner? Skjer det noe rart med bilde og pixelforholdene da?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste bilde til under 20K er det helt klart X1 som gir etter min mening.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Beste bilde til under 20K er det helt klart X1 som gir etter min mening.
    Hmm, da har du vel sammenlignet med Panasonic AE300, eller?? Uansett er vel X1 et bra kjøp til litt over 13000,-. Godt under prisen på AE300.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det projektoren som gir mest ytelse for pengene kan da ikke være annet enn Panasonic PTA-E100, å påstå noe annet vil være sprøyt :-)

Den koster nå vanvittige 7.495,-

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det projektoren som gir mest ytelse for pengene kan da ikke være annet enn Panasonic PTA-E100, å påstå noe annet vil være sprøyt :-)

Den koster nå vanvittige 7.495,-
    Godt poeng. Men hvordan er den å bruke i et rom uten full lyskontroll?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det...

Har hatt en PT-AE100 til hjemlån mens Panasonic forsøkte å reparere min 300... greit i totalt mørke, men glem det i et rom med antydning til lys.

Hvis du først vil se film hjemme, hadde jeg lagt litt mere penger på bordet.

Regnbuer eller ikke, X1 er milevis bedre enn 100'en!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel i overkant unyansert. Heller en AE100 nå til 7500,- enn en "knallgod" prosjektor til 30000,- som i løpet av et års tid vil koste under 10000,- og som du da antageligvis vil karakterisere på samme måte som du nå omtaler AE100.

Når ferske folk stiller spørsmål om disse tingene her, er det fordi man ønsker å styre unna de dårligste kjøpene. I en slik sammenheng er relativ ytelse i forhold til pris, vel så viktig som absolutt ytelse uavhengig av pris. AE100'en har gjort det bra i en rekke tester, selv om denne sikkert nå faller igjennom målt mot nyere produkter, men da til en helt annen pris. Utsagn som "glem det" o.l. bidrar kun til å skape forvirring, og har ikke annen relevans en å synliggjøre din holdning ut fra dine preferanser.

Til alle dere som er usikre på hvor mange tusen man bør legge i en prosjektor, vel vitende om at prosjektoren vil være "null verdt" i løpet av kort tid uansett hva man kjøper, vil jeg påstå at det å måtte "trekke for gardinene" for å få et brukbart bilde faktisk er å foretrekke framfor å betale mange titalls tusen for et produkt man akkurat nå karakteriserer som "bra".

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå prater vel ikke akkurat jeg om proj til 30'000 heller da... tenkte mer på en X1 eller en 300 (for de som tar sjansen på Panasonic). X1 ligger på 13'000 og du får fryktelig mye bedre bilde for de ekstra tusenlappene!

Ellers er det opptil hver enkelt å velge hvor mye de vil legge i en proj, men dette er ihvertfall mitt synspunkt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med 30 000 var satt på spissen. Er for øvrig klar over hva 300 og X1 (som for øvrig er en 4:3 prosjektor) koster, men poenget blir det samme. Til neste år vil vi kunne kjøpe prosjektorer som vil være vesentlig bedre til en billigere penge. Relativ ytelse i forhold til pris er derfor et vesentlig element oppi dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Dette med 30 000 var satt på spissen. Er for øvrig klar over hva 300 og X1 (som for øvrig er en 4:3 prosjektor) koster, men poenget blir det samme. Til neste år vil vi kunne kjøpe prosjektorer som vil være vesentlig bedre til en billigere penge. Relativ ytelse i forhold til pris er derfor et vesentlig element oppi dette.
    X1 er mye mer en dobbelt så bra som AE100. Derfor er X1 et bedre kjøp

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback