Hvilken projektor til under 20.000kr? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor kjøpe noe man kanskje er misfornøyd med fra dag en, dersom man kan kjøpe noe man kan være fornøyd med i lengre tid fremover?

Velger heller å kjøpe noe jeg synes er bra nå (utifra hva man har råd til), så slipper jeg peset med å bytte proj hele tiden. Dersom jeg velger en proj idag jeg synes har et meget bra bilde, skal det mye til at jeg skal synes dette blir dårlig i nær fremtid. Ser det ut som film så ser det ut som film...

Selvfølgelig vil nyere projer bli bedre, men i det store og hele vil dette først og fremst merkes ved en direkte 'side by side' sammenligning av projer. Ser man dem ikke side om side så tviler jeg på at man vil være misfornøyd om et år med det kjøpet man gjør idag hvis man velger ut ifra egne preferanser.

Men dette sirkuset er som med PC'er... vil man ha noe får man bare slenge seg på karusellen. Skal man hele tiden vente på noe bedre vil man aldri kunne kjøpe noe, for noe bedre vil alltid komme.

Blir jo også dyrt å bytte tilbehør hver gang man bytter proj... som f.eks. takstativ.

Men hver mann sitt valg. Sa bare at 100'en var dårlig med ambient lys, det var det det ble spurt om... Med total mørklegging hjelper det selvsagt, men X1 er fremdeles verdt de ekstra lappene!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet nå ikke om at jeg vil si at X1 er så mye bedre enn PT-AE100, det er greit at man slipper screendoor, men den har sine andre ulemper.

Den er nå tross alt 4:3, mens Panan er 16:9. Men selvsagt skal man se dagsrevyen så går det bra.

Personlig ville jeg kjøpt PTA-E300, men PTA-E100 er det beste kjøpet med tanke på prisen. Den koster jo nesten ikke mer enn en pære :-)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Dette med 30 000 var satt på spissen. Er for øvrig klar over hva 300 og X1 (som for øvrig er en 4:3 prosjektor) koster, men poenget blir det samme. Til neste år vil vi kunne kjøpe prosjektorer som vil være vesentlig bedre til en billigere penge. Relativ ytelse i forhold til pris er derfor et vesentlig element oppi dette.
    X1 er mye mer en dobbelt så bra som AE100. Derfor er X1 et bedre kjøp
    Man får ikke dobbel så mye glede med en X1 :-) Og den er ikke dobbelt så bra. Ergo PTA-E100 er et bedre kjøp.

Så får man heller kjøpe en PTA-E300 til 7500 til neste sommer.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det er utrolig vanskelig altså, jeg skal kjøbe min første projektor, og den ene dag er jeg sikker på å kjøbe en PT100 bare for å ha en i det mindste, prøve den ut og la den gi mig "erfaring". Næste dag er det x1 fordi alle taler så positivt om den, den tredje dagen er pt300 fordi jeg nu vil satse på en bedre med én gang, så er det Ask, så det Plus Piano....
    altså, jeg skal ha en 16:9, ergo er jeg litt imot x1 men så er der det med prisen da, skal jeg glemme 16:9 og spare penger og kjøbe en x1 likevel og så etterpå fortryde ? Klarer ikke å bestemme mig altså......, har man først fått disse problemer er livet nok blitt litt for luksuriøst...
    Hilsen Niels.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en PT-AE100 som jeg kjøpte da den var helt ny på markedet og alt annet kostet mye mer. Jeg er kjempefornøyd med den. Det går helt fint å se film selv om det ikke er 100% mørkt i rommet (det blir selvsagt bedre hvis det er helt mørkt).
    Kjøpte meg akkurat et Hoya FL-D-filter som forbedret sortnivået.

Har ikke testet noen andre projektorer, men det har jeg ikke tenkt til heller før jeg skal ha meg ny. Hadde jeg prøvd en nyere projektor med bedre sortnivå etc. hadde jeg sikkert blitt misfornøyd med 100'en helt til jeg byttet.

Så det kommer vel an på hvor kravstor du er. Men hvis jeg var sugen på en billig projektor hadde jeg kjøpt PT-AE100 (med returrett) og vurdert om den var bra nok eller ikke før jeg i det hele tatt hadde sjekket ut hvor mye bedre de andre er.

-Audun

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror dette mer er en diskusjon om hvor mye en ønsker investere enn hva som svarer seg. Det er selvsagt korrekt at en AE100 til 7500 tilsier en langt mindre risiko for tap enn en dyrere projektor. Dette er dermed det økonomiske alternativet, der en får mye for pengene og samtidig reduserer risiko for tap pga prisnedgang.

For andre, som megselv, representerer AE100 et produkt som langt fra tilfredsstiller de krav og ønsker jeg har til hjemmekino, da etter lang tids bruk og erfaring med projektorer. Jeg synes derfor det er helt greit å investere 40-50.000 i en projektor som jeg vet vil falle til 20-30.000 innen året er omme. Jeg prioriterer med andre ord å bruke 20-40.000 pr. år på kun projektorbiten. I tillegg kommer alt annet, som HTPC'er, DVD filmer, lydutstyr osv.

For 10 år siden ville jeg definitivt heller valgt en AE100. Da hadde jeg verken erfaringen (og dertil utviklet en kritisk sans for bildekvalitet) eller økonomien som jeg i dag har.

Det bør forøvrig være helt klart for alle; det koster å være "fin på det" i hjemmekinoverden. Aller helst skulle jeg ønske at jeg kunne kjøpt en AE100, lent meg tilbake i godstolen og bare kost meg med en godfilm, uten å tenke på alt rundt. Slik er det nå endag ikke, men jeg har det jo morsomt også med denne hobbyen, da! For det er jo en hobby!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel litt som med bil kjøp. Noen syns en BMW 316 (ae100) er helt grei, noen ønsker litt mer bil og moro og går for en 320 (X1 og ae300) og noen tar’n helt ut og kjøper en 330iX (HT1000, Action o.s.v.).
    Nå er det vel kanskje bare de som bor på Grønland i Oslo som vil ha BMW, men dere skjønner sikkert hva jeg mener å illustrere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er opptil hver enkelt å velge... man får velge ut ifra egne synspunkter og egen lommebok. Men om folk spør om meninger, så kommer jeg med MIN mening og andre får komme med SINE meninger. Det er sånn det fungerer.

Det er klart at det er morsomt å få et stort bilde på veggen for under 8'000,- kroner, men min mening er at man får det man betaler for.

Var forøvrig hos projectiondesign igår og fikk demonstrert action!

Der føler jeg faktisk at man kan legge litt ekstra i en proj, og det kommer ikke bare av at man får en meget bra proj, men også fordi servicen der er helt fantastisk. Det virker også som om de som jobber der har en genuin interesse for å gjøre ting best mulig!!!

I motsetning til Panasonic, som for meg bare virker som om de er ute etter markedsandeler og penger.

Nå har jeg vært veldig uheldig med panasonic's projer og har dem derfor kanskje litt ekstra opp i halsen, men har du ikke problemer med regnbuer på X1 er denne klart det beste alternativet. Og da slipper du å bytte proj så ofte. I tillegg er toleransene på 'døde piksler' på en DLP mye strengere enn på LCD, så du vil i praksis slippe dette problemet.

Forskjellen på 800x600 (16:9=800x450) og 960x540 er ikke så stor i dette tilfellet (PT-AE100 har vel knapt mer enn 800x450), så jeg ville gått for X1... bare sjekk regnbuer først.

Jeg er vel av de som heller legger litt mer penger i det i begynnelsen, for å slippe å bytte ut ting så ofte.

Ikke usannsnlig at det nå blir en Action! og da vet jeg at det er noe JEG klarer meg med i laaaang tid. Ser det som en investering over tid.

Vet at den ikke tilhører under denne tråden, men det jeg vil frem til er at man bør tenke litt på servicen som tilbys når du kjøper en proj...
    og panasonic var jeg ikke helt fornøyd med.

Er tross alt bare to mnd siden jeg fikk hjem min første proj, en PT-AE300E... og etter disse to mnd med masse rot og tull (fikk tilbake penger forrige uke) ser man i hvilken prisklasse jeg har havnet. Bra service er uvurderlig!!

ops:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, jeg fortsætter, desværre, takk for alle svarene ellers. Skal jo ha 16:9, ser egentlig bare på dvd, men alle sier jo at X1 gir nydelige bilder i 16:9 så kanskje det skulle blive den ?
    Panasonic PT-AE 200 er etterfølgeren til PT-AE100, noen der har erfaringer med den ? Prisen på den og X1 er jo næsten samme.
    Noe andet, vet noen om lerret med sølv coating ?

Hilsen Niels

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av pamundse
    Sitat Opprinnelig postet av Tom2
    Dette med 30 000 var satt på spissen. Er for øvrig klar over hva 300 og X1 (som for øvrig er en 4:3 prosjektor) koster, men poenget blir det samme. Til neste år vil vi kunne kjøpe prosjektorer som vil være vesentlig bedre til en billigere penge. Relativ ytelse i forhold til pris er derfor et vesentlig element oppi dette.
    X1 er mye mer en dobbelt så bra som AE100. Derfor er X1 et bedre kjøp
    Man får ikke dobbel så mye glede med en X1 :-) Og den er ikke dobbelt så bra. Ergo PTA-E100 er et bedre kjøp.

Så får man heller kjøpe en PTA-E300 til 7500 til neste sommer.
    Subjektivt: På en X1 glemmer man at man er på en hjemmekino, bildet er så bra at man lever seg inn i det. Er man ikke plaget av regnbuene så er det ingen feil med bildet man irriterer seg over. Bedre enn på kino syntes jeg.

På PTA-100 så ser man konstant lysegrått sortivå og plagsom screendoor. Da vet man hele tiden at man ser på et bilde hjemme i stua og man kommer ikke inn i filmen syntes nå jeg. Disse projektorene er ikke i sammme klasse etter min mening.

Dette er er dog bare min subjektive mening som er basert på ca. 5 filmer som jeg har sett på hver av disse projektorene. Jeg anbefaler alikevel at man bør se på begge (eller enda fler) projektorene før man gjør et kjøp. Men uansett hvilken projektor man kjøper av disse så er det jo et mye bedre kjøp enn en 32" TV (gjesp!).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor man kan få demonstrert en Infocus X1 i Halden/Fredrikstad/Sarpsborg-området?
    Hadde først bestemt meg for å vente til PTAE-300 faller noe i pris, men synes jeg bør finne ut om jeg er følsom for regnbuer før jeg bestemmer meg...

Finnes det noen gode DLP-prosjektorer med native 16:9 til under 20000? Jeg kommer neppe til å bruke prosjektoren til annet enn film og jeg regner med at PC-spillene etterhvert kommer til å støtte 16:9 etterhvert også... :wink:

PS. (Til de som mener at jeg bør støtte det lokale næringslivet: Jeg har ikke 50000 å bruke på en Action! akkurat nå).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre tror jeg ikke det finnes DLP med native 16:9 oppløsning i denne prisklassen. Eneste native 16:9 paneler TI har foreløpig er vel Mustang HD2 og Matterhorn, og disse må du nok noe opp i pris for å få.

Prisen på disse vil nok synke etterhvert, men foreløpig er det ingen alternativer under 20k ihvertfall.

Ta opp lån, og kjøp Action! *hehe*

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •