Epson Pro Cinema EH-LS10000 - Laserbasert projektor - annonsert

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  8
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 136
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson Pro Cinema EH-LS10000 - Laserbasert projektor - annonsert

Etter skuffelsen har lagt seg over Sonys begredelige lansering kan kansje dette muntre dere opp?

Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Epson Pro Cinema EH-LS10000 - Laserbasert projektor - annonsert-1161-png  
    Sist endret av lygren; 08-27-2015 kl 18:48

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Oj, der var Epson tilbake på banen igjen gett! Nå får en jo avvente et fungerende eksemplar før en virkelig hopper i taket her, for Epson hadde jo tidligere en reflektiv projektorteknologi som aldri ble noe av selv om modellen faktisk var ute på messer. Blir dette noe av er det selvsagt svært spennende, både reflektiv LCD og laser er jo ting som i utgangspunktet klinger positivt!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...men dette med "absolute black contrast ratio" stusser jeg vel litt på da... For selv om lyskilden er laserbasert er jo ikke hver enkelt piksel laserstyrt, så en er fremdeles betinget av LCD-panelets evne til å shutte ned?

Ellers; noen som har mer info?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, lest meg litt opp på AVSforum-trådene rundt denne nå og det er tydelig at folk vet veldig lite. Det sies imidlertid noe om at projektoren skal vises på IFA, så det er lov å håpe at vi kan få tatt en titt på den når AVforum skal nedover i morgen (drar på messen først på lørdag).

Det jeg ser av spekulasjoner er så langt;

1. Laserkilden er sannsynligvis en kombo av blålaser og et phosphorhjul som henter ut rødt og grønt.
    2. Muligens motorisert zoom / fokus
    3. 4K er en "E-shift"-variant ala JVC som slås av i 3D;
    4. ...hvilket også bekrefter at denne varianten av Epsons LCOS / reflektiv LCD faktisk fungerer på 3D...

Dette med absolute black er derfor mest sannsynlig bare jumbo jimbo, de snakker i så fall om når hele lyskilden (laseren) slås av og ikke reell intra-scene kontrast... Sonys businessmodell basert på lignende laserteknologi hadde jo null sortnivå å snakke om, samt "speckle" i det hvite, så Epson må ha gjort en hel del forbedringer / endringer om dette skal fungere slik de angir. Dette med at de angir bredt fargespekter er jo for øvrig egentlig en positiv sak, det tyder på at laserimplementeringen fungerer.

Et annet spørsmål er selvsagt hvor mye lys en kan forvente av en slik projektor. Jeg er heldigvis ikke spesielt kravstor på lys, men 1000AL i kalibrert modus hadde jo vært kjekt. Blir det type 500 kalibrerte lumens ala Optomas HD91 er plutselig ikke projektoren spesielt aktuell for mange, spesielt om dette skjer i kombinasjon med dårlig sortnivå...

Igjen; forrige LCOS-modell fra Epson ble trukket fra markedet før den traff butikkene så vi får håpe det ikke skjer igjen...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4K Enhancement? Stinker e-shift av dette?

Laser lyskilde er jo spennende da, for det gir enorm kontroll på lysbanen, og dermed perfekt fungerende polariseringsfiltre. Det betyr enorm kontrast og perfekt sortnivå.
    Blir spennende å se om det blir noe ut av denne da? Epson har jo vist "nye projektorer" før, som det i ettertid aldri ble noe av.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så betyr 4K mye mindre enn solid kontrast og en del andre parameter, men det er uansett litt kjiipt at at 40% av skjermen ikke inneholder bildeinformasjon (60% pixelfillrate), som følge av LCD-tekonlogien. Jeg regner vel også med at Espon nesten har tynt teknologien så langt det går, allerede....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    For min del så betyr 4K mye mindre enn solid kontrast og en del andre parameter, men det er uansett litt kjiipt at at 40% av skjermen ikke inneholder bildeinformasjon (60% pixelfillrate), som følge av LCD-tekonlogien. Jeg regner vel også med at Espon nesten har tynt teknologien så langt det går, allerede....
    ...de bruker ikke de gjennombelyste LCD-panelene sine AK, men nye (eller videreutviklede) reflektive. Antar derfor at fillrate blir noe helt annet enn på de eksisterende...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    4K Enhancement? Stinker e-shift av dette?
    Hva er det som "stinker" med e-shift? Synes ikke JVC's eshift maskiner står noe tilbake for sonys 4K maskiner? Hva er problemet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    På Blu-rays er jo JVCs E-shift ikke noe større issue utover at det selvsagt ikke blir helt like skarpt som native 4K (men allikevel veldig bra...). På native 4K-materiale er det nok imidlertid en fordel at chippen er tilsvarende - i det minste at en kan mappe pikslene 1:1. Dette er såvidt jeg har forstått det ikke tilfelle på JVCen, og muligens heller ikke på Epsonen, og da vil det forekomme en omskalering som aldri er en bra ting. Nå har jeg imidlertid sett 4K native fra en RED-spiller på JVCen, og selv om Sonyen er noe skarpere trenger ikke det nødvendigvis skyldes chippen utelukkende ettersom tross alt linsa og hele prosesseringsenginen på Sonyen til over doble prisen (VPL-VW500) er på et annet nivå...

Jeg synes det viktigste momentet ikke nødvendigvis er hvordan produsentene oppnår høyere oppløsning, men hvordan dette utarter seg på lerretet og i så måte er det jo spennende at også Epson begir seg innpå. Hvis de både får redusert screendoor som følge av reflektiv LCD samt kjører E-shift for å gi enda bedre (opplevd) sømløshet er jo det potensielt en veldig god nyhet for alle med store lerreter og/eller kort sitteavstand.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...de bruker ikke de gjennombelyste LCD-panelene sine AK, men nye (eller videreutviklede) reflektive. Antar derfor at fillrate blir noe helt annet enn på de eksisterende...
    Ahh, my bad. Jeg leste bare 3LCD, ikke "reflective".

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4K vil i 99% av tilfellene handle om oppskalering uansett, i og med at kildene ikke finnes (i særlig grad). Kun to av USAs box office top ti akkurat nå, er spilt inn i 4K. Om oppskaleringen gjøres gjennom e-shift eller reality creation til ett native 4K display er ikke veldig interresant.

1:1 pixel mapping bør derfor heller ikke være voldsomt tungtveiende i denne sammenhengen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Hva er det som "stinker" med e-shift? Synes ikke JVC's eshift maskiner står noe tilbake for sonys 4K maskiner? Hva er problemet?
    Det er fordi du ikke har sett dem begge med bra 4K kildemateriale? Med skikkelig 4K materiale ser du fort at e-shift bare er tull. E-shift gir ikke 4K, men noe som i beste fall kan minne og interpolert 4K med dårlig bildeprosessering. Jagies og flimring er tilbake i fullt monn på alle diagonale linjer i bevegelse. E-shift er ikke 4K, og minner heller ikke om 4K (på 4K kildemateriale).
    Sier ikke at JVC projektorene er dårlige, for X500 er min klare favoritt om dagen. Men dette er jo mye på grunn av at det ikke finnes 4K kildemateriale akkurat nå. Det vil jo sikkert ikke vare alt for lenge? På 4K materiale foretrekker jeg glatt Sonys 4K (og "dårlige sortnivå) fremfor X500 sin "2K på steroider".
    Sist endret av Gorm; 09-04-2014 kl 17:13

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Men dette er jo mye på grunn av at det ikke finnes 4K kildemateriale akkurat nå. Det vil jo sikkert ikke vare alt for lenge? På 4K materiale foretrekker jeg glatt Sonys 4K (og "dårlige sortnivå) fremfor X500 sin "2K på steroider".
    Les svaret mitt til Lygren. At 4K vil bli vanlig "om ikke alt for lenge" er naivt. IMDB.com gir god oversikt i hvordan filmer er filmet og mastret. 99% av alt du ser i all overskuelig fremtid vil være 2K. Og selv om ett par demovideoer i 4K ser aldri så bra ut er det begrensa hvor mange ganger du gidder å se på dem. Realiteten er at dagens kjøpere av disse produktene hovedsakelig vil benytte dem til 1080p kilder, trolig gjennom hele projektorens levetid. Og da spiller det svært liten rolle om projektoren har ekte 4K eller e-shift.

At Epson har valgt å "ta til takke" med en e-shift løsning og fokusert på ny lyskilde, er i mine øyne mye mer spennende enn at Sony slipper en blass, overprisa versjon av fjordårets nyhet. Om noe "stinker", er det vel den.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en overdrivelse å kalle Sony VW300 en blass overpriset versjon av fjorårets nyhet. Jeg er enig i at det kanske ikke var en spennede nyhet, men det er fortsatt en "billig" ekte 4K projektor som sannsynligvis overgår de fleste 1080p projektorer inkludert X500 i de fleste aspekter av bildekvalitet (dette baserer jeg på min test av VW500 vs X500 i fjor). Og i en lysmalt stue er det nok vanskelig å finne et bedre alternativ i 50k +- kategorien. Skulle ønske Sony fant ut at det vil være lurt å prise denne under 50k da det ville gjøre den attraktiv for flere.

Det største problemet med JVC E-Shift i år er at bildet faktisk blir mye bedre uten at den er aktivert og da blir det rimelig meningsløst med "4K" E-Shift. Forrige generasjon E-Shift var bedre syns jeg hvis man ser totalt på det. Første generasjon var egentlig best hvis man ser på store deler av bildet, men den "stjal" store deler av ansi/simultan kontrasten og bidro derfor negativt.

Ser på denne Epson modellen som svært intresant da løsningen de har valgt er spennede, men Epson har lansert Reflective 3LCD før på IFA uten at den kom på markedet, så vi får se hva som skjer denne gangen. Uansett spennede å høre hva Gorm og Lygren sier hvis de får sett denne på IFA. Jeg skal desverre ikke nedover i år.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen overdrivelse å kalle den det. Fakta er at selv HW55 vil være en bedre projektor på mange måter. I rommet du skisserer passer den også bedre ettersom den kommer i hvit. Den har høyere lysstyrke og seks ganger høyere kontrast. Og den koster en tredjedel av prisen.

Men dette er avsporing. Denne tråden handler om Epson. Er det noen som har hørt noe mer?
    Sist endret av Ballis; 09-04-2014 kl 19:27

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ingen som har hørt noe mer!

Å si at HW55 vil være en bedre projektor er tull! Jeg har HW55 og den er ikke i nærheten av VW500 da VW500 er bedre på så og si alt, og fargen på projektoren har ingenting å si for bildet den viser på lerretet... Du overdriver nok også verdien av HW55 sin iris da native kontrasten på VW300 vil være mye høyere og ikke minst linsekvalitet og ansi kontrast. Jeg har forresten en hvit HW55 i en lys stue.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VW500 er ikke VW300. Skru av irisen på 500n og sett i gammel pære så har du VW300. Da tror jeg du blir rimelig overaska over hvor bra HW55n er.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    VW500 er ikke VW300. Skru av irisen på 500n og sett i gammel pære så har du VW300. Da tror jeg du blir rimelig overaska over hvor bra HW55n er.
    Nei, det blir jeg ikke. HW55 er en veldig bra projektor og jeg bruker den mye til gaming, TV og ungene ser film på den, men den vil aldri nå opp til VW300 uansett. Med en kjapp kikk på HW55 og så VW500 er det kanske ikke så stor forskjell, men hvis man går i dybden er det relativt store forskjeller, men det har ikke du gjort så du vet jo egentlig ikke hva du snakker om.

Du må huske at dette har jeg testet nøye mange ganger selv om jeg ikke har sett VW300 har jeg sett VW500 uten iris aktivert og har gjort det samme med HW55 og har faktisk eid en 4K maskin i 2,5 år og jeg vet hva jeg snakker om. Jeg har også eid HW50/55 i snart 2 år. Og de 200 lumen forskjell på VW500 og VW300 trenger ikke ha noe å si i kalibrert tilstand det samme gjelder i forskjell til HW55.
    Sist endret av Andreas21; 09-04-2014 kl 20:18

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde en egen tråd for Sonyen, diskusjonen rundt den får nesten bli der.

Tilbake til Epson.
    Det er da bekreftet via Epsons egen markedsføring, at dette er en e-shift variant:
    Sist endret av Ballis; 09-04-2014 kl 21:13

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. OBOS kino: Epson TW1000 ut og Epson TW9100 inn! Hvor stor blir forskjellen?!
    By Noose in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 193
    Siste melding: 11-20-2013, 20:45
  2. Epson Home Cinema 8100
    By ostepoppgutten in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 10-04-2009, 22:33
  3. Tråd: Epson PowerLite Home Cinema 1080
    By Ngogorogoro in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 05-24-2007, 01:11
  4. Epson PowerLite Cinema 400
    By ProZac in forum Digitale projektorer