Epson Pro Cinema EH-LS10000 - Laserbasert projektor - annonsert - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  8
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 136
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om jeg ikke tar helt feil, kommer JVC med laserbasert PJ snart også. Med low latency game mode.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis Vis post
    Om jeg ikke tar helt feil, kommer JVC med laserbasert PJ snart også. Med low latency game mode.
    JVC slipper en laser 1080p projektor med samme chassi som X500 og den har to lasere hvor en lyser på et fosfor hjul som Epson sin løsning. JVC har valgt å bruke laser moduler med 8 lasere i hver så den har faktisk 16 lasere totalt, skulle en feile vil modulen automatisk øke lysstyrken i de gjenværende så brukeren ikke vil mærke at det skjer en gang. om den har Game mode med lav inputlag vet jeg ikke, men JVC jobber med dette på kommende modeller har jeg hørt et rykte om...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En low latency X500 er vel omtrent projektor nirvana for meg i allefall. Blir spennende å se hva de gjør med laser.
    Tror 2015 generelt blir et svært spennende år.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den JVC projektoren det ryktes om skulle vel koste noe sånt som 50K euro, om jeg ikke har oppfattet helt feil? Ergo er den vel knapt verd å nevne i hjemmekinosammenheng?

Og når vi er inne på løsning med to "lamper", hvordan i all verden skal man oppretthold fargetemp og fargegjengivelse på disse? Vi vet jo at fosfor endrer seg (slites) relativt raskt, mens lampen uten fosfor vil være tilnærmet konstant? Skal bli spennende å se hvordan dette ser ut etter noen hundre timer laserlys inn i fosforet?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, er egentlig ikke så veldig interessert i Epson ls10000 utover laser kilden, og hva dette vil bety framover.
    Ikke har jeg snakk om råd til og handle projektor til maks 25k heller så må nok vente noen generasjoner før dette ramler ned.
    Klarer meg dog enda hehe.

En ting er nok sikkert de gamle lampene er på vei ut, og personlig ja, en stille gående JVC med lite display lag høres meget attraktivt ut.
    En LED DLP er ikke ille heller men jeg er ikke spessielt hypp på fargehjul men dette må vel kunne droppes snart ?
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Den JVC projektoren det ryktes om skulle vel koste noe sånt som 50K euro, om jeg ikke har oppfattet helt feil? Ergo er den vel knapt verd å nevne i hjemmekinosammenheng?

Og når vi er inne på løsning med to "lamper", hvordan i all verden skal man oppretthold fargetemp og fargegjengivelse på disse? Vi vet jo at fosfor endrer seg (slites) relativt raskt, mens lampen uten fosfor vil være tilnærmet konstant? Skal bli spennende å se hvordan dette ser ut etter noen hundre timer laserlys inn i fosforet?
    Pris er ikke nevnt, men etter det ryktene sier skal den ikke være så dyr, hvis den koster mer enn Epson sin er det jo meningsløst. Hvis denne er ment til simulatormarkedet er jo ikke 50k Euro en utenkelig pris, men jeg vet ikke så mye om denne enda. Jeg liker heller ikke at de bruker fosfor, men det JVC sier er at det er en Auto funksjon som skal gjøre at dette skal holde seg rimelig konstant uten at jeg vet noe mer.

Fosforet er også på aluminium og skal reflektere laserlyset hvis jeg ikke forstod feil og da snakker vi vel annen slitasje??

Her er en dårlig video:

Sist endret av Andreas21; 01-05-2015 kl 19:12

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Ja, er egentlig ikke så veldig interessert i Epson ls10000 utover laser kilden, og hva dette vil bety framover.
    Ikke har jeg snakk om råd til og handle projektor til maks 25k heller så må nok vente noen generasjoner før dette ramler ned.
    Klarer meg dog enda hehe.

En ting er nok sikkert de gamle lampene er på vei ut, og personlig ja, en stille gående JVC med lite display lag høres meget attraktivt ut.
    En LED DLP er ikke ille heller men jeg er ikke spessielt hypp på fargehjul men dette må vel kunne droppes snart ?
    Trenger ikke fargehjul da en LED DLP kan ha en LED per primerfarge.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan si noe om laser forventes å gi fra seg mye varme?

Har en Sony HW-50-ES i kjellerstua og den generere MYE varme. Nå er den ikke akkurat alene, både HTPC, forsterker, receiver og 3 sub-forsterkere genererer nok litt - men tror faktisk prosjektoren er den som genererer mest.
    Noe som medfører at det etter en time eller 3 blir varmt - såpass at jeg seriøst vurderer å installere en varmepumpe for kjøling...

Men om prosjektoren ble oppgradert til en 4K prosjektor som ikke genererte varme samt noen andre tiltak - for eks. oppgradere HTPC'en til en ny strømgjerrig prosessor, så kan det være at det vil være nok til at det ikke blir noe særlig problem lengre...
    ..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg omsider fått sett litt på denne og har en del inntrykk. Førsteinntrykket er at dette jo er et monster av en projektor, nesten på linje med Sonys VW1000, og langt større enn VW300 / VW500 fra Sony. Nesten 20 kilo sier jo egentlig sitt, men det er først når en ser denne live at en forstår hvor volumøs den er. Samtidig er designet sleek og byggekvaliteten er typisk "Hi-End", minner nesten litt om Sony 4K-ene, ikke umulig at Epson er inspirert nettopp av disse.

Noen bugs er det gjerne, typisk det for en ny teknologisk plattform. Bl.a. fader menyene plutselig ut og det ser også ut til at gamma p.t. ikke er helt korrekt i bånn, dvs. at gamma 2.4 typisk ser ut som 2.2 eller kanskje 2.1, dvs. det er litt mye sprut i bånn til tross for høy gamma. Dette kan en sikkert løse med fremtidige firmware updates, og gammaen kan sannsynligvis korrigeres ved kalibrering.

Bildemessig er førsteinntrykket svært godt. Veldig mye lys, god dynamikk og overraskende godt sortnivå. Som nevnt er detaljnivået i mørke scener også svært godt, kanskje til og med litt vel godt... Direkte sammenlignet med JVC X500 er det imidlertid et lite stykke å gå for Epsonen i bekk mørke scener som en forsiktig belyst stjernehimmel, men samtidig langt bedre enn jeg hadde forventet. JVC er jo tross alt referansen på sort, og en sitter absolutt ikke med følelsen at Epsonen produserer den atypiske "gråsorten" som de fleste øvrige produsenter gjør. Her må jeg også teste mer, for JVCs innebyggede lokalkontrastboost ala Darbee gir JVCen en edge mot manglende tilsvarende prosessering i Epsonen, så test med nettopp en Darbee aktivert står absolutt på bucketlista... Uansett; sortnivået til JVCen har ikke Epsonen, gut feeling er type 15.000:1 på Epsonen (native) og 30-40.000:1 på JVCen.

Epsonen produserer vesentlig mer lys enn JVCen, tipper 1100 (JVC) vs. 1500AL (Epson) faktisk stemmer. På store lerreter er selvsagt økt lysutbytte veldig kjekt... Fargemessig ser også Epsonen absolutt fin ut rett ut av esken, men bør selvsagt kalibreres.

Epsonen er også ekstremt stillegående, selv i høy powermode, den mest stillegående projektoren jeg tror jeg har hørt i høy "lampe"-modus noen sinne, der JVCen i tilsvarende modus gir noe lyd fra seg, samme med Sonys 4K-projektorer. Sonys HW55 er imidlertid nesten på samme nivå som Epsonen hva angår støy i høy lampemodus, eller fravær av støy er vel mer korrekt å si.

Skarphetsmessig er også Epsonen svært god, på linje med JVCen. Prosesseringen må en imidlertid være litt forsiktig med... 4K-e-shift i høyere modus enn "1" tillegger sharpness som nærmest umiddelbart introduserer edge-enhancement-artifakter. Samtidig fremstår bildet som ekstremt "4K-ish" i 4K-mode 3-4, men med denne edge-artifakten som følge av dette... Jeg synes E-shift på nivå 1 og sharpness-funksjonen satt til null funker greit, samtidig som jeg gjerne skulle hatt mer av skarpheten til "Super Resolution"-systemet til Epson uten samtidig å fått disse digitale artifaktene. Her synes jeg Sonyene er en del bedre, både med og uten 4K (Reality Creation).

Det er også en og annen artifakt på Epsonen som er litt usikkert hva skyldes, bl.a. blør det en hel del rødt om en går nærme duken. Ser egentlig ikke så mye til dette i praksis, og det er også mulig problemet skyldes plassering av projektor, dvs. optiske artifakter... Bør uansett sikkert undersøkes noe mer.

En annen ting er at "irisen", som i dette tilfellet er laserlyset, blir litt vel synlig i skifte mellom lysinnholdet i ymse scener... Finner sikkert en del annet bøss om en tester mer, er tross alt 1. generasjons laser dette her, så noe mer er det garantert.

Summa summarum vil jeg uansett si at teknologien er svært lovende. "Uendelig" antall lampetimer, et svært kompetent sortnivå, god dynamikk, bra fargekorrekthet, stillegående drift i kombinasjon med lens-shift og motorisert zoom og fokus (med minne!) gjør dette til en interessant sak etter mitt syn. Den har også HDCP 2.2-støtte på inputten, og kan derfor vise det nye 4K Blu-ray-formatet... Manko på "ekte" 4K er selvsagt et spørsmål om har mye å si, det finner en først ut av når en mater enheten med defakto 4K-materiale og ser hvordan projektoren løser dette. Litt trekk for digitale artifakter i Super Resolution-systemet, men her er det også mulig bruk av Darbee for å få noe mer opplevd skarphet i kombinasjon med projektorens 4K E-shift kan fungere som en grei erstatning. Dette skal absolutt testes!

10. Liker Ak har likt denne posten
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott innlegg, Jon Eivind. Dine førsteinntrykk samsvarer muligens ikke helt med det vi har hørt fra USA, men det later likevel til å være en lovende projektor, som forhåpentligvis kan bli enda noe bedre ved fremtidige SW-oppdateringer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Flott innlegg, Jon Eivind. Dine førsteinntrykk samsvarer muligens ikke helt med det vi har hørt fra USA, men det later likevel til å være en lovende projektor, som forhåpentligvis kan bli enda noe bedre ved fremtidige SW-oppdateringer.
    Har ikke lest hva de sier om den "over there" annet enn at den knapt har vært å få tak i, derav tilnavnet "Phantom Menace", men husk at jeg bare har sett på den en kort time eller så, så fullt mulig mine inntrykk må korrigeres noe etterhvert...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin oppsummering Jon Eivind, og kjenner meg igjen i alt du nevner her.

Når det gjelder "darbee fuksjon", så har faktisk Epson også en tilsvarende lokal kontrast-boost, og denne heter "super resolution". Aktiverer du super resolution vil du se at stjernehimmelen blir nesten like dynamisk på LS10000 som på X500. Ulempen er at denne - i likhet med all annen prosessering Epson gjør - fullstendig ødelegger bildet med sharpness (edge-enhancement). Det er synd at Epson ikke klarer noe form for prosessering uten å kaste på sharpness "i bøtter og spann". Eneste hederlige unntaket er muligens interpoleringen, gitt at en holder seg til "low". Jeg syns også bildet så bedre ut uten e-shift, akkurat som på X500.

"Lekkasjen" fra det røde panelet kan være en tilfeldighet på akkurat den enheten? Det rare er jo at rødt blør begge veier vertikalt. Jeg mistenker en feil i optical engine, ala det man ofte ser på Epson sine LCD-projekorer?

Ellers er det en veldig spennende projektor. Jeg syns imidlertid ikke Laser lyskilde er det mest spennende med denne enheten, men snarere at Epson endelig har laget en LCoS projektor (selv om de selv ønsker å kalle det "reflective LCD")

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får komme med noen inntrykk jeg også. Har sett på denne epson saken flere ganger nå og siste gangen en side ved side sammenligning med en JVC X500. Begge helt nye. Og ukalibrerte.
    Jeg henger meg på det Gorm sier her, samt likte godt projektoren og med 4K eskiften på så var bildet noe for overskarpt for min smak. Men ble bedre uten. JVC x500 med eskift gjør bildet softere , lager støy i bildet samt mister endel MTF. Så uten er vel det beste. Men smak og behag. Morsomt at epson sin nye fosfor laser klarer å slå bilde helt i 0,0 ire. Noe som jeg liker. Dette er en PJ som kan gå og gå til film tv hele døgnet, uten at man må tenke på pæra. Motion er også meget bra på denne. Henger etter JVC på kontrast og ansi kontrast som man ser. Men en meget god maskin.

15. Liker lygren har likt denne posten
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Ellers er det en veldig spennende projektor. Jeg syns imidlertid ikke Laser lyskilde er det mest spennende med denne enheten, men snarere at Epson endelig har laget en LCoS projektor (selv om de selv ønsker å kalle det "reflective LCD")
    ...nettopp disse panelene kunne en jo virkelig ønsket at de puttet inn også i type TW9XXX-serien og dermed fikk en prisverdig konkurrent til Sonys HW-serie! Nå er det nok betydelige produksjonsbegrensninger på disse panelene p.t. og dermed også årsaken til at de i første omgang kun selger de i kombinasjon med en laser lyskilde. En får jo bare håpe at de får opp dampen snart og dermed kan implementere reflective LCD også i øvrige hjemmekinoserier. Laserlyset er jo egentlig ikke såååå viktig hvis det koster 20-40.000 ekstra, for en får jo tross alt mang en lampe for denne prisen, og i tillegg er det jo gjerne slik at kinoprojektorer ikke brukes like mye som en TV og dermed ikke får mer enn type 500 timer årlig i et relativt aktivt oppsett - og dermed reduseres jo betydeligheten av laserkilden vesentlig. Samtidig; stabiliteten til laserlyset - hvis det nå er like stabilt som de sier - er jo noe lampeprojektorene ikke klarer å hamle opp med, så der vil nok laserlyset ha en fordel selv under moderat bruk ettersom lysmengden i lampa går såpass mye ned etter 1000-1500 timer at en rekalibrering ofte burde vært foretatt for å kompensere for dette. Ellers kan en jo bytte lampe hver 1000., time, får som nevnt mye lamper for titusenvis av laserkroner.....

Newcomer Bullet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er der noen som har denne i stuen nå?

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bullet Vis post
    Er der noen som har denne i stuen nå?
    Tror ikke det, for det er ikke solgt en enda i Norge tror jeg.
    Men noen må jo bli den første.

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    koster mye, kan bytte veldig mange pærer før man er i nærheten av å kunne forsvare prisen.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...nettopp disse panelene kunne en jo virkelig ønsket at de puttet inn også i type TW9XXX-serien og dermed fikk en prisverdig konkurrent til Sonys HW-serie! Nå er det nok betydelige produksjonsbegrensninger på disse panelene p.t. og dermed også årsaken til at de i første omgang kun selger de i kombinasjon med en laser lyskilde. En får jo bare håpe at de får opp dampen snart og dermed kan implementere reflective LCD også i øvrige hjemmekinoserier. Laserlyset er jo egentlig ikke såååå viktig hvis det koster 20-40.000 ekstra, for en får jo tross alt mang en lampe for denne prisen, og i tillegg er det jo gjerne slik at kinoprojektorer ikke brukes like mye som en TV og dermed ikke får mer enn type 500 timer årlig i et relativt aktivt oppsett - og dermed reduseres jo betydeligheten av laserkilden vesentlig. Samtidig; stabiliteten til laserlyset - hvis det nå er like stabilt som de sier - er jo noe lampeprojektorene ikke klarer å hamle opp med, så der vil nok laserlyset ha en fordel selv under moderat bruk ettersom lysmengden i lampa går såpass mye ned etter 1000-1500 timer at en rekalibrering ofte burde vært foretatt for å kompensere for dette. Ellers kan en jo bytte lampe hver 1000., time, får som nevnt mye lamper for titusenvis av laserkroner.....
    "500 timer i et relativt aktivt oppsett"
    Nja, har hatt prosjektoren i 2.5 år nå og har byttet lampe 2 ganger allerede, så med 500 timer er det ikke så veldig "aktivt". Nå ble faktisk prosjektoren brukt som tv her det første året, men dog - timene renner fort på med flere unger + at den også brukes når det lyttes på musikk.

Men er enig i at 20-40.000 ekstra skal det mye til for å forsvare.

For min del så må jeg si at det jeg har størst håp/behov for er to ting:
    1) Mindre varmeutvikling
    2) Mindre støy
    Har i dag en Sony HW50ES, og selv om den skal være av de mest stillegående skulle jeg fortsatt ønske at den var enda mer stillegående, men også at den ikke varmet så mye opp som den gjør.

Er jo en grunn til at jeg ønsker at HTPC'en min skal være vifteløs, ønsker egentlig at prosjektoren er det samme...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, laserlys er uten tvil en fordel når prisene går ned... Poenget nå i første omgang er jo gjerne proof of concept. Mens LED-lys viste seg å produsere for lite lys har jo laser beviselig evnen til å produsere mye lys, både fra denne Epsonen og fra Sonys nye 500.000-kroners VW5000 samt selvsagt en rekke øvrige laserbaserte lyskilder i proffverdenen, så nå gjenstår det å få prisene ned. For oss i Norge er imidlertid den svake kronen noe som jobber mot hyggeligere priser sånn generelt sett, men det kan jo muligens løse seg innen laserlys kommer i mer levelige prisleier.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremtiden er helt klart Laser.
    Det kommer til å komme mere å mere.
    Det er vel ikke lenge til at pæregenerasjonen tar slutt.
    Tror jeg da.

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Lignende tråder

1. OBOS kino: Epson TW1000 ut og Epson TW9100 inn! Hvor stor blir forskjellen?!
    By Noose in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 193
    Siste melding: 11-20-2013, 20:45
  2. Epson Home Cinema 8100
    By ostepoppgutten in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 10-04-2009, 22:33
  3. Tråd: Epson PowerLite Home Cinema 1080
    By Ngogorogoro in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 05-24-2007, 01:11
  4. Epson PowerLite Cinema 400
    By ProZac in forum Digitale projektorer