Epson Pro Cinema EH-LS10000 - Laserbasert projektor - annonsert - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  8
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 136
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    CRT projektorer er desverre helt steinalder og har ikke noe å stille opp med mot en god digital på noe annet enn å vise 0IRE og det har ikke så mye med bildekvalitet å gjøre...
    Prøv å si det til Galadriel, så får du nok kjenne makten til Nenya, vannets ring!

Men har du faktisk sett en Cine 9 opp mot en X500? Jeg har aldri sett en Cine 9 selv, men det skal vel som du sier være noe av det beste. G90 er vel kanskje enda hakket bedre (ja, det er en god, gammel krig), og sist jeg leste om en sammenligning (i sommer en gang) på AVS Forum, var det stort sett sånn at G90 fremdeles var bedre på svartnivå både mørkt ned mot helt svart og helt svart, og bedre på bevegelser, mens de beste digitale var bedre på resten. Så helt svart/hvitt er det vel ikke. Hvis du ikke har sett en sammenligning av en riktig kalibrert Cine 9/G90 i A/B-sammenligning opp mot en X500 og mener det. Da skal jeg bøye meg. Ikke det at jeg noen gang kommer til å satse på en CRT igjen, men jeg har ennå ikke lest at det er fullt så klart som du sier.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff Vis post
    Prøv å si det til Galadriel, så får du nok kjenne makten til Nenya, vannets ring!

Men har du faktisk sett en Cine 9 opp mot en X500? Jeg har aldri sett en Cine 9 selv, men det skal vel som du sier være noe av det beste. G90 er vel kanskje enda hakket bedre (ja, det er en god, gammel krig), og sist jeg leste om en sammenligning (i sommer en gang) på AVS Forum, var det stort sett sånn at G90 fremdeles var bedre på svartnivå både mørkt ned mot helt svart og helt svart, og bedre på bevegelser, mens de beste digitale var bedre på resten. Så helt svart/hvitt er det vel ikke. Hvis du ikke har sett en sammenligning av en riktig kalibrert Cine 9/G90 i A/B-sammenligning opp mot en X500 og mener det. Da skal jeg bøye meg. Ikke det at jeg noen gang kommer til å satse på en CRT igjen, men jeg har ennå ikke lest at det er fullt så klart som du sier.
    Jeg har ikke sett denne sammenligningen, men en kamerat av meg eier en Barco 909 (så og si det samme som en Cine 9) og en JVC X500 og 909 er ikke i nærheten en gang.

Hvis du spør en CRT fantast vil han selvfølgelig aldri innrømme at en digital pæreboks vil være bedre...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, dette ble en tanke OT, men det er vel min feil... CRT/digital-krigen tar nok aldi slutt. 909 er ikke langt fra Cine 9, men den må selvsagt være riktig kalibrert og ikke ha for gamle rør. For meg er egentlig ikke teknologien det viktige, det er bildet. Jeg antar at jeg kunne leve med en X500 og et Euroscreen-lerret med ReAct, eller noe lignende. Spørsmålet er bare om jeg bør leve med noe rimeligere i et par år og så kjøpe noe sånt som en LS1000, altså laserbasert. Men det virker ikke som om folket tror det er så mye å hente på svartnivå på den, så jeg må vel begynne å tenke seriøst på en X500. Seriøst nok til ikke å nevne ett ord til kona!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, dette ble en tanke OT, men det er vel min feil... CRT/digital-krigen tar nok aldi slutt. 909 er ikke langt fra Cine 9, men den må selvsagt være riktig kalibrert og ikke ha for gamle rør. For meg er egentlig ikke teknologien det viktige, det er bildet. Jeg antar at jeg kunne leve med en X500 og et Euroscreen-lerret med ReAct, eller noe lignende. Spørsmålet er bare om jeg bør leve med noe rimeligere i et par år og så kjøpe noe sånt som en LS1000, altså laserbasert. Men det virker ikke som om folket tror det er så mye å hente på svartnivå på den, så jeg må vel begynne å tenke seriøst på en X500. Seriøst nok til ikke å nevne ett ord til kona!
    JVC lanserer en ny laser 1080p projektor denne måneden og det vil sikkert komme mere fra både Sony, JVC og mange andre i løpet av de nærmeste årene så jeg vet ikke om Epson er den rette å satse på. CRT/digital krigen er for lengst slutt og det er bare de mest fanatiske CRT fantastene som fortsatt ikke vil innrømme nederlaget. Kjenner til flere tidligere CRT eiere som har konvertert til digital for lenge siden da JVC kom med gode D-ILA projektorer for en del år siden og de har ikke sett seg tilbake. Sammenligner man dagens X500/700/900 med de litt eldre JVC modellene er sortnivået mye dypere på dagens modeller samt at intrascene kontrasten har blitt mye bedre de siste par årene.

Jeg bryr meg ikke om teknologien, men bildet jeg også og eier faktisk i dag en Sony VW1100, en HW55, en JVC X500, en Sony TV, en Samsung TV og en Panasonic VT30 65". Jeg har også to dnp Supernova 08-85 lerret og de hjelper faktisk Sony projektorene mer enn JVC X500, med JVC er det faktisk bedre med et 1.0 gain matt hvitt lerret så sant du har en helt sortmaskert kino med 100% lyskontroll.

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sammenlignet med 909 side by side mot en JVC x500 som Andreas refererer til.
    det er bare crt fantasier som kan klare å si at det vil se bedre ut på da en barco 909 cine 9.
    vi snakker så sykt langt unna, da så mye bedre på x500 at det ikke går ikke Ann å sammenligne dette.
    Det vil være så nedvergende for barcon som en gang var det beste du fikk. på JVC x500 er Det er dypere sort, mere klare skiller i sort. Samt at resten av bilde på en cine9 eller 909 eller crt ser nesten ut som VHS sammenlignet. Det eneste crt kan klare noe bedre, da med småmarginer er helt sort når det er ingen da absolutt ingen info i bilde. Da slukker rørene seg helt av og da heller ingen strølys.
    Men vi snakker så nært at du ikke vil tenke på det. Det å ikke se det jeg sier her mot en crt så er du bare en fanboy pungtum.
    Motion er også ikke noe å snakke om. Har sammenlignet dette også i 24 da 48 på crt 50 og 60. 72hz er utelukket da bilde blir for soft etter min mening. Så også der ikke noe å snakke om. Men motion resolution er bedre på crt og inputlagg. Dette vil du merke tydelig ved online spilling eller i simulatorer. Der er JVC x500 ræva. Alle Crt har også en enorm lav følelse av oppløsning som er innenfor den industrielle standarden på 1080P men viser opp mot 50% hvis du har stilt dette inn helt riktig. Her mener jeg at enten viser du 1080P eller ikke. Men slik er det ikke. Samt Ansicontrast som ikke eksisterer en gang på 909 eller cine9.
    En av de bedre crt på ansicontrast vil jeg si er G70 og kanskje G90. Barco er der langt langt unna. Sammenlignet da mot en JVC x500, så har den ABSOLUTT INGEN ting å stille opp med på samtlige punkter i bilde. Du kan bare bøye deg, og prøve en x500 så skjønner du det med en gang, da hvis du ikke er blind da Hehe. Samt ang tidligere crt eiere så husker de bare det absolutt ekstreme sort og glemmer resten. Har du en korrekt innstillt crt så vil man oppleve ved side by side test at ikke alt skal være helt lysløst.
    så det Andreas sier er 110% riktig.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke akkurat lettere av det... Men sånn er det jo med det meste av elektronikk, at det alltid er på vei noe som er bedre! Så kanskje planen om å satse på noe litt rimeligere nå og så vente et par år er best?

Når det gjelder det siste, er det en hvit hytestue som er mørk om natten på sommeren med rullegardinene nede, men aldri vil være like svart, som kinoen min hjemme er (rom uten vinduer, med en mørk, matt burgunderfarge på vegger og gulv, og et mattsvart tak). Derfor tror jeg nok at jeg, må satse på noe grått. DNP Supernova hadde selvsagt vært kult, men det blir veldig dyrt. Drøyt 60 000 for takmontering med tab tension, som er en absolutt nødvendighet for meg. Jeg går ut fra at de Supernovaene dine fungerer bedre enn hvitt også med X500 hvis det ikke er 100 % mørkt, ikke sant?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke akkurat lettere av det... Men sånn er det jo med det meste av elektronikk, at det alltid er på vei noe som er bedre! Så kanskje planen om å satse på noe litt rimeligere nå og så vente et par år er best?

Når det gjelder det siste, er det en hvit hytestue som er mørk om natten på sommeren med rullegardinene nede, men aldri vil være like svart, som kinoen min hjemme er (rom uten vinduer, med en mørk, matt burgunderfarge på vegger og gulv, og et mattsvart tak). Derfor tror jeg nok at jeg, må satse på noe grått. DNP Supernova hadde selvsagt vært kult, men det blir veldig dyrt. Drøyt 60 000 for takmontering med tab tension, som er en absolutt nødvendighet for meg. Jeg går ut fra at de Supernovaene dine fungerer bedre enn hvitt også med X500 hvis det ikke er 100 % mørkt, ikke sant?
    Det gjør det nok, men har ikke testet X500 i kjellerstuen som har hvite vegger og tak men gode gardiner. I kinoen har jeg et 128" 2.35:1 dnp lerret og at det er dyrt vet jeg da det jeg har koster 48000,- veil da jeg kjøpte det... Kommer til å bytte ut dnp i kinoen med Stewart Studiotek 100.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men selv om den er laser basert så er det i praksis egentlig stort sett bare en ny type lampe, og ja en av egenskapene med denne løsningen er at laseren kan reguleres mye finere i styrke og hurtighet inklusiv og kunne slås helt av og på, men dette er av liten verdi med mindre enn ved 0 ire tilfeller tenker jeg som f.eks åpningen til ringens brorskap eller i scene skifter. I all annen bruk ville jeg ikke forventet noe bedre sortnivå enn med sony projektorene.

Og siden lyskilden kan slås av vil jo selvsagt salgs avdelingen til epson gå bananas og skryte på seg kontrast tall helt uten rot i realiteten, men på et vis teknisk korrekt.

Nei det er nok ikke mye forbedringer for bilde men går nok heller mot praktiske ting som økt levetid på lys kilden og at projektoren kan nå operativ lys styrke raskere, men med levetid i ti talls tusen timer kan man kanskje heller vurdere som erstatning for tv.
    Sist endret av TorTorden; 01-04-2015 kl 20:20
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Ja men selv om den er laser basert så er det i praksis egentlig stort sett bare en ny type lampe, og ja en av egenskapene med denne løsningen er at laseren kan reguleres mye finere i styrke og hurtighet inklusiv og kunne slås helt av og på, men dette er av liten verdi med mindre enn ved 0 ire tilfeller tenker jeg som f.eks åpningen til ringens brorskap eller i scene skifter. I all annen bruk ville jeg ikke forventet noe bedre sortnivå enn med sony projektorene.

Og siden lyskilden kan slås av vil jo selvsagt salgs avdelingen til epson gå bananas og skryte på seg kontrast tall helt uten rot i realiteten, men på et vis teknisk korrekt.

Nei det er nok ikke mye forbedringer for bilde men går nok heller mot praktiske ting som økt levetid på lys kilden og at projektoren kan nå operativ lys styrke raskere, men med levetid i ti talls tusen timer kan man kanskje heller vurdere som erstatning for tv.
    En ting jeg har stor tro på er ryktet om at det vil komme 2 chips DLP projektorer på hjemmemarkedet i løpet av noen år. Carl Zeiss Velvet er et eksempel på dette og vistnok skal Dolby komme med denne teknologien på kino om ikke lenge, native kontrast på 2500000:1 er ikke å forakte. Dette kombinert med LED lyskilde og 50000 timers levetid er projektor nirvana.

VELVET | ZEISS International

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andreas, det der var veldig slemt av deg! Nå må jeg tørke av tastaturet her fordi jeg har siklet det ned!

Sitat Opprinnelig postet av didrik nilsen Vis post
    Jeg har sammenlignet med 909 side by side mot en JVC x500 som Andreas refererer til.
    Da bøyer jeg meg. Jeg er ikke sta, bare skeptisk! Forresten, du har ikke et mellomnavn på B? Jeg spør av ren nysgjerrighet og 20 år gamle minner... Det blir jo uansett noe digitalt til hytta, så får vi bare se hva det er. Jeg tror jeg er blitt snakket fra LS1000, iallfall. Det er vel egentlig bare å tenke hardt noen uker, fram til jeg skal handle.

Newcomer didrik nilsen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andreas, det der var veldig slemt av deg! Nå må jeg tørke av tastaturet her fordi jeg har siklet det ned!

Da bøyer jeg meg. Jeg er ikke sta, bare skeptisk! Forresten, du har ikke et mellomnavn på B? Jeg spør av ren nysgjerrighet og 20 år gamle minner... Det blir jo uansett noe digitalt til hytta, så får vi bare se hva det er. Jeg tror jeg er blitt snakket fra LS1000, iallfall. Det er vel egentlig bare å tenke hardt noen uker, fram til jeg skal handle.
    Jeg har B etter Didrik ja Hehe.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var DJ før deg! Navnet er Tor, og jeg bodde på Romsås for 20 år siden, hvis det sier deg noe... Tror jeg traff deg da jeg spilte på et av diskotekene i Oslo! Du var vel et par turer hos meg også etter at jeg flyttet til Jessheim. BMW kabriolet, hvis jeg husker riktig!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er ingen her som har snakket deg fra Epson, men jeg ville heller ventet å se om det kommer noe annet, hvor lenge er det til du skal handle?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det som er saken. Jeg skal sette opp noe i vår, hovedsakelig fordi jeg må få opp et takfeste til en prosjektør og et lerret innebygd i taket så jeg kan få satte opp innertaket. Og det er jo for dumt å ha prosjektørfeste og lerret, med alle koblinger, uten en prosjektør! Nå som Atmos-oppsettet er klart på hvordan man setter opp seks takhøyttalere, kan jeg endelig sette opp innertaket etter to år. Så da er spørsmålet om jeg skal satse "all inn" nå, med en skikkelig prosjektør (og da sannsynligvis x500), eller om jeg skal kjøpe en "venteprosjektør" og satse på ny teknologi om et par år.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff. Snakkes det om crt ennå. Allerede i 2006 var den æran slutt. Da satt jeg med en ekte Barco Cine9, som ikke var misbrukt kommersiellt, men med lavt timetall og godt kalibrert, så sammenlignet jeg etterhvert med Sony Ruby(VW100), og ut på hodet gikk Cine9'en. Sony var ikke bedre på alt, men året etterpå kom JVC HD1 og forandret på det - senere årganger og har blitt mye bedre.

Dette er enkel vitenskap, sammenlign likt kalibrerte crt og sony lcos/jvc dila (lik lysstyrke, gråskala, gamma), og kjør både lyse og mørke scener - case closed.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...er jo tydeligvis en viss mulighet for at mine nasjonalromantiske CRT-minner så smått har begynt å leve sitt eget liv, er jo gjerne 15 år siden jeg selv hadde et slikt monster i taket... Kommer akuratt opp fra kinoen nå etter å ha sett "The Judge", som har mye mørke scener, og det er klart; X500en er vanvittig god på det området...

Det som jo kanskje er spesielt spennende med Epsonen er hvilket lysutbytte projektoren klarer å levere. Cine4home målte 1100AL i kalibrert "normal" mode (altså ikke økomode), hvilket jo er relativt bra, og på nivå med eller kanskje til og med noe bedre enn JVCen.

Den store fordelen med laser er imidlertid først og fremst stabiliteten under drift, da spesielt med tanke på den potensielle (gjenstår selvsagt å se hvor stabil laserkilden faktisk er) stabiliteten på kalibreringen.
    Sist endret av lygren; 01-05-2015 kl 01:08

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Johhny, skuffende å høre at du ga opp så tidlig! Jeg så også Rubyen, og jeg ble ikke så imponert som du og en viss herre fra Ålgård. Jeg likte bedre bildet fra min CRT, men det har selvsagt litt å si at det ikke var blitt vanlig med HD-medier ennå da. De kom vel helt mot slutten av 2006. HD1 så jeg aldri, men jeg må nok få sett x500.

Lygren, hadde du flere CRT-er etter at jeg hentet 808'en? Jeg syns jeg husker at du skulle opp i 1209 da, men jeg kan huske feil. Den 808'en fikk iallfall en stor forbedring da jeg fikk nye, fargefiltrerte rør et par år etter. Men jeg må innrømme at jeg bikker stadig mer mot å droppe LS1000 og vente et par generasjoner av den teknologien. Så da er det bare å velge noe rimelig eller all inn med x500 i mellomtiden! Jeg er redd en x500 kan ramle veldig mye i verdi på 2-4 år hvis laserteknologien virkelig tar av.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Per Johhny, skuffende å høre at du ga opp så tidlig! Jeg så også Rubyen, og jeg ble ikke så imponert som du og en viss herre fra Ålgård. Jeg likte bedre bildet fra min CRT, men det har selvsagt litt å si at det ikke var blitt vanlig med HD-medier ennå da. De kom vel helt mot slutten av 2006. HD1 så jeg aldri, men jeg må nok få sett x500.

Lygren, hadde du flere CRT-er etter at jeg hentet 808'en? Jeg syns jeg husker at du skulle opp i 1209 da, men jeg kan huske feil. Den 808'en fikk iallfall en stor forbedring da jeg fikk nye, fargefiltrerte rør et par år etter. Men jeg må innrømme at jeg bikker stadig mer mot å droppe LS1000 og vente et par generasjoner av den teknologien. Så da er det bare å velge noe rimelig eller all inn med x500 i mellomtiden! Jeg er redd en x500 kan ramle veldig mye i verdi på 2-4 år hvis laserteknologien virkelig tar av.
    Nei, var en 808s etter din, samt en 1208 jeg kjøpte inn til fattern (fra Per Johnny... ), men ble aldri noe 1209 på meg... Når det gjelder laser er det vanskelig å si hva som skjer. Sony og JVC bør jo egentlig svare Epson, noe vi sannsynligvis først får vite mot sommeren 2015. Uansett blir det da mest sannsynlig i høyt prissjikt i første omgang, men det er jo selvsagt ren spekulasjon. Sonys foreløpige laserprojektor for businessmarkedet er uansett ikke noe godt tegn mht ståa hos Sony mht laser / videokvalitet, mens JVC er det p.t. veldig vanskelig å forutse hva driver med da de ser ut til å holde kortene svært tett til brystet om dagen.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rubyen, måtte jeg kjøre med ekstern prossesering for å få slik jeg ville. Er fortsatt glad i sortnivå, og derfor JVC. Sånn som Sony 500 og 1100 er overlegen på lysere scener, spesielt hvis man er glad i å kjøre høy lysstyrke 15-25 fl. Jeg derimot lukker irisen på jvc nedimot 10fl og oppnår svært høy kontrast og fantastisk sortnivå.

On-screen ansi-kontrast på crt kunne være helt ned i 30:1.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At en X500 vil falle mye i verdi er helt sikkert, fordelen er at den "kun" koster 29990,- nå og det er utrolig billig for den bildekvaliteten man får. Ingen projektorer bortsett fra X700/900 kan matche den i mørke scener, i lyse scener får den bank av Sony VW500 og VW1100, men det er projektorer i en helt annen prisklasse...

Og laser/LED kommer helt sikkert å ta over for UHP pærer i løpet av fremtiden det er helt sikkert.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Lignende tråder

1. OBOS kino: Epson TW1000 ut og Epson TW9100 inn! Hvor stor blir forskjellen?!
    By Noose in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 193
    Siste melding: 11-20-2013, 20:45
  2. Epson Home Cinema 8100
    By ostepoppgutten in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 10-04-2009, 22:33
  3. Tråd: Epson PowerLite Home Cinema 1080
    By Ngogorogoro in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 05-24-2007, 01:11
  4. Epson PowerLite Cinema 400
    By ProZac in forum Digitale projektorer