JVC DLA-X35 D-ILA eller SONY VPL-HW55ES ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Haugesund
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken av disse ville dere valgt til stue projektor, det er medium lyst rom med hvit tak. Men vil stort sett bli brukt på kveldstid høst/vinter så lyskontroll burde ikke være det største problemet.

Hvilken av disse vil være mest fleksibel ihht eventuelt å flytte senere til kinorom med annen kasteavstand? Nå vil den bli montert på ca 4 meter.

Og hvilket lerret ville passe for 120" motorisert? Kan det bli et problem med strekk med et lerret på den størrelsen?

Takker for innspill..

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg gått for Sonyen
    To tester av de her.
    http://www.lydogbilde.no/test/jvc-dla-x55
    http://www.lydogbilde.no/test/sony-vpl-hw55es

Mye lerret å velge imellom, men så lenge du skal ha det i en opplyst stue til å begynne med ville jeg ihvertfall valgt en grått lerret.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X35 er vel en utgående/utgått modell om jeg skjønner rett?

Jeg ville også gått for sony, vel jeg har jo en hw50 selv, og spessielt med rommet du beskriver.
    Stort sett to ting som skiller jvc fra sony siden begge baserer seg på lcos paneler, og dette er at jvc er kjent for litt bedre sortnivå og har motoriserte linse, sony har f.eks mer lys og er mer stille gående.

Siste er egentlig bare nødvendig om man skal ha 2.35 lerret, i en stue ville jeg kanskje ikke anbefalt det, da må man være sikker på at bruken er mest film i dette formatet og en motorisert linse trengs da for og zoome bildet til 16:9.

Det bedre sortnivået krever nesten full batcave for og få utnyttet i en lys stue, her tror jeg du heller får best uttelling av den ekstra lysstyrken til hw55 enn sortnivået til jvc.

Er ikke helt sikker men tror også sonyen er en smule mer fleksibel i kast men dette skal jeg ikke legge noen påstand for.
    Også koster vel en jvc nesten 10k mer enn sonyen.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Haugesund
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig X35 er på vei ut, ser den fortsatt ligger på soundgarden sine sider.

Jeg har også begynt å helle mot Sony'en og tror den vil være det beste valget.

Hva konsekvens har det at Sony ikke har motorisert linse?

Noen av dere som har et godt forslag til et motorisert lerret i grå 120". Er fortsatt interessert i om noen har erfaring med om det kan bli problemer med god strekk på et så stort lerret.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva "konsekvensen" blir er at du må manuelt justere skarpheten og bildestørrelsen ved å vri på selve linsa på projektoren.
    Jeg har et rammelerret på 106" i dynagrey med en avstand på drøye 4m og det fungerer fint her.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Haugesund
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den justeringen gjøres vel bare en gang uansett hvilket format filmen er i (så lenge projektoren ikke flyttes)?

Dynagrey er nok et bra valg for meg også. Får gå litt svanger med om det skal bli 120" eller om eg skal gå ned et hakk til rundt 110"

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt.

Send en epost til avshop og spør hvilket lerret de anbefaler basert på kasteavstand og den Sony projektoren du har bestemt deg for

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Haugesund
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir å ringe de før helga så jeg kan få gjort en bestilling. Regner da med de guider meg til en god combo pakke så jeg kan få hjem på tunet til neste uke. Ser frem til det :-)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja bestill med kalibrering så blir det bra

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være en liten fokus drift mellom en kald projektor og en varm projektor.
    Men etter jeg har begynt og starte min 5-10 minutter før, så den rekker og bli varm har jeg ikke trengt og justere fokus på tre måneder.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i tenkeboksen på å kjøpe meg en projektor. Har sett på HW55 og X35.
    Har vært hos Soundgarden og sett X35, og likte bilde veldig godt. Jeg så Oblivion og Skyfall.

Var hos HiFiKlubben og så HW55. Filmer der var Hobbitten og Skyfall. Her synes jeg bildet hakket litt når det var litt action og panorering, jeg synes det var nokså plagsomt.

Ingen av projektorene var kalibrert med måleutstyr.

Spørsmålet mitt er da om det virkelig er ett problem med hakking når det panoreres på HW55. Eller har HiFiKlubben satt på noe innstillinger de ikke burde, og dermed gjort det slik at det blir hakking.

Har jo lest veldig mye bra om HW55, så jeg ble litt skuffet da jeg så den begge ganger....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er i alle fall helt sikker, og det er at X35 "hakker" mye mer enn HW55. Interpoleringen på X35 er ubrukelig, mens den i HW55 er veldig bra. Man må bare skru den på ;-)
    Ligger under "Motion Flow" i bildemenyen, og heter Motion Enhancer. Denne skal settes til "Low", og står default til "off".
    Mistenker også at det er et issue med kilden (konvertert fra 24 til 50 eller 60 hertz?). For HW55 "hakker" ikke på normalt kildemateriale. Det kan du se under info-menyen, der står det oppløsning og oppdateringshastighet projektoren har på inngangen.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes også dette hørtes litt rart ut, men har jo ikke sett x35.

Men motion flow var det første interpolerings funksjonen jeg har sett hvor jeg ikke umiddelbart har fått lyst til og deaktivere, og nå kunne jeg knapt forestillt meg og se film uten motion flow på low.

Nå bruker jeg hovedsaklig projektoren som mange til blueray i 24hz, men de gangnene jeg ser på andre ting eller f.eks spiller bør motion flow deaktiveres,

Korrekt oppsett av en projektor er alpha og omega, og her stoler jeg ikke helt på om soundgarden eller hk har fått satt seg inn i, når jeg har spurt om demo på høyttalere så har det ofte blitt rot etterfulgt av utsagnet "Nå er det satt opp crossover i forsterkeren men vi har ikke koblet på noen sub", jeg hadde desverre ikke helt stolt på disse til og klare mer enn og stille fokus, de har vel rett og slett ikke tid til og sette seg inn i alt og ender opp med og behandle projektorer som om de var tver, og en projektor har nesten like mye til felles med tver som biler har med helikoptere.
    Ok en sammenligning som er kanskje litt satt på spissen.

Som Gorm sier er det små men kritiske forskjeller i innstillinger mellom 24hz, 50hz, og 60hz kilder, ikke kun oppfrisknings rate men også ifra kildens originale billedrate kan spille inn her mener jeg og oppleve.

Min sony hw50 er jo ikke en perfekt projektor, men mener den er meget kurant allrounder som er god på veldig mye forskjellig bruk, dette og hvor fantastiskt stille gående den er var det som låste det seg for meg.

Selv etter og hatt demon hos andreas med hans vw1000 så var det selvsagt merkbare forskjeller når jeg kom hjem men det er absolutt ikke noen skuffende affære og snurre film hjemme med hw50 og v3 dreamscreen.

Ps: rundt netflix f.eks er de færreste enheter som håndterer billed raten fra netflix korrekt så der ser jeg panorings halling uansett display og kilder jeg har, smart tv, ps3, eller oppo spilleren har alle denne glippen og jeg ser det på plasman, men man legger mye mer merke til slikt når bilde fyller omtrent hele synsfeltet :-)
    Sist endret av TorTorden; 08-28-2014 kl 15:25
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=TorTorden;2000579

Min sony hw50 er jo ikke en perfekt projektor, men mener den er meget kurant allrounder som er god på veldig mye forskjellig bruk, dette og hvor fantastiskt stille gående den er var det som låste det seg for meg.

Selv etter og hatt demon hos andreas med hans vw1000 så var det selvsagt merkbare forskjeller når jeg kom hjem men det er absolutt ikke noen skuffende affære og snurre film hjemme med hw50 og v3 dreamscreen.

nsfeltet :-)[/QUOTE]

Min HW55 er derimot perfekt på lystyrke, sortnivå og detaljer i farger. Jeg har på enkelt filmer/serier i nettopp NETFLIX foretrukket PJ foran plasma TV, da det rett og slett ser bedre ut på PJ.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja Vis post
    Min HW55 er derimot perfekt på lystyrke, sortnivå og detaljer i farger. Jeg har på enkelt filmer/serier i nettopp NETFLIX foretrukket PJ foran plasma TV, da det rett og slett ser bedre ut på PJ.
    Er enig med alt du sier, hw50 er beste skjerm/display jeg har.

Men prøver inni mellom og dempe fanboien i meg :-D
    Sist endret av TorTorden; 08-29-2014 kl 02:19
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen projektor som er perfekt, men at en HW55 har bedre bilde enn de fleste plasmaskjermer (bortsett fra sortnivå) er jeg helt enig. Jeg har sammenlignet HW50 mot Panasonic VT30 og foretrakk HW50, dette var med HDTV signal.

Til trådstarter så er det ingen tvil om at du må velge HW55 av de to, men hvis du går opp til X500 blir valget vanskeligere. HW55 er en bedre allround projektor som funker bra til alt (TV, film og gaming) mens X500 er en bedre filmprojektor med sitt utrolig dype sortniva og meget høye kontrast. Den funker dog dårlig til gaming med høyt inputlag.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo selvsagt ann på hva man sammenligner, sort nivået på min hw50 (i høy lampe spenning, på 90") er praktiskt talt like bra som hva jeg føler jeg får med min samsung plasma, selvsagt samsung plasma og f.eks panasonic er nok en del fra hverandre men føler absolutt ikke at jeg mangler kontrast hehe

Og mange kvelder føles faktiskt vifte støyen fra hw50 til og være lavere enn plasma buzzingen fra tven :S
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Haugesund
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er HW55 på vei. Noen av dere som har HxBXD mål på den? så jeg kan få gjort klar en parkeringsplass for den :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bredde 407.4 x Høyde 179.2 x Dybde 463.9 mm

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Haugesund
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker ! Da er det bare å begynne å gjøre klart ! Ser frem til det C,')

Lignende tråder

1. Valg av mobil Huawei eller Sony/Sony Ericsson
    By ChrisHesby in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 2
    Siste melding: 07-05-2012, 15:56
  2. Svar: 53
    Siste melding: 08-20-2010, 18:16
  3. Sony BDP-S760 eller Sony BDP-S560
    By Speedfight2 in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 14
    Siste melding: 02-05-2010, 20:44
  4. Svar: 4
    Siste melding: 01-08-2009, 16:12
  5. Ny spiller: Sony DVP-NS430 eller Sony DVP-NS730 ?
    By Morty in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 4
    Siste melding: 10-13-2003, 08:55

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •