BenQ PE5120 vs. BenQ PB6200

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer HOLST sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BenQ PE5120 vs. BenQ PB6200

Hei

Jeg har planer om å kjøpe projektor og vurderer bl.a. BenQ PE5120 vs. BenQ PB6200. Førstnevnte projektor har jo WVGA / 854x480 (16:9) oppløsning, mens sistnevnte har XGA / 1024/768 (vanlig 4:3). Ellers er jo disse projektorene ganske identiske på papiret med tanke på lysstyrke og kontrastnivå.

PB6200 vil nok fungere bedre enn PE5120 til PC og TV fordi den har høyere oppløsning og er 4:3, men hvilken vil fungere best til DVD med 16:9 format? Er ikke overbevist om at PE5120 vil fungere bedre bare fordi den har "native 16:9 format", fordi vanlig oppløsning på en PAL DVD er 720 x 576 pixels. Dermed må jo bildet uansett skaleres på begge projektorene hvis jeg har forstått dette rett. Og dermed vil PB6200 alltid ha høyere oppløsning enn PE5120, uavhengig av om man viser 4:3 eller 16:9 materiale. Noen kommetarer til dette?

Mvh
    Holst

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort om fordeler:

6200 har:
    bedre oppløsning i alle visninger
    bedre lystyrke ved opplyste rom (gaming/sport)
    av/på bryter
    liten fjernkontroll
    mulighet for presentasjon visning og video-mode med 735AL
    et større 4:3 bilde
    samme kastelengde som 5120
    mindre med RGB-flimmer?
    mulighet for å sitte nærmere fordi bedre oppløsning

5120 har:
    bedre prossesering og 16:9
    lavere støynivå
    bedre tilkobling muligheter med bla. DVI
    penere utseende?
    fjernkontroll med lys
    bedre meny med flere valg
    tilpasset lystyrke på 880AL i eco-mode
    et mindre 4:3 bilde
    en rimeligere pris

Er film hoved aktiviteten så tror jeg at 5120 passer best.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftig sammenligning. Takker for svar, Bidda.

Viftestøyen er ikke det største problemet, i dag har jeg en gammel Sharp XG-3780E LCD projector som høres ut som en Boeng 747 under "take off", men det er ikke noe problem å overdøve den med dette stereoanlegget: http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=14555 . Selvfølgelig er det en fordel med minimal viftestøy, men så lenge PB6200 ikke skal bråke mer enn 34db, så synes jeg dette er helt akseptabelt. Det er DVD film som er førsteprioriteten, men det blir nok en del TV og PC / spillkonsoll bruk også. Og siden kastelengden/sitteavstanden fra bildet er ganske kort (ca. 3,2 meter) er det vel en fordel med den høyere oppløsningen på PB6200. Men jeg blir vel sikkert godt fornøyd uansett hvilken av dem jeg velger... Går ut fra at du er mer fornøyd med din PE5120 enn du var med PB6100?

Mvh Holst

Mvh Holst

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Råe høytalere du har :wink:

6200 bråker mindre enn 34 dB i eco-mode. Kan tenke meg at 6200 med 4:3 bilde og spill med den lyden blir passe rått ja 8) Med den sitteavstanden du har er vel et 200 cm bredde på bidet riktig. For best bilde bør du ha en nyere DVD-spiller som har god bildeprossesering eller en HTPC.

Har begge 5120 og 6100 (Edit) hengende i taket og for film (som jeg bruker den mest til) er 5120 å foretrekke.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker...

Morsomt med 4 x 18" når T-Rex tramper rundt i Jurassic Park ja..

Jasså, du har begge du... Ikke dumt i grunn.. hehe.. Men det blir over mitt budsjett for øyeblikket å kjøpe en av hver... Er fortsatt ikke sikker på hvilken jeg skal velge, men tror jeg heller mot PB6200 selv om du mener at PE5120 er å foretrekke til film. I 4:3 format er jo den horisontale oppløsningen 480 linjer (PE5120) vs. 768 (PB6200), og det er jo faktisk så mye som 60% høyere på PB6200. Men det er klart, ting kan oppleves annerledes i praksis enn teorien gir inntrykk av. En annen ting som kanskje også er greit å tenke på er dette med rgb flimmer (regnbuene). Siden PE5120 har 2X hastighet på fargehjulet og 5 segments fargehjul, og PB6200 har 3X hastighet med 4 segments fargehjul, burde vel PB6200 i teorien være bedre på dette området, eller i hvertfall ikke dårligere. Men jeg tror ikke jeg er råka, så det er vel ikke av stor betydning. Jeg ender vel opp med å ta "elle melle" for å velge... :wink:

Mvh Holst

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HOLST
    Jasså, du har begge du... Ikke dumt i grunn..
    Mvh Holst
    Benq-ambassadør Bidda har vel 6100 og 5120. 6200 har ca samme kastlengde som 5120 og skulle i såfall vært hengt på samme sted som denne. 8)
    Veldig hjelpsom og aktiv forumbruker, Bidda!! Setter pris på hans mange meldinger!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Breklager en skriveleif, har 6100 og 5120 hengende i taket. Hadde vært morsomt å prøvd 6200 også :wink: Ved å bruke zoomen på 6200 kan den henge rett etter 5120. 8)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Breklager en skriveleif, har 6100 og 5120 hengende i taket. Hadde vært morsomt å prøvd 6200 også :wink: Ved å bruke zoomen på 6200 kan den henge rett etter 5120. 8)
    Ser faktisk ut til å bli en realitet, for i morgen byttes 6100 i en 6200 :roll: så får jeg prøvd den også :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser faktisk ut til å bli en realitet, for i morgen byttes 6100 i en 6200 :roll: så får jeg prøvd den også :wink:
    Har du kjøpt enda en PJ; Bidda?? :shock:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "kjekt å ha" er mottoet, neida eller joda jeg har kjøpt en 6200 med 6100 som innbytte, må få testa den også slik at jeg kan utale meg med en "hvis tyngde", altså faglig sett :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "kjekt å ha" er mottoet, neida eller joda jeg har kjøpt en 6200 med 6100 som innbytte, må få testa den også slik at jeg kan utale meg med en "hvis tyngde", altså faglig sett :wink:
    Utrolig hvilken innsats du legger ned for å holde deg på topp som kongen av BenQ, Bidda... :wink: :wink:

Respect!!

Rune

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    .....på topp som kongen av BenQ....
    Kongen er å ta i, husk at jeg "roter" bare rundt i de laver investeringsklasser :lol:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har laget en liten samenlikning av 5120 og 6200 se tråden 5120 teknisk på side 15. I og med at den er noe lik 6100 så les også en samenlikning på side 8.

http://www.avforum.no/forum/viewtopi...&start=210

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •