Tips til kalibrering av Sony VPL-HW15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til kalibrering av Sony VPL-HW15

Kjøpte en brukt HW15 for ikke å så lenge siden. Lampen er snart passert 1800 timer (har ekstra pære).
    Rommet har god lyskontroll, og jeg bruker et Screen Excellence 4k rammelerret i 2.40 format.

Svartnivået virker bra og skarpheten er brukbar, men fargegjengivelsen er helt klart en del på bærtur. Har prøvd ulike moduser og egen brukermodus med ulike innstillinger uten at det har blitt så veldig mye bedre. Jeg har ikke skikkelig kalibreringsutstyr og hadde trengt noen tips og råd angående innstillinger ifra kjennere av HW15 til å få spesielt fargene mer på stell. Skjønner at individuell kalibrering er det beste, men et trenger ikke å være perfekt. Handler om å få det noenlunde til. Har tidligere kopiert Flatpanels sine innstillingere til en Panasonic plasma og det ble i alle fall veldig bra. Kontrast og lysstyrke tar jeg selvfølgelig selv basert på en test dvd.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

En HW15 med såpass timetall kan være en vanskelig sak å kalibrere. Dette fordi denne generasjonen paneler/engine endrer seg relativt kraftig etter hvert som timene løper. Det er såpass store variasjoner på disse enhetene, at det er umulig å komme med en anbefaling uten å ha målt på den først. De spenner alt fra kraftig blåstikk, til rød/gul fargetemperatur, og noen sågar med varierende avvik gjennom gråskalaen. HW15 har heller ikke CMS, for det fikk jeg først Sony til å implementere i oppdatert firmware til HW30. Som ny var ikke HW15 godt kalibrert fra fabrikk (i alle fall ikke etter dagens standard), og du har oppdaget allerede, kommer du til kort med test-platen når det gjelder fargegjengivelse og fargetemperatur.
    Tror nok kanskje du bør få noen til å gjøre målinger på den, for ellers jobber du gjerne "i blinde"?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Jeg har som nevnt en ny pære og kan alltids sette den inn nå. Ville jo tro at avvikene på disse projektorene er i alle fall noenlunde tilsvarende og hovedsakelig med mindre individuelle forskjeller. Er ikke ute etter 100% perfeksjonisme.

Har hørt argumentene tidligere også vedrørerende skjermer og at noe annet enn individuell kalibrering er borkastet. Men egen erfaring hvor jeg har kopiert Flatpanels sine innstillinger til Panasonic VT30 og en eldre skjerm tilsier noe annet. De ble merkbart bedre med en fargegjengivelsen som virket veldig korrekt og totalt sett mer enn bra nok for meg.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Takk for svar.
    Jeg har som nevnt en ny pære og kan alltids sette den inn nå. Ville jo tro at avvikene på disse projektorene er i alle fall noenlunde tilsvarende og hovedsakelig med mindre individuelle forskjeller. Er ikke ute etter 100% perfeksjonisme.

Har hørt argumentene tidligere også vedrørerende skjermer og at noe annet enn individuell kalibrering er borkastet. Men egen erfaring hvor jeg har kopiert Flatpanels sine innstillinger til Panasonic VT30 og en eldre skjerm tilsier noe annet. De ble merkbart bedre med en fargegjengivelsen som virket veldig korrekt og totalt sett mer enn bra nok for meg.
    Å kopiere innstillingene fra en skjerm til en annen er som å kopiere innstillengene fra et annlegg til et annet, ville du gjort det?

Og å skifte pære endrer ikke endringene i panelene/engine. Det eneste som gjelder er en individuell kalibrering.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21 Vis post
    Å kopiere innstillingene fra en skjerm til en annen er som å kopiere innstillengene fra et annlegg til et annet, ville du gjort det?
    Og å skifte pære endrer ikke endringene i panelene/engine. Det eneste som gjelder er en individuell kalibrering.
    Kan ikke se logikken i sammenligningen din. Jeg snakker selvfølgelig om å kopiere innstillinger fra en som har kalibrert samme type projektor, i tilfellet det skulle være uklart. Audio er ekstremt påvirkelig av rommet. En projektor i mye mindre grad. Der handler det kun om om graden av lyskontroll og type lerret. Det er snakk om småtteri og noe jeg kan bruke en test DVD til å stille inn riktig (lys og kontrast).

Dersom samme type projektor varierer mye, så selger man i bunn og grunn helt forskjellige projektorer under samme merkenavn. Det har ingen tro på at noen gjør. At det kan være små individuelle forskjeller, det blir selvfølgelig noe annet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ting som påvirker i en projektor:

- Selve panelene (LCD og LCoS). Bare mikron forskjell i tykkelse på krystallene, samt alignment av disse, vil gi store utslag
    - Prismet. 100% uniforme prismer koster mye mer enn selve projektoren, så det sier seg selv at disse påvirker fargetemperatur, panel-alignment, skarphet og uniformitet.
    - Polariseringsfiltrene. Disse påvirker også i relativt stor grad.
    - Optikken. Vil aldri være 100% fra projektor til projektor, da det koster for mye.

Alle projektorer er individuelt justert fra fabrikk, før menysystemet "nulles". Ergo har hver projektor forskjellige utgangspunkt (som justert av en svært avansert EQ i audio-verden), og således vil input i menyene påvirke bildet forskjellig fra enhet til enhet.

Det er ikke uvanlig at jeg kalibrerer flere hundre enheter av samme modell (projektor), og hadde det vært mulig med "copy - paste", så hadde jobben min vært enkel. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd at det har fungert, med noe som minner om tilfredsstillende resultat.
    Sist endret av Gorm; 08-09-2014 kl 20:19 Begrunnelse: korrektur

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Kan ikke se logikken i sammenligningen din. Jeg snakker selvfølgelig om å kopiere innstillinger fra en som har kalibrert samme type projektor, i tilfellet det skulle være uklart. Audio er ekstremt påvirkelig av rommet. En projektor i mye mindre grad. Der handler det kun om om graden av lyskontroll og type lerret. Det er snakk om småtteri og noe jeg kan bruke en test DVD til å stille inn riktig (lys og kontrast).

Dersom samme type projektor varierer mye, så selger man i bunn og grunn helt forskjellige projektorer under samme merkenavn. Det har ingen tro på at noen gjør. At det kan være små individuelle forskjeller, det blir selvfølgelig noe annet.
    Du prater til bedre vitende her og du burde høre på de rådene du får. Jeg skjønte selvfølelig at det var fra et kalibrert eksemplar, hvilke innstillinger skulle du ellers kopiere??

Og selvfølgelig var sammenligningen min for å sette det på spissen, men du kan som sagt ikke kopiere kalibreringen fra en projektor til en annen eller TV for den sags skyld og få et godt resultat. Dette må gjøres med godt kalibreringsutstyr og av en kalibratør med god erfaring på området for å få det bra til. Og som Gorm sier er HW15 rimelig på bærtur og har ikke CMS så å få ditt eksemplar bra er nok vanskelig.
    Sist endret av Gorm; 08-10-2014 kl 21:56 Begrunnelse: fjernet personangrep

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Selv om du mangler CMS bør du jo absolutt få fatt på DVE eller tilsvarende disk og kjøre en basiskalibrering av bildet. Det kan du fint gjøre uten bruk av måleutstyr, bare følg guiden, så får du justert inn brightness og kontrast - to svært avgjørende parametre i bildesammenheng. Justering av farger uten måleutstyr er så godt som umulig selv for et veldig godt trent øye, og mangelen på CMS på HW15 gjør at du uansett ikke får korrigert metningen... Til tross for dette gir jo HW15 svært skarpe og fine bilder, så får du justert inn kontrast og brightness har du jo absolutt et habilt bilde!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er nok at fargetemperaturen har driftet kraftig etter 500-1500 timer, noe det gjerne gjorde på HW10/15/20 (og VW80/85/90/95)?
    Ofte drifter fargetemperaturen så mye på disse projektorene, at det rett og slett ikke er head-room nok i kalibrerings-systemet for å hente det inn igjen. Enten da med kraftig blå stikk, eller at den heller mot rødt/gult. Har ikke sett at enhetene etter HW30 har hatt dette problemet

Hvordan opplever du fargegjengivelsen og fargetemperaturen orso? Gjerne basert på test- og referansebildene på DVE?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg egentlig at du har hatt litt flaks. For noen år siden hadde jeg åtte - 8- Panasonic plasmaskjermer av nøyaktig samme modell stående samtidig i test-rommet mitt. Og de spriket i ulike retninger både når det gjaldt sortnivå, gammakurve, fargesammensetning, gråskala (noen hadde grønn/gulstikk, noen hadde for mye rødt, mens andre hadde for mye blått) m.m.

Da gikk det opp for meg at INGEN skjermer er 100% like (med mindre de blir målt og kalibrert fra fabrikk), og du risikerer faktisk å få DÅRLIGERE bilde enn du har i utgangspunktet ved å bruke andre sine tallverdier.

Om bildet ble markant bedre som du nevner, så var nok det mer et lykketreff. Derimot kan andre sine innstillingsvalg være nyttig for å sette en på sporet av gode valg (hva som bør skrus av og på av ulike bildefunksjoner etc.)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger. Finner det noe rart at det skal være store avvik mellom samme type projektor. Snakker selvsagt ikke om å kopiere alle innstillinger, men tenkte mer de grove tingene som er på avveie og som jeg i utgangspunktet trodde ville være relative like. Er litt redd for at dere snakker utifra helt perfeksjonisme.

Men ok. Dette kan dere. Så sant jeg ikke finner innstilinger fra noen jeg kan i det minste prøve og se om jeg blir fornøyd, så får jeg nesten skaffe meg kalibreringsutstyr. Har ikke prøvd DVE enda, men har ikke problemer med å se at fargegjengivelsen er rimelig på bærtur. Virker som den blant annet går vel mye mot rødt. Er ikke superkresen på bilde, men nåværende gjengivelse er ikke godt nok til å leve med. Min Panasonic VT30 med flatpanel innstillingene er vanvittig mye bedre. Svartnivået er derimot bra og skarpheten tilfredsstillende.

Forslag til kalibreringsutstyr som ikke koster skjorten og ikke for avansert å bruke? Og bør jeg begynne med en ny pære?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøpe deg kalibreringsutstyr og kalibrere selv trenger du ikke å bytte pære da du da kan kalibrere selv akkurat når du vil, ellers vil det være lurt å bytte pære og la den gå 50-100 timer før du får en proff til å komme til deg for kalibrering da pæren endrer seg mest de første timene.

Forslag til kalibreringsutsyr lar jeg Gorm ta seg av...
    Sist endret av Andreas21; 08-10-2014 kl 14:59

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å justere fargetemperatur må du inn og justere blandingen av rødt, grønt og blått (under color temp velger du custom 3, og trykker piltast mot høyre). Kalibreringen gjøres ved å balansere primærfargene i gain- og biasområdet, slik at fargetemperaturen blir lineær gjennom hele gråskalaen. Disse innstillingene kan ikke kopieres, og vil være unike for akkurat din projektor. Det er heller ikke mulig å gjøre dette uten måleutstyr, samt noe erfaring innen video-kalibrering. Siden den mørke enden av gråskalaen inneholder svært lite lys, kan du dessverre også se langt etter billig måleutstyr. Det rimelige utstyret er rett og slett ikke lysfølsomt nok.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i stort sett alt som er skrevet i forhold til å kopiere innstillinger fra et produkt til et annet. Personlig har jeg aldri sett at det har fungert, og jeg har heller aldri endt opp med "mer eller mindre identiske innstiliilinger", fra en projektor til en annen (av samme type, naturligvis).

Når det gjelder måleinstrument, så vil jeg personlig ikke anbefale noe "dårligere" enn Spectracal C6. Legger du til programvare mm, blir det fort en del høvdinger.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Ikke mye håp her.

Får lese meg litt opp på dette. Ser ved første "googlekast" at det finnes noen rimelige alternativer som en del nevner skal fungere ganske bra.
    http://www.xrite.com/colormunki-display
    http://color.spectracal.com/calman-enthusiast-home

Lignende tråder

1. Sony VPL-HW15
    By wilma in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 01-26-2012, 15:56
  2. Projektor til under 20 K, Optoma HD82, Epson TW 4400, Sony ,Sony HW15
    By torbjorn825 in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 10
    Siste melding: 10-08-2011, 15:00
  3. Sony VPL-HW10 vs Sony HW15 projektor
    By ElDuce in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 09-14-2010, 17:46
  4. Dybdetest: Sony VPL-HW15
    By Ak in forum Eldre produktomtaler - Video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-02-2009, 01:49
  5. Sony KDL 46V5500 Innstillinger/kalibrering Tips?
    By Fatboy130 in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 07-11-2009, 20:56

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •