Benq PE7700 defekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq PE7700 defekt?

Heisann,

Jeg kjøpte meg en brukt Benq PE7700 for et par måneder siden for en billig penge. Projektoren hadde akkurat fått ny pære, så jeg hadde et håp om at jeg hadde mange timer med film og fotball foran meg. Men dengang ei.. Projektoren har fungert bra i rundt 10-15 timer, men så har det oppstått et problem. Når jeg starter projektoren så blinker "power" lyset oransje og projektoren varmes opp. Etter noen sekunder (20-30) så lyser "temp" lampen rødt og projektoren starter shutdown prosessen. Etterhvert slår projektoren seg av. Noen ganger kan jeg se film i noen minutter før dette skjer.

Dette står i manualen:

Benq PE7700 defekt?-skjermbilde-png

Det er temmelig kaldt i rommet med god ventilasjon. Har også sjekket luftfilteret og rengjort dette. Så det som står igjen er vel at projektoren er full av støv innvendig. Eller?
    Jeg har ikke så veldig mye greie på projektorer, siden dette er min første. Er det noen av dere som kan guide meg gjennom demonteringen av projektoren, eller som kan anbefale et sted hvor jeg kan sende denne inn på service? Projektoren er kjøpt ny på HIFI-Klubben. Jeg snakket med de om jeg kunne sende inn projektoren gjennom de, men de skremte meg med at det fort kom til å bli dyrt. Kan dette være tilfelle?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være en av viftene i projektoren som ikke fungerer. En annen mulighet er en defekt temperatur-sensor

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Anbefaler du at jeg sender denne inn på service, eller er projektoren en lost case? Noen forslag til hvor jeg kan levere den inn til service? Jeg betale bare litt over 2000 for projektoren, så er ikke så veldig gira på å legge ut veldig mye penger i reparasjoner...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville ikke brukt såpass med penger på den gamle projektoren. Vil antakelig koste mye mer enn projektoren er verd?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg frykter jeg også..

Tenkte kanskje å skru opp projektoren for å blåse den ren med trykkluft. Tror du det har noe for seg? Spørs om det ikke blir å kjøpe en helt ny projektor. Virker som å kjøpe brukt kan være risikosport?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mafister Vis post
    Det er det jeg frykter jeg også..

Tenkte kanskje å skru opp projektoren for å blåse den ren med trykkluft. Tror du det har noe for seg? Spørs om det ikke blir å kjøpe en helt ny projektor. Virker som å kjøpe brukt kan være risikosport?
    Jeg har skudd opp PE7700 for å rense den flere ganger , rimelig enkel å skru i Men jeg blåste rent min gamle PJ Thosiba etterlleranna, fikk jeg støvkorn inni linsehuset , og det viste igjen på bildet, så vær forsiktig med å blåse..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip Vis post
    Jeg har skudd opp PE7700 for å rense den flere ganger , rimelig enkel å skru i Men jeg blåste rent min gamle PJ Thosiba etterlleranna, fikk jeg støvkorn inni linsehuset , og det viste igjen på bildet, så vær forsiktig med å blåse..
    Takk for tipset! Er det bedre å gå løs med støvsugeren? Har du vært borti lignende problem med din PE7700?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP har - i motsetning til LCD - lukket optisk enhet. Det vil si at det ikke er så lett å blåse støv inn i den optiske banen.

Du har jo ikke noe å tape på å demontere projektoren, og sjekke om det er mye støv i den?

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    DLP har - i motsetning til LCD - lukket optisk enhet. Det vil si at det ikke er så lett å blåse støv inn i den optiske banen.

Du har jo ikke noe å tape på å demontere projektoren, og sjekke om det er mye støv i den?
    Toshibaen var DLP.. Jeg hadde problemer med den lille vifta som blåste på pæra i PE7700'en (Ujevn high-pitch viftelyd, ganske plagsomt) , men var nok mest pga den stod i stua å jeg røkte som en svamp... Men som gorm sier så har du lite å tape på å åpne å sjekke.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, trodde det var en LCD du hadde, siden eneste måte å få støv inn i DLP-en er å blåse det inn via åpningen til lampen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er vel som dere begge sier at det er svært lite å tape på å åpne opp og sjekke. Men er det trykkluft som fungerer best? Hva bruker de som utfører service på projektorer? Tannkost?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Da har jeg åpnet projektoren og blåst den ren med trykkluft. Var naturlig nok forsiktig og brukte ikke veldig mye trykk. Til min store overraskelse fant jeg ut at glasset som ligger rett foran pæren er bristet og har klare sprekker. Se bilder.

Benq PE7700 defekt?-20140801_225849-jpgBenq PE7700 defekt?-20140801_225904-jpg

Regner med at dette har en sammenheng med at det røde "temp lyset" tennes og at projektoren slår seg av. Men har dette skjedd fordi temperaturen har blitt for høy, eller blir temperaturen for høy på grunn av denne skaden?

Jeg sjekket viftene og de to i front spinner hele tiden. Den lille viften som ser ut som et hjul (PSU viften?) rett ved projektor lampen klarer jeg ikke å se om den spinner eller ikke. Men kan det være at denne er gåen, og at det er derfor skaden på glasset (?) har skjedd?

Jeg har ikke så veldig mye greie på dette, så håper at dere guruer kan hjelpe meg litt.

Fant en ganske ok guide på nettet, http://www.functionalchaos.net/pe7700/fan_removal.html, så jeg har vel kanskje en sjans å skifte denne selv dersom jeg får tak i riktig vifte?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?