Optimal prosjektor for min loftstue

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optimal prosjektor for min loftstue

Heisann

Jeg holder på med å planlegge innkjøp av prosjektor og lerret til en loftstue jeg holder på å innrede til film/kino rom

Rommet er vel ca 25 kvm, bredde der lerret skal henge i taket er 3,5m og takhøyde 2,54m

Avstand fra prosjektor til lerret er 4 m og sitteavstand ca 4,5m (pga skråtak løsning)

Jeg har en lik tråd på "Lerret" mht valg av lerret. På grunn av skråtaksløsning vil anlegg og høyttalere framme være plassert bak lerretet, så det mmest optimalet hadde vært en lydtransparent elektrisk lerret i dette tilfellet.

Rommet er malt mørk grått, jeg skal få på plass rullegardiner som blokkerer lys utenfra så regner med å få relativt god lyskontroll på rommet.

Jeg ønsker jo å ha størst mulig bilde, men også tilpasset for en sitteavstand på 4,5m / prosjektor avstand på 4m

Er opptatt av kvalitet så har per dags dato siklet rundt JVC DLA-X700 og Sony VPL-VW500, men om det er noen flere jeg burde ta med i beregningen er det bare å skrike ut.

Har også sett litt på Sony VPL-HW55 i tilfelle dette også ville gitt meg mye bra bilde for pengene iforhold til de to dyrere nevnt over.

Hadde håpt på å få 129" lerret (eller mer?) Men har jo skjønt at det kreves mye lys for fylle et stort bilde, men samtidig lurte jeg på om det kunne vært en ide med 2:35:1 lerret mht målene jeg har hvor lerretet skal henge? (3,5 x 2,54m)

Jeg har muligens tenkt å avvente med prosjektor til det nærmer seg vinteren for å se hvilken nye modeller som ligger på lur når 2015 modellene kommer fra Sony og JVC (om jeg klarer å vente sålenge) ;-)

Håper på noen gode tips fra dere her så vet jeg litt hvor jeg står og hva jeg må se etter

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra det jeg har lest av tester så er JVC best på sortnivå. Sony best på farge, oppløsning og skarphet.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare litt egosentrisk, så kan du se på min hjemmekino (se i signaturen for link). Den ligner litt på dine beskrivelser. Det er en loftstue på ca. 23 kvm med skråtak. Jeg driver forøvrig å lukter på å bygge om slik at lerretet kommer under skråtaket og at jeg da kan ha lydtransparent lerret.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    For å svare litt egosentrisk, så kan du se på min hjemmekino (se i signaturen for link). Den ligner litt på dine beskrivelser. Det er en loftstue på ca. 23 kvm med skråtak. Jeg driver forøvrig å lukter på å bygge om slik at lerretet kommer under skråtaket og at jeg da kan ha lydtransparent lerret.
    Rommet mitt er mer avlangt, det partiet jeg har under skråtaket kunne maks rommet 70" på veggen, og med 5-6m sitteavstand ble det for lite.

Kunne Sony WPL HW55 vært en god start prosjektor og eller er det natt og dag forskjell til de to dyrere modellene til jvc og sony?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K Vis post
    Rommet mitt er mer avlangt, det partiet jeg har under skråtaket kunne maks rommet 70" på veggen, og med 5-6m sitteavstand ble det for lite.

Kunne Sony WPL HW55 vært en god start prosjektor og eller er det natt og dag forskjell til de to dyrere modellene til jvc og sony?
    Jeg er ikke kjent med JVC, men jeg er storfornøyd med min HW50. Det var en kjempeoppgradering fra min forrige Panasonic LCD prosjektor.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er liten (eller ingen) forskjell i bildekvalitet på X500 og X700, så X700 ville jeg uansett hatt betenkeligheter med. Når det gjelder Sony VW500, så er jo det en 4K-projektor, og således er det selvsagt "natt og dag forskjell" i forhold til de andre projektorene du nevner.

X500 er en mye bedre projektor enn HW55, gitt at rommet tillater kontrastøkningen. Det vil si at rommet ditt må være sortmaskert for at du skal nyte godt av forskjellen. Når du skriver "relativt god lyskontroll", så blir jeg tvilende til at rommet ditt vil hente ut fullt potensial av JVC DLA-X500/700 ?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det er liten (eller ingen) forskjell i bildekvalitet på X500 og X700, så X700 ville jeg uansett hatt betenkeligheter med. Når det gjelder Sony VW500, så er jo det en 4K-projektor, og således er det selvsagt "natt og dag forskjell" i forhold til de andre projektorene du nevner.

X500 er en mye bedre projektor enn HW55, gitt at rommet tillater kontrastøkningen. Det vil si at rommet ditt må være sortmaskert for at du skal nyte godt av forskjellen. Når du skriver "relativt god lyskontroll", så blir jeg tvilende til at rommet ditt vil hente ut fullt potensial av JVC DLA-X500/700 ?

Takker for opplysningen vedrørende X500 og X700. hadde låst meg på 700 siden den hadde så mye mer kontrast og trodde dette hadde vesentlig mye å si på bildekvaliteten.

Per nå er fargen på veggene rundt ganske grå, tenker å male taket i en gråtone og samt ha en svart rullegardin som blokkerer for all lys utenifra.
    Håper dette kankje kan være nok til å få brukt potensiale til X500

Optimal prosjektor for min loftstue-1405874497834-jpg

Det ser mye lysere ut her på bildet nå enn det egentlig er pga mye dagslys og per nå ingen gardiner e.l er montert opp, så blir ganske så mørk på kveldstid

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke så mørkt når du setter lys på en 129 tommer "lampe" vet du ;-)
    Da er det viktig at rommet ikke reflekterer lys, for det skal utrolig lite til før du vasker vekk detaljene i de mørkeste områdene på lerretet (i scener med både lye og mørke områder/objekter)

Eventuelt kalibrerer man projektoren med høyere gamma, altså mer lys i den mørke enden, men det er jo med på å krympe forskjellen mellom X500 og HW55

Når det gjelder X500, X700 og X900, så bygger de alle på samme lest. Ikke les spesifikasjonene så nøye, for som oftest måler jeg ingen forskjeller på disse hva kontrast angår. Forskjellene kan faktisk være større mellom to X500, enn den forskjellen man måler mellom X500 og X700.

Lignende tråder

1. Holmez Loftstue
    By Holmez in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 06-02-2013, 10:13
  2. Projektor til loftstue
    By Epsilon- in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 11-20-2012, 08:53
  3. Optimal høydeplassering av prosjektor
    By mosfet in forum Digitale projektorer
    Svar: 7
    Siste melding: 09-03-2011, 18:07
  4. Optimal kobling av DVD spiller til prosjektor
    By Chissamann in forum Kabler
    Svar: 0
    Siste melding: 06-26-2009, 12:24
  5. melle's loftstue
    By melle in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 25
    Siste melding: 04-06-2005, 23:49

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •