Kan jeg bruke BenQ W1300 med rammelerret på 2.35:1??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan jeg bruke BenQ W1300 med rammelerret på 2.35:1??

Selger disse rammelerret i 2.35:1 format, må du ha en projektor som takler det formatet eller kan jeg bruke den?
    Skal kun se film og tv serier på projektoren om det hjelper.

Tusen Takk.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden w1300 har såpass låst optikk hadde jeg heller valgt et så stort 16:9 lerret som du kan få til, og satset på en maskerings løsning for de sort stripene, selv om man sikkert kunnet zoomet så de sorte stripene så de faller utenfor lerretet, men problemet med disse billge projektorene er at zoom affekterer hvor lavt eller høyt bildet kastes iforhold til linsen, Så det kan gå, men da bør man nesten glemme alt som har med 16:9 kilder og gjøre, Det er jo desverre en del film som kommer i andre formater, og det er ikke snakk om bare 2.35:1 og 16:9 heller selv om disse er nå primær typene så er det variasjoner på de også.

Som sagt, jeg ville heller gått for et 16:9 lerret med denne projektoren, og heller snekret noen rammer trukket med sort stoff som kan henges over lerretet der de sorte stripene faller, da vil i essensen lerretet bli i variabelt format, selv om egetnlig ikke projektoren har det.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har også noe spørsmål vedrørende denne projektoren. Skal gå til innkjøp av den, og skal ha den i kjelleren. Har ganske god lyskontroll der, kan stenge ut alt lys. Veggene er hvite foreløpig, men kan male dem mørkere.

Problemet er at rommet er ikke noe spesielt stort. Ca, 3,5 meter i lengden. Har regnet med ut fra manualen at jeg på rundt 3 meters avstand kan få ca 996 x 1771 mm. Mtp på full lyskontroll er det rimelig å anta at jeg kan gå for et hvitt lerret?

Spørsmålene er som følger:

1. Det finnes HAUGEVIS av forskjellige lerret. Hvilket merke skal jeg gå for? Hva er det jeg ser etter?

2. Hvilken størrelse passer de oppgitte målene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noen erfaringer med akkurat denne projektoren? Det er heller ikke så høyt under taket, har det noen betydning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fra denne manualen (http://www.hjemmekino.no/Productinfo...benq-w1300-254) at jeg kan få opptil 216 x 121 cm på oppgitt avstand.

Et siste spørsmål jeg da har er sitteavstanden. Hva er "optimal" sitteavstand i denne forbindelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer innkjøp av benq w1300, men lurer veldig på hva slags lerret jeg skal gå for.
    skal ha projektoren i en stue, og tenker på å gå for 120". vil få en avstand fra lerret på 4-5 meter.
    Noen som har noen anbefalinger her? er 120" greit, eller vil det blir for stort med tanke på at det er bare er full HD og ikke 4K?
    og bør jeg ha hvitt eller grått lerret?

Takker for svar

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Bgk. Gå for Grått lerret hvis projektoren skal stå i en stue

@retask. Preferansene på hvor stort lerret folk ønsker er veldig forskjellig . Må du snu på hodet for å få med deg hele bredden, så kan det bli slitsomt å se på film. Spesielt i actionfilmer hvor det skjer mye på kort tid i alle kanter. Lerretet bør fylle så mye som mulig av synsfeltet uten at det blir slitsomt å se på
    Sist endret av Dimacruz; 09-13-2014 kl 12:04

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz Vis post
    @Bgk. Gå for hvitt lerret hvis projektoren skal stå i en stue

@retask. Preferansene på hvor stort lerret folk ønsker er veldig forskjellig . Må du snu på hodet for å få med deg hele bredden, så kan det bli slitsomt å se på film. Spesielt i actionfilmer hvor det skjer mye på kort tid i alle kanter. Lerretet bør fylle så mye som mulig av synsfeltet uten at det blir slitsomt å se på
    Jeg ville sagt at du nok bør gå for grått om projektoren skal stå i en stue... Dette fordi grånyansen reflekterer mindre av lyset fra taket og veggene og dermed sitter du igjen med mer dynamikk. Dette gjelder spesielt i mørke scener der hvite lerretsduker i lyse, reflektive rom fungerer dårlig.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oioioi. selvfølgelig Lygren. En aldri så liten skrivefeil der. Mente selfølgelig grått.

Newcomer Gigawattz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du ikke har en projektor i 20k klassen (Sony HW50, HW55 osv) burde du så absolutt gå for grått lerret. Det hjelper ikke å få rommet bekmørkt hvis veggene er hvite, for da vil lerretet reflektere lyset tilbake og skape dårligere kontraster og svartnivå.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv med hw50 ser jeg på det som mer positivt enn negativt med grått lerret :-)

Jeg ville sånn sett sagt at om man ikke har total dedikert rom med absolutt lyskontrol og maskerte vegger så er grått lerret sannsynlig det bedre valget, opp mot en viss størrelse da for det koster jo litt lys styrke.

Men nå har jo jeg et ganske lite lerret også.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar da går jeg for et grått lerret, men hva tror dere om str.? er 120" for stort for denne projektoren eller
    tror dere det vil gå bra? går heller ned mot 100" hvis det gjør at jeg får bedre bilde

Lignende tråder

1. 3D problemer med BenQ w1300
    By Ra1zu in forum Generell video
    Svar: 6
    Siste melding: 07-25-2015, 23:06
  2. Er dette en produksjonsfeil? (BenQ W1300)
    By DaButcher in forum Digitale projektorer
    Svar: 9
    Siste melding: 01-23-2015, 21:57
  3. BenQ W1300 mot sin storebror BenQ W1500
    By DaButcher in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 11-28-2014, 10:27
  4. BenQ w1300 vs w7500
    By bassavhengig in forum Digitale projektorer
    Svar: 13
    Siste melding: 11-09-2014, 12:51
  5. BenQ W1300 - Tips til lerret?