Kjøp av prosjektor til 20k sony hw-40?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av prosjektor til 20k sony hw-40?

Skal kjøpe prosjektor til mini kinorom og trenger tips.

Rommet måler 3.20x3.80. Kasteavstand blir da ca. 3.30 om prosjektor monteres på bakvegg.
    Lerret blir mest sannsynlig dreamscreen v5 med grå duk. Maks størrelse er 92" pga skråtak.
    Lyskontroll er god. Mørk grå vegger og sort tak.
    prosjektor skal brukes til film og spill.

Hadde bestemt meg for Sony Hw-40, men er redd den blir for lyssterk på et såppas lite lerret. Inspill/forslag mottas med takk.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 92" grått lerret selv og hw50, det er absolutt bra med smell i bildet, men jeg kjører med høy lampe spenning og blir ikke noe problem det.

Mørke scener vil derimot kanskje lide litt siden den ikke har irisen til hw50/55 men med mørke vegger og tak minske strølys og ta maks ut av sortnivået den klarer.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, Tor!
    Det blir eventuelt full kalibrering og har forstått det slik at Gorm kan kalibrere den i økomodus. Antar at det blir mest aktuelt.
    Har også vurdert en brukt hw20 som har mindre lumens, men den er jo ikke like vass som hw40.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW20 gir ca 7-800 kalibrerte lumens (ny lampe), mens HW40 gir opp mot 1700 lumens. I tillegg har HW40 mye bedre bildebrikker (kontrast, skarphet, fargegjengivelse), og enormt mye bedre bildeprosessering.

Med 92 tommer lerret ville jeg nok kanskje kikket på bruktmarkedet etter HW50/55, eller ventet litt mens jeg sparte litt. Med tanke på maskert rom, og såpass lite lerret, så tror jeg kanskje du blir skuffet over sortnivået på HW40

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding! Ja, det høres ut som en god ide. Etter nye bregninger ser det ut til at jeg må gå ned til 84" Er jo et par demobrukte hw 55 på avshop som ligger rett over 20k. Det er vel økomodus som blir mest aktuelt hos meg, og mener at jeg leste i en annen post på forumet at hw 50 var vanskelig å kalibrere i økomodus, eller blander jeg?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke vanskelig å kalibrere, men enkelte enheter pulserer litt i lysstyrke etter en tid i øko-modus. Lar seg som regel løse ved å bytte lampespenning i ett sekund, og så tilbake i øko-modus.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La ikke merke til pulseringen i øko modus når jeg først fikk min hw50, mistenker dette hadde litt med at nå om jeg setter på gamle projektoren blinker det i hele bildet og selv samsung tven har hyppige og ganske intense hopp i gamma (absolutt ikke noen myk kurve der ). Med andre ord jeg var vant til mye blinking.

Nå begynner jeg og se dette meget hurtig og skjer såpass ofte at jeg kjører i høy spenning nå, og personlig synes jeg forskjellen er ganske liten, trikset med bytte til høy spenning og tilbake fungerer for meg i stort sett bare noen minutter og det er bare litt ekstra smell i bildet på høy. Den er enda ikke lysere enn plasman på maks men mye mer komfortabel siden bildet er større.

Jeg har jo bare 92" lerret selv og sitter knapt 2.5-2.8m frag tror som Gorm at mangelen på irisen kan koste på sort nivået, men bare i mørkere scener. Dette kommer jo også selvsagt ann på hva du selv ønsker og forventer av nettop sortnivå.

Med full maskert kino vill jo det hjelpe på strølys, kanskje heller gå for litt grått rundt selve lerretet så øyet ikke har et konstant sted og kalibrere sort nivået på, men med sorte sidevegger og tak.

En annen ting man kan tenke på er at hw55 kommer med 2 par 3d briller, så med mindre 3d er helt uaktelt vil man kunne spare nesten 1600kr bare på de, man kan jo importere billigere men det er jo gjerne litt diskutabel kvalitet på de.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okej, får ta meg en tur til avshop og sjekke ut både hw40 og hw55. Det er jo en minikino/demokino der, så kan jeg sjekke ut begge to. Kan hende det er verdt de ekstra kronene man må betale for hw55.

Lignende tråder

1. Kjøp av uoriginal reservelampe for Sony prosjektor
    By freakazoid in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 07-18-2014, 00:48
  2. Prosjektor kjøp !
    By bullseye in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 6
    Siste melding: 01-13-2010, 18:26
  3. Kjøp av prosjektor...???
    By alekness in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 4