For varmt ute så kan like godt sitte inne å forberde filmhøsten
Håper å få hjelp av dere til å kjøpe min føste projektor.

Budsjetet jeg har tenkt på er rundt 15-25 000 for projektor + motorisert lerret til 5-10 000

Jeg har målt å kommet frem til at jeg kan ha ca 2,70 meter bredde på lerret og rundt 4 meter lengde fra lerret til projektor.

Også viktig at det er en projektor som ikke trenger avansert instilling for at jeg skal få et godt bilde utav den siden dette er noe jeg har lite peiling på. Har skjønt at noen merker er bedre/verre en andre på dette.

Men også et viktig men kanskje banalt spørsmål. De fleste dvd filmene/konsertene jeg har fra før tror jeg er 16:9 (bilde fyller vertfall hele min wide screen 55'' TV. De vil jeg fortsatt ha gleden av å se i full modus. Da kan jeg vel ikke ha et lerret for filmscope men et 16:9 lerret. Jeg regner da med å fortsatt få sorte striper oppe og nede på lerretet som jeg i dag gjør på TV'en. Så vil et 16:9 lerret være den riktige måten å løse det på?

Må jeg ellers gjøre noe fysisk/manuelt når jeg skal bytte fra en film i 2.35:1 til 16:9. Må jeg stille på zoom mellom hver gang eller?. I tilfellet kan det gjøres enkelt fra fjernkontrollen på de fleste?

Jeg skal ha projektoren i stua men den vil stort sett bli brukt på kveldstid høst/vinter så lyskontroll ser jeg uansett ikke på som det største problemet.

Ser ut som Sony, JVC og Epson er gode alternativ men har ikke peilig på hvilken model som vil egne seg best for en lite avansert bruker Så kom gjerne med råd og tips..